Bukefalos 28 år!

Byta till fyrhjuligt?

Ajabaja

Trådstartare
Tänker jag rätt eller kommer jag ångra mig?

Mitt körintresse bara växer och växer i takt med att unghästen blir duktigare och duktigare!
Just nu kör jag min gamling med en äldre roslogsrockard, men har en längre tid suktat efter fyrhjuligt. Nu när unghästen trivs så löjligt bra bredvid gamlingen och dessutom drar vagnen själv mycket bra så har drömmen om att parköra väckts.
Min gamling trivs bra med rockarden, dock ogillar jag att den för över markens ojämnheter till hans rygg. Därtill är den något fel avvägd så jag måste sitta lite framåtlutad för att den inte ska hoppa och skaklarna är av den gamla modellen och behöver fixas till lite för att fungera optimalt med ideal selet (såga av piggen som hindrar skakeln från att röra sig i skakelhållaren). Rockarden är ju tyvärr inte tävlingsgodkänd heller. Unghästen är bara tre och jag tror det är många år kvar innan vi börjar tävla och gamlingen kommer aldrig bli i tävlingsskick igen så jag är inte behov av en tävlingsvagn än.

Så, jag funderar på att sälja roslagsrockarden och köpa en fyrhjulig från J*boruder med skakel och parstång. De väger ju bara 70kg så vagnen blir knappt tyngre än rockarden och jag kan låta båda dra eller bara en om jag vill. Därtill hoppas jag på att det blir bekvämare för hästarna.

Nackdelar är att under vinterhalvåret kör jag på vanliga ridvägar och det kanske både blir svårare att vända och att ta sig förbi vägbommar... (Vägbommarna tänkte jag kolla med kommunen om jag kan få nyckel till, annars har jag ju alltid kommit förbi med en del marginal med rockarden.

Någon som vet om de billigare fyrhjuliga vagnarna är för bökiga för att köra med på ridvägar? Vad tror ni? Beslutsångest! (Ska tillägga att plånboken är känslig också.)
 
Sv: Byta till fyrhjuligt?

Min vagnspark var när det bedrog sig fylld med en stor 4 hjulsvagn (ombyggd mjölkvagn från 50 talet med bildäck), en liten 4hjulsvagn med mopeddäck, en gigg med trähjul och en rockard hemmabygge på bilaxel. Alla dessa vagnar till ett gotlandsruss;).

Men jag hade åkervägar, bilvägar att köra på så det där med bommar behövde jag inte bry mig om. Det var skönt att kunna alternera sig
och jag körde faktiskt par med den gamla mjölkvagnen när jag hade häst på ominkörning. Det var bra att bo på gård med massor av gamla saker.

Men med ditt tävlingsintresse så skulle jag satsa på en fyrhjulig tävlingsvagn.
 
Sv: Byta till fyrhjuligt?

Tack för ditt svar!

Nu är rockarden såld och jag står och kliar mig i huvudet.
För tävling så har en stallkompis en tävlingsgodkänd rockard som jag hoppas att jag kanske kan få hyra om jag nu skulle vilja tävla. Gamlingen går ändå inte att tävla och för unghästen känns det bäst med en rockard om han ska tävlas. Ska jag tävla par så ska jag alltså skaffa mig en shettis till och det lär dröja några år. Dessutom vill jag nog ha en fölis nästa gång!:p Så tävlingsplanerna behöver inte vara med i valet av ny vagn denna gång.

Så antingen en lätt fyrhjulig vagn som bara en av hästarna kan dra. Gamlingen vet jag inte hur många aktiva år jag har kvar med så planen är att han ska bli mer en handhäst än en körhäst när unghästen som är 3 år idag är redo för att träna hårdare. Jag har en lätt speedcart som fungerar ok, men jag gillar faktiskt inte tvåhjuligt alls! Tycker det är svårt att få de vagnarna att gå tillräckligt bra för att inte störa hästen. (Jag har i och för sig bara haft roslagsrockarden...) Med en lätt fyrhjulig vagn kan den andra ponnyn tömköras bredvid så som vi har gjort hittills och sen byter de plats när de åren har gått. Med en lätt vagn så kan jag ha en spårvidd på 115 cm och är då säker på att jag kommer runt vägbommar och sånt.

Eller så väljer jag en något tyngre vagn, med både parstång och skakel. Då kan båda dra ibland och ibland en av dem kan dra. Troligen är en sådan vagn lite finare och jag blir kanske nöjdare (?) med en sån. Nackdelen är om den blir för tung för en häst. Fördelen med tung vagn är att unghästen är tjock och kanske förbränner mer?:p

Så, hur tung kan vagnen vara för en shettis för bekväm vardagskörning? Hur mycket (vikt och antal gånger i veckan och tid) kan treåringen dra? När kan jag räkna med att han kan ta över dragandet? Vad har ni med små hästar för erfarenheter med fyrhjuligt?
 
Sv: Byta till fyrhjuligt?

Nu så är det en sån där hörsägen för arbetshäästar i skogen som jag lärt mig som riktmärke av gamla gubbar.

Dubbla hästens vikt minus dubbla vagnens och kuskens vikt ger tillgänglig lastvikt.

Finns väldigt fina små arbetsvagnar, tillochmed 8-hjulingar för shettis. De väger förvånadsvärt lite och tar sig fram mjukt och fint. Fast med last så går man nog bäst bakom om man ska få med nåt. Och är det för mycket pengar så kan man ju titta, det kostar inget.

Lycka till med vagnsköpet, oavsett om det är en arbetsvagn eller åkvagn.
 

Liknande trådar

Körning Jag är väl allmänt omotiverad just nu, men det känns inge kul med körningen nu.. Jag renoverade upp min gamla roslagsrockard (10år...
Svar
3
· Visningar
1 237
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp