Byta stall, vad fråga?

Emine

Trådstartare
Jag är inne på att byta stall till min häst pga hagarna. De är dränerade men det är ändå lera nästan till knäna, magen ballar ur totalt och jag får spola av honom varje dag och tvätta bort både lera och skit. Samt att han ju inte rör sig i dessa vinterhagar och pållen blir såklart sjukt överladdad. Vilket innebär att jag behöver longera inför varje ridpass. Det blir liksom ingen träning av det vintertid, bara kallt och besvärligt och håller inte tidsmässigt. Nu har de dränerat men helt utan resultat tyvärr.

Vi skall kolla på annan stallplats nu i helgen men det står helt still i huvudet vad jag skall fråga.

Hagarna såklart
Pris och vad som ingår vet jag
Om transporten kan stå där
Träningsmöjligheter
Ridvägar

Jag kanske är löjlig men kan man fråga hur de ser på hästhantering? Rutiner? Dvs att man de skall in/ut mellan vissa klockslag? Att man inte själv bara ändrar utsläppsordningen osv då jag själv varit med om detta med skadad häst som resultat ”men din häst stod ju närmast dörren så vi testade att ta den först”. Jag är lite vän av ordning och reda, gillar rutiner.

Det står också i annonsen att de tycker trivseln är viktig och gärna att man rider ut ihop. Jag rider sällan ut med någon men kan tänka mig att göra det. Rider oftast själv och hinner inte vara pratglad alla dagar. Tycker om folk men älskar också att rida ensam och pyssla ensam. Skulle jag ändå passa in?

Vad mer tycker ni är viktigt? Om ni skulle byta stall? Jag har en pigg och glad hobbyhäst, tränar och tävlar aktivt med den.
 
Jag kan inte alls se något löjligt i att fråga om hanteringen och rutiner. Det är ju en jätteviktig del!

Om du skulle passa in eller inte tycker jag att du också kan ta upp. Säg som du skrev här, jag kan inte tänka mig att du är ensam om att inte alltid hinna/vilja vara social i stallet men det är ju en viktig bit. Är alla andra sådana som har stallet som sin sociala plats i livet så kan det såklart skära sig och bli jobbigt om du inte vill ha det så.

Fundera på vad som är viktigt för dig och fråga om det. Vi är alla så olika och det som kvittar för en är viktigt för någon annan.
 
jag brukar titta på
  • stallmiljö
  • förvaringsmöjligheter
  • rutiner
  • om inte in/utsläpp ingår - hur gör man upp scheman? Tider?
  • hagar
  • ridvägar
  • övriga träningsmöjligheter i närområdet (ridhus/ridbana)
  • typ av hästar som står där idag
 
Vad har de för rutiner för att ta upp när saker inte fungerar, tex har de stallråd kontinuerligt eller sker kommunikation endast via facebookgrupp.

Finns det lösningar för hästars olika behov av mat, nu och till sommaren.
 
Hästen ska trivas, hage, kompisar mm. lång utevistelse.
Hästen ska trivas i boxen, skulle aldrig ställa min häst i en box som är helt instängd med galler där dom inte kan sticka ut huvudet.
Hur är luften i stallet, måste vara bra godkänd luftväxling, kolla efter fukt och mögel.
Kolla i boxarna vad är det för strö samt är dom rena och inte luktar ammoniak.
Ingår grovfoder av bra kvalitet.
Bra sjukhage samt rutiner om olyckan är framme.
Belysning på stallplanen vid hagar mm
Ridmöjligheter
Ordning och reda.
Har stallägaren tillräcklig kunskap om hästars behov.
Sen får det inte vara tungjobbat många dagar i veckan med 78 höpåsar från något skjul en bit från stallet, släpa vatten eller hästar man helst inte ska hantera för säkerhetsrisken . Gäller för min del i alla fall
 
Jag är inne på att byta stall till min häst pga hagarna. De är dränerade men det är ändå lera nästan till knäna, magen ballar ur totalt och jag får spola av honom varje dag och tvätta bort både lera och skit. Samt att han ju inte rör sig i dessa vinterhagar och pållen blir såklart sjukt överladdad. Vilket innebär att jag behöver longera inför varje ridpass. Det blir liksom ingen träning av det vintertid, bara kallt och besvärligt och håller inte tidsmässigt. Nu har de dränerat men helt utan resultat tyvärr.

Vi skall kolla på annan stallplats nu i helgen men det står helt still i huvudet vad jag skall fråga.

Hagarna såklart
Pris och vad som ingår vet jag
Om transporten kan stå där
Träningsmöjligheter
Ridvägar

Jag kanske är löjlig men kan man fråga hur de ser på hästhantering? Rutiner? Dvs att man de skall in/ut mellan vissa klockslag? Att man inte själv bara ändrar utsläppsordningen osv då jag själv varit med om detta med skadad häst som resultat ”men din häst stod ju närmast dörren så vi testade att ta den först”. Jag är lite vän av ordning och reda, gillar rutiner.

Det står också i annonsen att de tycker trivseln är viktig och gärna att man rider ut ihop. Jag rider sällan ut med någon men kan tänka mig att göra det. Rider oftast själv och hinner inte vara pratglad alla dagar. Tycker om folk men älskar också att rida ensam och pyssla ensam. Skulle jag ändå passa in?

Vad mer tycker ni är viktigt? Om ni skulle byta stall? Jag har en pigg och glad hobbyhäst, tränar och tävlar aktivt med den.
Jag tycker det är dunderviktigt att veta exakta rutiner; Dvs ut- och insläppstider och fodringstider. Men också:
- Vem som fodrar och hanterar hästarna,
- Om det finns barn i stallet,
- Hur man ser på medryttare/hjälpredor,
- Om stallregler är ett "levande dokument" som följs eller inte,
- Om de har stallmöten/stallråd,
- Hur de kommunicerar med varandra,
- Hur foder/spån-inköp går till (om man köper gemensamt eller ej) och om höt analyseras
- Vilka förvaringsmöjligheter som finns
- Om det finns ombytesmöjligheter och fikarum.
- Hur man sköter städningen, det vill säga vad som ligger på rullande schema/vad som är upp till var och en.
- Om det finns varmvatten i kran

Och som sagt, vill gärna få mig en allmän uppfattning av hur lättjobbat det är eller om man måste släpa saker kors och tvärs och springa långt med hästar vid in och utsläpp.
 
Du har fått många bra råd redan, men tänker även att kanske man kan fråga om hur det fungerar om uppstallade har med sig besök/gäster, hur det fungerar med hundar (om dom har nån speciella regler), jag hade kanske gärna också frågat om kontrakt på ett ställe jag var intresserad i så jag kunde läst igenom det ordentligt innan jag skriver på.

Det här med om hur man kommunicerar både i vardagen men även om det skulle dyka upp några problem är viktigt för mig, i mina ögon påverkar det väldigt på miljön och trivseln.
 
Om det är viktigt för dig att hästarna alltid tas in/ut i exakt samma ordning, och man fodrar i samma ordning, att utsläpp, insläpp och fodringar sker nästan exakt samma tid varje dag, osv, så är det viktigt att fråga om det. Då alla stall inte alltid är så exakta när det kommer till sånt.
 
Om det är viktigt för dig att hästarna alltid tas in/ut i exakt samma ordning, och man fodrar i samma ordning, att utsläpp, insläpp och fodringar sker nästan exakt samma tid varje dag, osv, så är det viktigt att fråga om det. Då alla stall inte alltid är så exakta när det kommer till sånt.
Ja det ska jag fråga om, tyvärr varit med om personer som ändrat utsläppslistan själv. Släppte ut min häst först (den har aldrig gått ut först) hästen rusar och skadar sig och detta ljuger man om och försöker mörka...tills sanningen kom fram ändå. så efter det känns det viktigt att tankarna iaf finns kring detta.
 
Du har fått många bra råd redan, men tänker även att kanske man kan fråga om hur det fungerar om uppstallade har med sig besök/gäster, hur det fungerar med hundar (om dom har nån speciella regler), jag hade kanske gärna också frågat om kontrakt på ett ställe jag var intresserad i så jag kunde läst igenom det ordentligt innan jag skriver på.

Det här med om hur man kommunicerar både i vardagen men även om det skulle dyka upp några problem är viktigt för mig, i mina ögon påverkar det väldigt på miljön och trivseln.
Vad tänker du med besök/gäster som skulle kunna bli knöligt?

Hundar skall jag definitivt ta upp. Har tråkiga erfarenheter av lösa hundar som är överallt, skiter i stallet och när runt ens grejer medan ägaren tycker det är supergulligt. Stallchefen som har koppeltvång som regel bryr sig inte och ingen säger något.

Vad jag förstår har detta stall inte öppnat ännu, så rutiner oavsett behöver nog sättas och förmodligen också ändras med tiden.
 
Jag ska flytta och tar med mig min häst. Tittat på ett par stall, det jag frågat om är.
Rutiner och fordringar. För mig är det viktigt att min häst får gå ute länge och inte stå utan mat för länge.
Hagar, måste vara stora och fina.
Förvaringsmöjligheter, ridvägar, träningsmöjligheter, om min hund får följa med, kvalité på foder, om eget strö kan köpas och förvaras.
 
Jag ska flytta och tar med mig min häst. Tittat på ett par stall, det jag frågat om är.
Rutiner och fordringar. För mig är det viktigt att min häst får gå ute länge och inte stå utan mat för länge.
Hagar, måste vara stora och fina.
Förvaringsmöjligheter, ridvägar, träningsmöjligheter, om min hund får följa med, kvalité på foder, om eget strö kan köpas och förvaras.
Ja det med träningsmöjligheter känns otroligt viktigt, och för mig är det ju pga hagarna jag flyttar så även detta är viktigt.

Foderanalys är också viktigt. Detta med eget strö hade jag inte tänkt på, besatt du sa det. Där har de halm, ingen aning om min funkar på det.
 
Förutom det som redan har tagits upp skulle jag också ha frågat om vilka riktlinjer de har för vilka tider man får vara där. Jag har nämligen stått i ett stall där man inte fick vara efter 20.00, vilket var väldigt besvärligt för mig när jag jobbade heltid och hade ganska lång pendling.
 
Förutom det som redan har tagits upp skulle jag också ha frågat om vilka riktlinjer de har för vilka tider man får vara där. Jag har nämligen stått i ett stall där man inte fick vara efter 20.00, vilket var väldigt besvärligt för mig när jag jobbade heltid och hade ganska lång pendling.
Oj, ja jösses... vilken konstig regel. Får jag absolut kolla.
 
Lista vad som är viktigast för dig. När jag bytte stad flyttade jag runt lite första året för jag hade svårt att hitta något ställe där både jag och hästen trivdes. När jag till slut hittade rätt (har stått där i över 8 år) så kan man konstatera att detta stället inte heller är helt perfekt, men det har sina "skavanker" på rätt ställen för mig och min häst.

Lista på saker som kan vara viktiga:
- Antal fodringar
- Tider för fodringar
- Antal personer som är i stallet (jag föredrar lugnare stall)
- Hur mycket förväntas man hjälpa till?
- Hur hagar ser ut
- Hur går hästarna i hagarna (blandflock, par, ensamma?)
- Hur funkar det på sommaren (sommarbete, box året om? Vad händer om din häst inte kan gå på bete?)
- Analyserat foder
- Träningsmöjligheter (är det ridbana kan det vara bra att kolla hur underlaget är vit blött väder)
- Uterittsmöjligheter (om du är beroende av sällskap kan det ju vara bra att fråga sådana saker)
- Rutiner/regler

Något jag har lärt mig genom året är att "det fixar sig/löser sig/ordnar sig" aldrig är ett gott tecken när man kollar på stall. Det visar bara att de inte har bestämda rutiner och att stallägaren högst troligen bara löser saker om det passar hen.
 
Vad tänker du med besök/gäster som skulle kunna bli knöligt?

Hundar skall jag definitivt ta upp. Har tråkiga erfarenheter av lösa hundar som är överallt, skiter i stallet och när runt ens grejer medan ägaren tycker det är supergulligt. Stallchefen som har koppeltvång som regel bryr sig inte och ingen säger något.

Vad jag förstår har detta stall inte öppnat ännu, så rutiner oavsett behöver nog sättas och förmodligen också ändras med tiden.

Det är nog inte vanligt att det kan bli ett problem men har varit med om flera barnkalas på kort tid, folk haft med sig flera kompisar som hänger runt, pojkvänner som sitter å väntar på konstiga ställen etc, detta i samma stall. Det är klart det är kul om folk vill ta med sig sina bekanta men i det stallet jag tänker på var det till slut så många "extra" människor att man visste inte vem som tillhörde vem och saker flyttades på, försvann, dök senare upp igen..alla skulle hjälpa till etc. Det var så många okunniga hjälpsamma personer i omlopp att det blev en himla röra 🙈🤦 är man på en ridskola kan det väl gärna få vara så och är väl till en viss del förväntat. I ett privatstall föredrar jag en lite lugnare miljö eller hur jag nu ska uttrycka det. Men förhoppningsvis kan sånt lösas ändå med bra kommunikation :)
 
Förutom det som redan har tagits upp skulle jag också ha frågat om vilka riktlinjer de har för vilka tider man får vara där. Jag har nämligen stått i ett stall där man inte fick vara efter 20.00, vilket var väldigt besvärligt för mig när jag jobbade heltid och hade ganska lång pendling.
Också varit i ett sånt stall och jag som fullkomligt älskade att rida sena kvällar på sommaren och mitt i vintern när det var snö ⛄
 
Också varit i ett sånt stall och jag som fullkomligt älskade att rida sena kvällar på sommaren och mitt i vintern när det var snö ⛄
Men hjälp, varför har man såna regler?
Visst om det är ridskola och hästarna har behov av att slippa spring i stallet, men privatstall?
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 042
Senast: Smurfoff
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 474
Senast: Linda_A
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 229
Senast: Ajda
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 498
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp