Byta till Agria på äldre hund. Erfarenheter?

Får nog påminna om att tråden handlade om byte av försäkringsbolag på äldre hund. Ingenting annat.

Detta är ett diskussionsforum och som TS kan du inte styra åt vilket håll diskussionerna går. Det finns ingen regel som säger att man enbart får diskutera det som står i topic.

För övrigt skulle inte jag heller byta försäkringsbolag på en så gammal hund. Personligen brukar jag säga upp försäkringen det år hunden fyller 11 just för att efter det finns det inte en chans att jag skulle utsätta den gamla hunden för något som är så omfattande att det skulle överskrida försäkringspremien i kostnad.
 
Att bestämma sig för en viss ålder då man slutar ge ett djur omfattande vård är lite som bönder som enbart ser till datum när höet ska bärgas. Liksom vädret varje år för bönder så är alla hundar olika och har därmed olika förutsättningar. Min tik som opererades nu är otroligt pigg för att vara 13 år. Hon kom tillbaka som en ännu starkare och är nu om möjligt ännu piggare och om jag jämför med min tik på fem år som förra året behövde en mindre omfattande operation så var hennes återhämtning lika lång som min 13-årings. Jag förstår givetvis att en 13-årig hund rent generellt är i "sämre skick" än en som är fem år men jag tycker inte man ska fixera sig vid ett specifikt årtal utan snarare hur pigg hunden är. Försäkringsbolagen måste tänka så stelbent eftersom de baserar sin affär på sjukdomsstatistik men jag som djurägare kan även lägga in aspekten hur pigg mitt djur är innan jag bestämmer vad som är lämpligt att utsätta mitt djur för.



Sedan är det ganska normalt och mer effektivt att diskutera det som efterfrågas i trådstart även om det inte finns någon regel. Det gör att det blir enklare att hitta rätt information i trådar rent allmänt. Det är oerhört frustrerande när man tror man har hittat en tråd som avhandlar ett specifikt ämne men det istället diskuteras något som borde tas upp i en separat tråd för att någon har ett brinnande behov att sprida sina tankar och åsikter.
 
Jag sade upp försäkringen på vår tik istället. Hon är 13,5 och för ett halvår sedan oerhört mycket piggare än idag. Det går snabbt utför i den åldern känns det som. Vi har nu bokat sista veterinärbesöket för henne, just för att hon ska ha ett bra liv utan stök. Visst, hon skulle säkert hänga i ett halvår till eller kanske mer, men en kall vinter och begynnande småskavanker gör sitt. Jag bestämde när hon var 11 att vi aldrig mer skulle söva eller göra större ingrepp. 1 uvi har behandlats, men det räckte med undersökning och penicillin.
Jag resonerade att hon var glad och pigg, men en konvalescens skulle ta för hårt på henne.
 
Själv lät jag buköppna min tik vid nästan 11 års ålder. En cysta i urinblåsan och en juvertumör togs. Att inte försöka hade jag inte förlåtit mig själv för. Hon är idag lika pigg som innan.
 
Personligen skulle jag inte byta F bolag på en hund, oavsett ålder. Däremot har jag höjt vetfförsäkringen på en hund jag tog över vid 8 års ålder, den hade varit försäkrad hos Agria sedan den var 8 v gammal. Det gick iom ägarbytet.
 
Får nog påminna om att tråden handlade om byte av försäkringsbolag på äldre hund. Ingenting annat.
Men va?
Jag svarade på det du efterfrågade samtidigt som jag informerande om hur vi resonerade kring försäkringar med våra gamla hundar något som du valde att bemöta och då ska jag alltså inte få svara på ditt bemötande för att du skulle kunna anse det vara för långt ifrån ursprungsämnet?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Som rubriken säger. Idag hittade jag en väldigt lös tand på gamle hunden (9,5år). Han verkar inte bry sig överhuvudtaget att man...
Svar
3
· Visningar
13 648
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp