Byta ytterdörr, hyresrätt

Linn-Nora

Trådstartare
Nu har jag googlat mig blå men hittar inget bra svar.

Kan såklart kolla med hyresvärden, och hyresgästföreningen, men kanske har någon här koll? Så har jag mer på fötterna när jag frågar 😊

Bor i en hyresrätt. Dock inte som en vanlig lägenhet, utan mer som ett radhus.
Vi skulle vilja byta ut vår ytterdörr, men vet inte riktigt vad som gäller.
Får fram att man inte får byta till säkerhetsdörr. Men vi tänker en helt vanlig ytterdörr som är lik den vi har men med mindre glasparti. Själva låset tänker jag att man kanske kan flytta över. Hyresvärden har inte någon huvudnyckel eller extra nyckel.
Självklart sparar vi den befintliga dörren i så fall.
Finns detta reglerat eller gäller samma som om man vill byta till säkerhetsdörr? Är det i själva verket samma sak?
 
Har inte hyresvärden några alternativ för tillval i bostaden?
Men då blir ju hyran högre förstås.

Tyvärr inte. Det är en mindre hyresvärd som resonerar att saker används så länge de är hela, och kan först när de inte kan lagas så byts de ut. Iofs rimligt men ibland är det trevligt att göra lite uppdateringar :) Jag har inte emot att betala för dessa själv :)
 
Är det insyn ni vill minska utifrån glaspartiet? Det går ju att sätta sån frostad film på glaset. Det har vi gjort på glaset i vår ytterdörr.
 
Är det insyn ni vill minska utifrån glaspartiet? Det går ju att sätta sån frostad film på glaset. Det har vi gjort på glaset i vår ytterdörr.

Inte bara, har tänkt på det också. Detta är en relativt gammal dörr och för mig känns den helt enkelt inte särskilt säker. Glasrutan är ca 40x60 cm (ge och ta). Sen vet jag efter ett inbrottsförsök i en tidigare bostad att vill någon in så kommer de in. Men man behöver ju inte ha en öppen inbjudan ;)
 

Liknande trådar

Hemmet Efter att ha läst den mycket intressanta tråden om fönsterbyte så funderar jag över ytterdörrar. Vi har en enplansvilla från -86 och där...
Svar
3
· Visningar
505
Senast: vilde
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 158
Hemmet Vi har sagt upp vår hyresrätt och fick igår en bekräftelse på uppsägningen. Det är så trist, en hel sida med enbart "du är skyldig...
2
Svar
26
· Visningar
4 503
Senast: Voeux
·
Hemmet Jag har en fråga angående min hyreslägenhet. Jag och min sambo flyttade från en lägenhet inne i centrum till en större lägenhet ute på...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 611
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Vackraste hundrasen
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp