Byta till färdigfoder?

Ser att Doggy vuxenfoder ingår i den där komplicerade fosterstaten - det går ju fint att fortsätta med enbart Doggy utan allt det andra 😁 Svensktillverkat och huvudsakligen svenska råvaror, vilket iaf för min del är viktigt!
 
Jag har två labbar av jakttyp som äter allt (inkl en massa onämnbara saker ute). Jag har inte stirrat mig blind på märket utan utgår mest från innehåll och ursprung. Mina håller sig finast på spannmålsfritt (ris eller potatis) och helst lax (men lamm och kyckling fungerar också). Sen vill jag ha så lite ingredienser som möjligt. Om något extra behövs tillsätter jag det hellre själv än att innehållslistan blir en roman.

Den ena av mina kräver mer fibrer för att magen ska må bra och får därför extra morotspellets i maten. Mycket billigare än de där snordyra högfiberfodren som dessutom inte gav henne den energi hon kräver. Eftersom mina behöver olika energinivå om det är jaktsäsong eller ej så vill jag kunna växla upp energimängden utan att behöva trippla mängden foder.

Har nog testat de flesta svenska fodren och de flesta fungerar finfint.
 
Är man intresserad av färskfoder kan jag rekommendera Real. Svenskt och bra pris.
Jag har gett torrfoder med, och har alltid Canagan Lamm hemma som träningsfoder o nödmat - men tycker att de håller sig finast på färskfoder faktiskt.

Hade däremot aldrig orkat hålla på med den foderstat uppfödaren gett dig 😅
 
Mina jaktlabbar äter Priima HE, färskfoder. Svenskt och produceras bara 1,5h från mig. De fungerar bra på det och jag ger dem samma året runt - de håller sig fint under jaktsäsong, då ger jag bara lite mer.

Vet ett par jaktlabbeuppfödare som ger samma foderråd som din, och ja - alla är saliga på sin tro :)
 
Totalt onödigt att hålla på (och i mitt tycke inte så seriöst att kräva sånt pytt av andra), så ge du färdigfoder med gott samvete.

I princip alla märken har bra foder och det skiljer inte gigantiskt mycket mellan ffa energi och högenergivarianterna.

Personligen ger jag mina energifoder under lågsäsong och växlar upp till högenergi under jaktsäsong och dräktighet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp