Bukefalos 28 år!

Byta ut passet??

cassic_bambi

Trådstartare
Jag har en föredetting från banan som nu går som ridhäst, och nu tänkte jag höra med er om ni vet ifall det passet som min häst redan har är gällande nu vid det "nya" passkravet, eller om jag måste skicka in det och få det utbytt.

Jag ska ringa till galoppförbundet och kolla mer exakt men jag blev akut nyfiken och så här på kvällskvisten kan jag ju inte ringa... ;)

Så jag undrar om nån av er här har koll på hur det ligger till!

Mvh,
 
Sv: Byta ut passet??

Det har alldeles nyligen på gott en hätsk debatt i galoppforumet om detta. Tydliggen har Galoppförbundet varit otydliga. Vad som gäller är att du måste ha ett pass som är häftat med hårdare fram och bak sida. Har du ett grönt papperspass så måste detta bytas ut. Det säkraste är att tala med galoppförbundet om du är osäker. Men är pärmen till passet du har i häftad plast skall byte INTE behövas.
 
Sv: Byta ut passet??

Oki! tusen tack för ditt svar!
Själva mappen som håller alla papper e i grå plast, sen själva hästkortet från galopptiden e grön men självaste passpapprena e vita... så d e lixom 2 delat, men d gröna lilla häftet, alltså då hästkortet e ju enbart från galopptiden, och där i e alla vaccinationer iskrivna, så d kan ju tänkas då att de måsta skrivas in i passdelen...
Eller e d kanske en del som skall vara med vid ev. nytt pass oxå?!

Ja, jag ska ringa o höra efter i morgon så jag får veta exakt vad de säger =)!

mvh,
 
Sv: Byta ut passet??

Då har du ett gammalt pass som måste bytas. Numera så får hästarna pass så fort de registreras på galoppförbundet, men tidigare var det alltså dessa med pappers pärm.
Vad du gör är alltså att du tar kontakt med galoppförbundet och sedan kommer du att få skicka in ditt pass, men se till så att du får någon form av kvitto ett du har gjort det. Tydligen skall de ha slarvat bort någons pass… Det är vad det var upprörda känslor om här på forumet, själv har jag inte varit med om att det har hänt. Egentliggen så borde du inte ens behöva skicka in passet när jag tänker efter. De har ju all information i sina databaser, sedan får du troligtvis helt enkelt bifoga det gamla passet(hästkortet) för vaksinationernas skull, men fortsättningsvis skriva in dem i det nya.

Det kan vara så att du behöver veterinär intyg för det nya också, men som sagt är jag osäker så kontakta förbundet, men jag vet i varje fall att du behöver ett nytt innan årsskiftet får då blir de gamla ogiltiga sade Jan Malmborg. Det vill säga för tävling och slakt. Även om jag inte tror att det är det sistnämnda du avser att använda ditt pass till :)


Lycka till!
Tala gärna om hur det går för dig, med tanke på bvilket intresse det tidiggare har varit här på forumet rärande galopp-passen!!
 
Sv: Byta ut passet??

Det ska jag göra! Ska ringa dit strax o jaga tag på nån som kan ge rätsida på det hela åt mig :idea:

Tack!
Mvh!
 
Sv: Byta ut passet??

fin häst på bilden! är det fullblodet? Och vad heter din häst? *nyfiken*
 
Sv: Byta ut passet??

Hästen på bilden e ett sto som heter Syrah, en gammal Stig Pilroth-häst. O henne hade jag på foder innan stoet som jag äger nu! Båda finns på atg's sida!

Mitt egna sto heter Samantha Sacc, och som namnet framgår kommer hon från Saccracing AB, jag jobbade där 2001 och vi blev "kära" i varandra jag o Sammy, men sen åkte jag iväg till england 2002.
Jag har letat efter henne sen jag kom tillbaka till sverige 2003 och jag hittade henne förns nu i Mars 2005! Hon har flytta runt en hel del tyvärr så d va knepigt att hitta henne, men nu äntligen så har jag henne i min ägo som d va plannerat när jag jobbade där då hon skulle bli min första egna amatörhäst! :D
Nu får hon vara min alltiallo ridhäst och bästa kompis o föda fram min framtida tävlingsspringare ist :D :banana: !

Mvh
 
Sv: Byta ut passet??

Man kan väl inte påstå dock att jag besitter den snyggaste sitsen :rofl: där hade jag ändast suttit i "vanlig" sadel i 2 månader, efter 3 års tid av enbart rida galoppisar :smirk: Tur att bilden e liten ;) Så d döljer lite av min ringrostighet, haha! Nu börjar d väl ta sig igen dock =)! Man kan se de klassiska dubbelfattnings händerna al'a handväska :smirk:
 
Sv: Byta ut passet??

Hahah, jag vet hur det känns... skulle visa en häst som Malmborgs skulle sälja nu i lördags o de slängde på en "vanligg" sedel, har nog inte suttit i en sådan på 7-8 år! Men de påstod att det såg bra ut... :banana: Haha Jag älskar min Gibbson, även om jag saknar rite "ridhästridning". Jag är alltid noga med att de häsrar jag rider kontinueligt går i rätt form, men det e juinte samma sak endå...
 
Sv: Byta ut passet??

Hehe, jorrå, min gibbson åker på då å då oxå!
Tyvärr, finns inte en tillstymmelse av galoppsport här uppe i urskogen :( så jag får glatt slänga på sadeln och låtsas, jag menar alla hästar har ju 4 ben, 2 öron och en svans ;) de ju "samma-samma fast inte lika"....Och min har ju faktiskt varit galoppis, så nästan, nästan om man kisar lite med ögonen och lever ut vilda fantasier så blir d storslaget nära!

Men jag ser en stor solstråle skina mot mej, min gubbe har ämtligen kommit för sig att vi ska flytta ner söderöver mot mina hemtrakter, till min stoora lycka och då tänker jag minnsan se till att hamna i nära tillgång till racers, så man får leva lite vettigt igen :D :bump:

Jo d tycker jag oxå, finns ju ingen anledning att dom ska gå o trasa sönder sig med o arbeta "fel" bara för att de e racehästar :) ! Dessutom får man ett trevligare samarbete med dom då tycker jag=)!
D finns ju sånna där riktiga grisar som aldrig nångång fått lära sig annat än att enbart springa rätt fram o d kan ibland inte alls va skojj de första gångerna man rider dom :smirk:
 
Sv: Byta ut passet??

Kanske vi borde byta plats??? Jag hade behövt att sitta i de ljupa skogarna för att få ordning på min magisteruppsats som skall vara klar i december… 20vecors ”riktigt” arbete framför mig :( Soligt väder o massa riderbjudanden är ju lite mer lockande… tyvärr…. Sitter och säkr efter lämplig litteratur nu.. *djup suck*

Men kul att du tycks vara på väg ned till skåneland igen snart! Då är det ju bara att grabba tag i ett renoverings projekt till inte allt för gammal galopphäst o ta ut amatör licens! De flesta hästar som har gåt på banan får ju nytändning när de kommer ut i skog och mark! Utom de som min mor och far brukar ha ute på landet, de älskar att få komma in till banan. Jag mins att Miss Ulleröd tex, vägrade nästan att gå ut i hagen när hon stod inne över en vinter, däremot så rusade hon in på horsewalkern! För det var minsann skitkul! De e så charmiga de små odjuren… :D
 
Sv: Byta ut passet??

Åhh huvva, jag är inte alls avundsjuk på dej!!

Jag förstår att det är betydligt mer lockande med finväder o ridturer än sitta me näsan i massa läsa, även om det kan vara intressant förstås! Men d kan bli lite tungt åt huvet med enträget sittande oxå, då e d skönt o skutta omkring på ett enusiastisk fullblod och hänge tankearbetet åt nått lite mer simpelt som att hålla sig kvar på hästen, o återfå lite motivation! :D

D blir nog inte så långt söderöver som skånelandet, d blir nog mer fortsatt boende i mellandelen fast på rätt sida om norrlandsporten :D
Ner mot Uppland/västmanland till.
Jag kommer från uppsala så d blir väl där ikring, enköping, västerås liknande ev.

Det kan ju vara så! Dom har ju sannerligen en helt annan tankebana jämte mot vad vi tycker är logiskt då o då!
Jag blev i början så fascinerad av de galopphästar som enbart står på box hela dagarna, rids och ev. går i walkerna nån timme per dag helt utan utevistelse, att dom inte deppar ihop totalt och får hel ångest, utan dom trivs så fint så o tycker bara det mesta är latjo!?
Att dom inte blir bittra, utan håller sig kolugna och positiva, o ständigt på bra humör! Självklart finns det ju undantag som med allt! Men generellt sett på de alla som jag stött på under min lilla tid, det har ändå blivit en hel lite drös. =)

Så allt är verkligen inte som man kan tro
:smirk:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 959
Senast: ameo
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 384
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 829
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp