Byte av foder... Tid???

peperoni2

Trådstartare
Jag ska troligtvis byta från hö till hösilage för min islandshäst pga hosta. Höet och hösilaget är taget från samma ängar vid samma skörd. Hur lång tid ska man lägga på övergången??

/Linda
 
Sv: Byte av foder... Tid???

Har du vaccinerat mot botulism? Jag ska göra precis samma sak (har flyttat min häst till ett stall där hösilage ingår i stallhyran), men jag hinner inte vaccinera ju. Skulle gärna höra hur du tänkt om detta...

Jag hade tänkt att göra övergången successivt under ca 3 veckor...
 
Sv: Byte av foder... Tid???

Jag tror inte att jag ska vaccinera. Pratade vaccination med en vän som har ca 10 hästar som äter ensilage. Hon sa att om det är det minsta dåligt i en bal så ratar hästarna hela balen, de äter inte en tugga. Jag ahr också alltid fått veta att hästar är jättenoga med vad de äter så jag tror att det bara äter det som är bra. Dock tror jag att det kan vara lite olika mellan olika hästraser... Min är en islandshäst och borde ha alla såna instinkter kvar men mer "sönderavlade" raser kanske saknar delar av instinkterna... Jag vet inte...

Det är fram och baksidor med alla former av vaccinationer, man sprutar ju trots allt in det som är orsakar sjukdomarna...

Jag var hos veterinären om hostan idag. Han rekommenderade hösilage och han sa att en övergång på 1 vecka ar ok. Han kanske rekommenderade den så kort pga hostan men jag vet inte...

/Linda
 
Sv: Byte av foder... Tid???

Angående islandshästar har jag igen läst/hört att problemet kan vara det att de ofta är matgladare och betydligt mindre kräsna än andra hästraser och därför kan äta också mindre kvalitativt foder. Det stämmer säkert i alla fall in på vår isis, som äter allt hon får framför sig :angel: Men alla hästar är ju individer. Tänkte bara påpeka att det nog inte nödvändigtvis lönar sig att räkna med nå´ större instinkt angående dåligt foder.
 
Sv: Byte av foder... Tid???

peperoni2 skrev:
Jag tror inte att jag ska vaccinera. Pratade vaccination med en vän som har ca 10 hästar som äter ensilage. Hon sa att om det är det minsta dåligt i en bal så ratar hästarna hela balen, de äter inte en tugga. Jag ahr också alltid fått veta att hästar är jättenoga med vad de äter så jag tror att det bara äter det som är bra. Dock tror jag att det kan vara lite olika mellan olika hästraser... Min är en islandshäst och borde ha alla såna instinkter kvar men mer "sönderavlade" raser kanske saknar delar av instinkterna... Jag vet inte...

Det är fram och baksidor med alla former av vaccinationer, man sprutar ju trots allt in det som är orsakar sjukdomarna...

Jag var hos veterinären om hostan idag. Han rekommenderade hösilage och han sa att en övergång på 1 vecka ar ok. Han kanske rekommenderade den så kort pga hostan men jag vet inte...

/Linda
Va bra då är alla problem med dåligt foder löst. Bara att fråga hästen! Du verkar lite dåligt påläst om vaccinationer dessutom.
Hos oss äter isisarna det som läggs ut, det är vi som får kolla att det är hygieniskt. Och det är inga sönderavlade typer. Jag köper inte ditt resonemang.
 
Sv: Byte av foder... Tid???

Vi har två islandshästar och en fjording. De äter definitivt intevad som serveras! Är det något som de inte tycker verkar bar får det ligga kvar. Det finns ibland mossa i vårt hö och den blir alltid liggande, ingen av dem rör den. Men det är nog ganska individuellt.

Alla problem är inte lösta men våra gör så i alla fall. Sen får andra göra och tycka som de vill, jag sa vad jag trodde på en fråga. Alla behöver inte köpa mitt resonemang!

Jag menade inte heller att man ska ge dem dåligt foder, man får ha lite koll själv också men de sorterar bort mycket.

/Linda
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
539
Senast: Murray
·
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 355
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
IT & mobiler Har tappat min stackars mobil så skärmen sprack. Tänkte jag ska lämna in och byta den, men någon som vet hur lång tid det brukar ta? Kan...
Svar
6
· Visningar
697
Senast: Halfrek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp