Byta stall ofta för unghäst, absolut nej?

chiiliacanth

Trådstartare
Hej Buke, behöver erat råd åter igen!

Har en glad o frisk 2 åring som för 3 månader sen flyttade hit. Men anläggningen vi står på nu erbjuder ganska dassiga hagar och lite utevistelse trots att det sen tidigare varit lovat att hästarna ska få va ute mkt. F,ö funkar allt bra och ligger nära där jag bor.
Men pga hästens unga ålder hade jag helst sett att han fick bättre utevistelse, större hagar och mer jämnåriga hästkompisar. Jag har tagit reda på ett annat stall längre bort från där jag bor (25 min bort ist för 10) som har fler unghästar och riktigt stora kuperade hagar som nog vore drömmen för honom! Nu till frågan: är det jättedumt att flytta en så ung häst till en ny anläggning efter så kort tid? Är orolig att hans hälsa ska påverkas, för bytastall-kolik har jag erfarenhet av sen tidigare. Han har bara bott hos uppfödaren innan han kom till mig.
Hur skulle ni göra? Vad är er erfarenhet? Är det värt o ta risken o byta efter så kort tid?
 
Hej Buke, behöver erat råd åter igen!

Har en glad o frisk 2 åring som för 3 månader sen flyttade hit. Men anläggningen vi står på nu erbjuder ganska dassiga hagar och lite utevistelse trots att det sen tidigare varit lovat att hästarna ska få va ute mkt. F,ö funkar allt bra och ligger nära där jag bor.
Men pga hästens unga ålder hade jag helst sett att han fick bättre utevistelse, större hagar och mer jämnåriga hästkompisar. Jag har tagit reda på ett annat stall längre bort från där jag bor (25 min bort ist för 10) som har fler unghästar och riktigt stora kuperade hagar som nog vore drömmen för honom! Nu till frågan: är det jättedumt att flytta en så ung häst till en ny anläggning efter så kort tid? Är orolig att hans hälsa ska påverkas, för bytastall-kolik har jag erfarenhet av sen tidigare. Han har bara bott hos uppfödaren innan han kom till mig.
Hur skulle ni göra? Vad är er erfarenhet? Är det värt o ta risken o byta efter så kort tid?

Jag hade bytt.
Vinsten av att unghästen får bättre förutsättningar tycker jag väger upp en flytt till.
 
Hej Buke, behöver erat råd åter igen!

Har en glad o frisk 2 åring som för 3 månader sen flyttade hit. Men anläggningen vi står på nu erbjuder ganska dassiga hagar och lite utevistelse trots att det sen tidigare varit lovat att hästarna ska få va ute mkt. F,ö funkar allt bra och ligger nära där jag bor.
Men pga hästens unga ålder hade jag helst sett att han fick bättre utevistelse, större hagar och mer jämnåriga hästkompisar. Jag har tagit reda på ett annat stall längre bort från där jag bor (25 min bort ist för 10) som har fler unghästar och riktigt stora kuperade hagar som nog vore drömmen för honom! Nu till frågan: är det jättedumt att flytta en så ung häst till en ny anläggning efter så kort tid? Är orolig att hans hälsa ska påverkas, för bytastall-kolik har jag erfarenhet av sen tidigare. Han har bara bott hos uppfödaren innan han kom till mig.
Hur skulle ni göra? Vad är er erfarenhet? Är det värt o ta risken o byta efter så kort tid?
Han är tillräckligt gammal för att kunna klara det utan problem och jag hade bytt men haft lite extra koll den första tiden på hur han trivs, vilket man alltid bör ha.
 
Nej, handlar mer om individ än ålder. Min 3 åring, fyller 4 i maj, har flyttat ganska många i sitt liv, och är alltid samma, lugna, häst.
Uppfödd och uppväxt i England, flyttade till Holland för ganska exakt ett år sen, som då 2,5 åring. Har efter det flyttat till mig i Sverige (maj 2019), och sen sålde vi gården, flyttade 50 mil, har sen dess stått på två olika sommarbeten (visserligen i egen hage med min andra häst, så har inte fått nya kompisar så ofta), och nu är vi inne på stall nr 2 efter betet (!).
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp