Byta stallplats

S

Snixten

Jag har sån hemsk beslutsångest, måste få skriva av mig lite.
I nuläget står jag i ett kollektivstall med ca 7-8 hästar. Vi hjälps åt med alla pass, dvs morgon, lunch, em och kväll. Hö, havre och spån köper vi in tillsammans och allt ska räknas ut och betalas i slutet av månaden. Stallet ligger nära centrum, tar mig 6-7 min att cykla och kanske 5 min med bil. Superfina hagar, kuperade och mycket skog. Ridvägarna går absolut heller inte att klaga på. Vi har en paddock som tyvärr har väldigt dåligt underlag, måste harvas rätt ofta.

Nu till mitt dilemma.. En kompis till mig håller på och bygger en helt ny ridanläggning där ridhuset är färdigt redan. Ett stall kommer byggas i anslutning till ridhuset och idag finns även ett litet stall med 4 platser några meter från ridhuset. Jag har blivit erbjuden plats i det lilla stallet till ett mycket förmånligt pris. Jag kommer inte ha några morgonpass, men hjälpa till ca 10 timmar i månaden (vilket jag inte tycker är så mycket) All mat ingår, behöver aldrig mer krångla om jag vill ge hästen ett kg hö mer. Hästen i sin tur är dessutom väldigt svårfödd och äter rätt mycket.
I framtiden kommer även en paddock byggas. Hagarna är inte i närheten av vad jag har nu! Mindre fyrkantshagar på ganska platt mark. Ridvägarna inte heller lika bra om man inte vill rida iväg en bit.
Det som gör att jag står och tvekar är ju hagarna. Jag vet att jag är väldigt bortskämd där jag står nu.
Som det känns nu vill jag verkligen satsa på hästen, träna och tävla osv. Möjligheterna att utvecklas kommer öka massor om jag flyttar till det här stallet. Jag har visserligen transport och kan åka till ridhus när jag vill, men det tar tid och jag pendlar 9 mil om dagen till jobbet så jag tycker inte jag har den tiden riktigt.
Det här stallet ligger ungefär en mil från stan, men på "rätt" sida för mig. Det tar 10 min med bil ungefär.

Jag vet att beslutet helt och håller är mitt, men jag vill ventilera mig lite. Hur skulle ni göra?
Jag ska till det "nya" stallet imorgon och titta lite nogrannare, samt kolla upp vad man kan göra i hagväg.

Måste också tillägga att vi är ett otroligt bra gäng i stallet nu och att det skulle kännas jobbigt att flytta för att man inte kommer träffa de så ofta som nu. Vi träffas även privat, utanför stallet så det hoppas jag att vi kommer fortsätta göra!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Byta stallplats

:bump:jag skulle stå kvar iallafall det låier vättigare:banana:
 
Sv: Byta stallplats

håller med ovanstående, låter som det vore bättre att stanna kvar i det gamla stallet, tänker på dom stora hagarna som hästen kan röra sig mer i, och skogsvägarna man kan rida på som omväxling från paddocken...
om det vore jag så hade jag stannat...
 
Sv: Byta stallplats

Jag kan nog bara ge dig rådet att verkligen fundera på vad du vill göra med din häst o hur du vill att den ska ha det. Fyrkantshagar är inte bra tycker jag. lycka till
 
Sv: Byta stallplats

Jag hade stannat på första stället (där du står nu).
Tycker att hagarna är en av de viktigaste sakerna; stora, kuperade (:love:hagar med skog:love:) där hästarna kan röra sig och själva variera miljö/underlag o.s.v.
Och det verkar ju ligga nära dig också, 6-7 minuter på cykel låter inte illa ;)
 
Sv: Byta stallplats

Jag svarar alla :)
Hagarna är verkligen helt underbara där jag står nu! Och jag vet också att det inte går att hitta bättre hagar i hela Eskilstuna, så jag är nog lite bortskämd :) Eftersom det andra stället inte är klart än, så vet jag att det kommer byggas nya hagar, mark finns osv. Jag ska iaf dit idag och fråga främst om hagarna.
Självklart är det jätteskönt att ha så nära till stallet som jag har nu! Men jag känner ändå att jag vill utvecklas då jag har en ganska fin häst :p Eftersom vi bara har en paddock nu som dessutom är rätt dålig är jag tvungen att åka iväg och träna en del. I höst och vinter vet jag att jag måste ha tillgång till ridhus för att kunna träna ordentligt. Som jag skrev har jag transport och kan åka när jag vill, men eftersom jag åker hemifrån 6.30 och kommer tillbaka ca 17 varje dag efter jobbet är jag lite sliten. Det är ju ändå lite bök att koppla på transporten och packa in alla saker innan man kan åka.

Jag står verkligen med en fot i varje läger och ser fördelar och nackdelar på båda ställena!

Usch vad jobbigt, ibland vore det nästan bättre om någon annan kunde besluta åt en!
 
Sv: Byta stallplats

Går det att kollektivt göra ngt åt den dåliga paddocken där du står nu? Om ni höjer stallhyran för alla nån månad och sen köper in ny sand/grus/paddex och lägger på, och så kollar alla i bekantskapskretsen om det finns maskinförare som kan tänkas hjälpa till.
 
Sv: Byta stallplats

Jadå, vi har pratat om att köpa in nytt grus. Vi får dock bekosta det själva, bonden kommer alltså inte höja någon stallhyra ett par månader.. Det där med maskinförare skulle absolut fungera för alla utom bonden själv. Han är otroligt säkerhetsmedveten och kör bara sina traktorer själv ifall något skulle hända :/
 
Sv: Byta stallplats

Men då sätter ni in den höjda delen av hyran på ett speciellt konto för ändamålet. Alltså ger dem inte till stallägaren om h*n inte vill hålla på med det. Jag tänkte mest att det är bättre att ta det över nån månad än att alla betalar in en klumpsumma, en del kanske inte vill/kan det.

När det gäller maskiner så be de maskinförande kompisarna att hyra med sig lastmaskin/grävmaskin från sina jobb. Min sambo får iaf "låna" grävmaskin och annat från sitt jobb mot en mindre kostnad, han kör ju själv på sin tid så firman behöver inte ta betalt för att täcka upp förarens lön. Passa på om någon firma gör något annat jobb i närheten så att maskiner redan finns på plats.
 
Sv: Byta stallplats

jag tycker de beror lite på vad de är för typ av häst och hur den trivs i mindre hagar.

jag kan tycka de är okej med grushagar som inte är dom största om man rider tillräckligt mycket så hästen får röra på sej och stimuleras psykiskt varje dag.

man märker ganska så fort tycker jag om hästen trivs eller inte, min häst står i ett sånt stall nu där omgivningarna är underbara, hur många mil skogs/grus/tärräng att rida på som helst och ridhus och galoppbanor, så de kompenserar lite.

jag rider olika varje dag och aldrig samma två dagar i rad oavsett väder och min häst trivs faktiskt bättre såhär än när jag stod i ett stall med bra hagar men ingen ridmöjlighet, bara en skogsväg och resten av tiden i ridhus.

min här är en väldigt aktiv och pigg häst och har stort rörelsebehov och trivs endå i små grushagar på vintern..men som sagt så kräver de att jag rider och aktiverar honom varje dag också, låter honom aldrig bara stå i hagen en dag utan gör något varje dag, rider jag inte så tar jag en promenad i skogen som får bli vilodagar.

så att döma ut ett stall helt och hållet pga hagarna som förhoppningsvis inte hästen behöver stå i året runt då tycker jag är fel..man får se till ridmöjligheten och de också.
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
865
Senast: a1agnlju
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 495
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 402
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 058
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp