Byta till billigare transport...

_Yggdrasil_

Trådstartare
Går emot strömmen lite och ska byta till ett äldre släp... Har en hel del pengar bundna i mitt släp och nu när jag byggt ridbana hemma så tänkte jag köpa mig ett billigare släp för att få loss pengarna helt enkelt.
Har nu ett Boj Bravo 216 2008. Har haft det sedan december 2007 och är så vansinnigt nöjd med släpet, men tyvärr måste jag nu då alltså byta ner mig.

När släpet är sålt kommer jag ha en budget på 20-30 000kr för att köpa ett annat.
Det jag söker är följande:
  • Samma eller liknande köregenskaper som Boj. (lätt backad och stabil)
  • Boggie
  • Aluminiumgolv
  • 1400 kg totalvikt
  • Lätt att få tag på reservdelar
  • Gärna innerdörrar bak
De som verkar mest intressanta nu är Ume eller ett äldre Boj. Har aldrig varit i kontakt med dessa vagnar alls, men det hade jag inte med Boj heller för 7 år sen :D
Kör häst väldigt sällan men vill ändå ha ett rejält släp som står pall för allt.
 
Nä i våras när jag var på tävling så kom en häst ut genom väggen på sitt Umesläp, och den var inte speciellt stökig.
Hade släpet hållt hade inte hästen gjort illa sig.
Min häst har stökat värre i min transport och det är inte annat än repor inuti efter det..
Ume är kända för klena konstruktioner dessutom.

Jag har ett Kylinge för övrigt som jag är så löjligt nöjd med så jag är inne på mitt andra :)
Om du vill ha råd om något annat bra släp.
 
Absolut ett Boj! Har även hört att äldre Star Trailer ska vara mkt prisvärda,men har ingen mer erfarenhet av dom än en snabbvända med häst bara. Har haft Boj (en -01),Värmlandsvagnen (en -08),och Cheval (en -08 eller -09,minns inte riktigt..) själv,och Bojen var absolut det bästa! Chevalen var stor,ljus och rymlig,låg bra efter vägen,och pållen älskade den,men jag tyckte att det kändes väldigt klent,OM det skulle ha hänt något. Värmlandsvagnen gillade jag inte alls! Bojen älskade jag från första stund! :love:

Andra modeller som jag hört gott om är Ifor William,och Thule.
 
Jag har kört en Boj Bravo från -97 i ett par år och nu köpt ett Star Safir -01. Startrailern är ljusare, högre, bättre ventilation men ligger inte lika stadigt på vägen som Bojen och har inte aluminiumgolv. Skiljer ju lite i pris också.
 
Är lite smånyfiken på Thule men en bekant var fruktansvärt missnöjd med sin, kommer dock inte ihåg varför...:cool:
Ifor Williams kan absolut vara ett alternativ, dock verkar de ganska tunga och så är de ju ganska fula... Men helt klart ett av märkena som övervägs.

Boj är ju helt klart i en klass för sig. Alla som kört mitt släp har varit väldigt imponerade över hur lättkört det är. Och även om jag ska byta till ett billigare släp vill jag ju såklart inte ha något som är värdelöst heller för jag har ju blivit lite bortskämd de senaste åren :D
 
Brenderup brukar lämna en del övrigt att önska. Har haft ett själv, och det enda som höll ihop väggarna var färgen (sant). De har problem med konstruktionen tak till vägg, så vattnet går ner I väggen och sedan ruttnar väggen. Bakbommarna sitter högt och går inte att justera i höjdled.

Skötardörren är liten och det finns ingen överlappande list till baklämmen vilket gör att det är en springa där som kan upplevas som obehaglig. Har heller inte hittat någon med panikutlösning på bommarna. Vi hade säkerhetsutlösning på vår, men den hade rostat igen totalt så för att få den i trim igen hade vi behövt kapa bulten och investera i och montera nytt.

Vissa har bara nålfiltmatta på baklämmen, vilket gör att den blir snorhal vid snö eller regn. Även torr kan den upplevas som hal, och den är lätt att trasa sönder.

På plus-sidan är det ett rymligt släp som fungerar bra om man har en häst som är stor nog att inte komma under bakbommarna. Sadelkammaren på vår rymde en del.

Imperialen hade jag nog gärna tittat närmare på, det tycker jag är ett fint släp. Men jag vet inget om problemen finns även på den modellen.
 

Liknande trådar

Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 887
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Har sålt mitt gamla umesläp och ska byta upp mig. När jag kollar runt så för samma pengar som jag får ett ume- eller bojsläp från 04-06...
Svar
19
· Visningar
2 255
Senast: EZMK
·
Utrustning Jag behöver köpa mig en egen transport. Jag åker inte jättemycket, men vill ha friheten så det är viktigt att det är sådana bromsar som...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 163
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 332
Senast: Mimmimamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp