Byta stötfångare själv?

SaraXX

Trådstartare
Går det öht? Jag läser och läser och på en del ställen står det att det är lätt (tvivlar iofs på det) och på en del ställen står det att det är omöjligt (tvivlar på det också, men HUR svårt?).

Jag behöver byta stötfångare fram. En begagnad kostar ca 3000 kr. Bilriktningsfirman ska ha 10 000 kr i totalkostnad, då ingår lackering. 10 000 är väl vad bilen är värd typ, och det skulle svida rejält just nu. Ett alternativ är att be dem göra det utan lackering såklart, den skulle ju inte bli lackerad om jag bytte den privat. Men går det att byta själv, om man har någorlunda verktyg (och en händig far)?
 
Går det öht? Jag läser och läser och på en del ställen står det att det är lätt (tvivlar iofs på det) och på en del ställen står det att det är omöjligt (tvivlar på det också, men HUR svårt?).

Jag behöver byta stötfångare fram. En begagnad kostar ca 3000 kr. Bilriktningsfirman ska ha 10 000 kr i totalkostnad, då ingår lackering. 10 000 är väl vad bilen är värd typ, och det skulle svida rejält just nu. Ett alternativ är att be dem göra det utan lackering såklart, den skulle ju inte bli lackerad om jag bytte den privat. Men går det att byta själv, om man har någorlunda verktyg (och en händig far)?
Beror ju på vad det är för bil, modell, årsmodell osv. Troligtvis går det att göra själv, sen är frågan hur besvärligt det är.

Se om du hittar DIY-videos på Youtube (för just din modell), brukar gå att hitta det mesta. Behöver jag göra något på hojen jag aldrig gjort innan går det nästan alltid att hitta bra videos :)
 
Går det öht? Jag läser och läser och på en del ställen står det att det är lätt (tvivlar iofs på det) och på en del ställen står det att det är omöjligt (tvivlar på det också, men HUR svårt?).

Jag behöver byta stötfångare fram. En begagnad kostar ca 3000 kr. Bilriktningsfirman ska ha 10 000 kr i totalkostnad, då ingår lackering. 10 000 är väl vad bilen är värd typ, och det skulle svida rejält just nu. Ett alternativ är att be dem göra det utan lackering såklart, den skulle ju inte bli lackerad om jag bytte den privat. Men går det att byta själv, om man har någorlunda verktyg (och en händig far)?
Klart det går! Bilar är generellt inte rocket science! Men måste du byta den? Den kan inte lagas på plats istället i och med bilens låga värde kan det vara rimligare kanske?
 
Klart det går! Bilar är generellt inte rocket science! Men måste du byta den? Den kan inte lagas på plats istället i och med bilens låga värde kan det vara rimligare kanske?
Nej den är väldigt väldigt trasig. Det är liksom inte fråga om sprickor, utan hål 💩
 
20210227_064450.jpg
 
😱 Viltolycka?

Jag oroar mig för för både lyktan och motor huven. Det ser ut som att lyktan har slagits uppåt, infästningen kan vara trasig...

Att byta stötfångaren bör inte vara några större problem under förutsättning att fästpunkterna är typ hela. Jag hade personligen inte brytt mig att montera dimljus eller strålkastar spolningen, bara blindat dem. Billigaste stötfångarna man kan hitta är oftast eftermarknads modellerna...

edit: största problemet kan vara att passformen inte stämmer till hundra procent på den nya. Men en dremel eller fil löser det
 
😱 Viltolycka?

Jag oroar mig för för både lyktan och motor huven. Det ser ut som att lyktan har slagits uppåt, infästningen kan vara trasig...

Att byta stötfångaren bör inte vara några större problem under förutsättning att fästpunkterna är typ hela. Jag hade personligen inte brytt mig att montera dimljus eller strålkastar spolningen, bara blindat dem. Billigaste stötfångarna man kan hitta är oftast eftermarknads modellerna...

edit: största problemet kan vara att passformen inte stämmer till hundra procent på den nya. Men en dremel eller fil löser det
Ja, lyktan sitter lite löst men det grejar jag.
Tack för hjälpen!
 
Uppdatering.

Nu är bilen lagad. Jag frågade i den lokala gruppen efter bilmeck och hittade en äldre herre med hobbyverkstad som fixade den. Jag beställde beg delar för 2300 och han tog 2000. Då var det ändå lite mer trasigt än vad som syntes först, så de ursprungliga 10 000 som verkstan i stan skulle ha hade nog inte räckt.
 

Liknande trådar

Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 318
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 297
Senast: TinyWiny
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 233
Senast: cherie
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 826
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp