Byte av kamerasystem....

Mammadutt

Trådstartare
Jag funderar starkt att byta till Nikon från Konica Minolta, min 7D är bra, visst, men jag är lite less att ha ett märke som avviker.... tycker inte Sony kommer ut med nått intressant heller medans både Nikon och Canon ploppar ut massa spännande hela tiden.

Fast nu kan jag INGET om varken Nikon eller Canon.
Min KM vet jag har en sak billigare Canon och Nikon inte hade förr i alla fall, inbyggd stabilisator...

Frågan är, ska jag fega och ta en d90 tills jag vant mig med märket eller satsa större på en gång (jag har inte tålamod, risken är att kameran får spö :angel: )

Försökt läsa mig runt lite på nätet men Nikonanvändare verkar bara använda Nikons egna objektiv?

Hur funkar Tamron 90/2.8 med Nikon
samma med Tamron 28-75/2.8?

Eller vad ska man satsa på för nått till kameran. En 50/1.8 eller 1.4 (står att den kommer i höst) är ju en självklarhet, men sen då?

Tamron 70-200/2.8 till Nikon? Bra dåligt? Kasta pengarna i sjön?

Och alla dessa objektivförkortningar? Är olika märke till märke *suckar högt*

Så rådgör åt mig!
Hjälp mig plocka ihop ditt drömpaket med en D90 eller D300 som kamerahus? Eller ska jag köra på D700?

Eller för all del ska jag gräva ner mig i en lövhög till nästa vår :rofl:
Eller kanske kika på Canon? (Sånna fall blir det en 5D)
 
Sv: Byte av kamerasystem....

Vad fotar du? I vilka situationer fotar du mest? Vad använder du bilderna till?
 
Sv: Byte av kamerasystem....

Fotar människor, macro, djur.... osv. Men vill gärna avancera... känner mig begränsad med kameran jag har idag, känns inte kul att investera i objektiv till den då hoppet till kamerahuset som ev kan vara intressant är så stort, det kostar ca 30 blås (Sony A900). Då kan jag likaväl byta system till ett mer känt... Sony som tagit över KM är lite sega tycker jag.... :angel:

Bilderna har jag för eget bruk.
Jag kan tänka mig köpa d90 eller d300 och sen om hobbyn tar mer plats i mitt liv gå ännu högre.... Tanken är att jag ska fastna för själva systemet så jag inte i framtiden byter igen, det är ju ganska mkt stålar det handlar om :rofl:

Nikon d300 känns intressant...
Hos Canon är det 5d som känns mest intressant... (har provat den då min kusin kör med en sådan)

Fördel med d90 är ju programmenyn = sambon kan fota ibland så man själv kanske hamnar på bild :rofl:
Får väl köpa två kamerahus om inte annat, ett åt han och ett åt mig :rofl:
 
Sv: Byte av kamerasystem....

:rofl: Schysst av dig men jag är så nojjig och vill ha kvitto och garanti på allt om jag drullar mig :)

Fördelar nackdelar med D300? Skillnad med nya huset motför D300? Varför bytte du?

Tips på trevliga objektiv?

Budget: stor :angel:
 
Sv: Byte av kamerasystem....

:rofl: Schysst av dig men jag är så nojjig och vill ha kvitto och garanti på allt om jag drullar mig :)

Fördelar nackdelar med D300? Skillnad med nya huset motför D300? Varför bytte du?

Tips på trevliga objektiv?

Budget: stor :angel:

Jag förstår dig, vill helst ha nytt själv.

D300 är en suverän kamera! Anledningen till att jag bytt till D700 är för att den har fullformatsensor vilket gör stor skillnad innesäsongen. Utöver det är det ingen större skillnad, de är väldigt lika vilket är trevligt när man känner igen sig. Lätt att bara börja fota.

Behöver du inte fullformat (dyrare objektiv kan vara bra att veta) så duger D300 mycket långt. Det är en RIKTIGT bra kamera.

Jag använder bara Nikon 70-200/2,8 i stort sett... så jag har lite svårt att rekommendera annat då jag inte känner till dem. Har ett 24-70/2,8 som jag knappt använder. Möjligt att det åker på till inomhus "hemma" fotografering.
 
Sv: Byte av kamerasystem....

Jag är inte så kunnig att jag kan ge dig några råd, annat än att det funkar utmärkt med Tamrons objektiv även på Nikon. Jag suktar för tillfället efter 90-macrot, men min plånbok är inte så sugen...
 
Sv: Byte av kamerasystem....

ja men då kostar den 30 papp också :angel: och 24 mpix kamera känns.... onödigt?


Canons kommande 50D kan den vara nått?
Madick: om man kör D300 vad ska objektiven ha för betäckning? (med tanke på att jag är van D7D som funkar med typ allt)

Jag vill ju kunna fota utan blixt inomhus också så jag antar jag får hosta upp mkt stålar kanske det är Canon 5D och uppåt eller Sony A900 eller Nikon D700 då som gäller? I kombi med riktigt bra objektiv? Fan vilken djungel, jobbigt sätta sig in i allt :rofl: Måste även köpa ny dator så jag kan bildbehandla ordentligt..... när det kommer till stationära datorer har jag tack-o-lov lillebrorsan som hjälper mig bygga en "värsting" :bow:
 
Sv: Byte av kamerasystem....

Steget från KM 7D -> Nikon D300 tror jag förövrigt är alldeles perfekt. Man får lagom mycket avancemang, och D300:an är en riktigt grym kamera som fortfarande är lätt att använda och perfekt växa med. En väldigt rolig kamera helt enkelt som gärna vill vara med vart man än går (köper man en (för) dyr kamera är ju risken stor att man inte vågar dra med den i halvsunkigt väder, på semestern och så vidare)... :angel: Jag tror du kommer ångra dig grymt mycket om du fegar och väljer en D90. D700 kan du köpa om du känner att det är värt mellanskillnaden i pris för kamera och objektiv för att få en kamera som kräver mindre ljus.
 
Senast ändrad:
Sv: Byte av kamerasystem....

D300 räcker ganska långt inne utan blixt. Det krävs dock en hel del övning för att få till det. Noga med inställningarna på varje hinder beroende på vilket ljus du har att tillgå i vilken vinkel.

Att jag bytte till D700 var för att jag säljer förstoringar där ALLT syns. Till småkopior eller web-bilder funkar D300 super.

D300 och 50/1,8 använde jag förra innesäsongen, här har du en:
080323.jpg
 
Sv: Byte av kamerasystem....

Tamron 90 och 28-75 (Som jag själv har) fungerar utmärkt. Plåtar nästan uteslutande modeller och mode och jag använder båda gluggarna paralellt med mina fasta Nikkor. Superskarpa och fina. Tamron 70-200 vet jag ej hur det funkar på Nikon, men på Canon har folk upplevt en del problem med AF, canon har en mindre sensor än Nikon (Då talar vi EF-S Vs. DX) vilket kortfattat leder till att gluggen får något svårare att hitta fokus och skärpan blir något sämre.

Om du verkligen inte behöver vädertätningen (Otätade kameror tål betydligt mer än man tror) så lägg pengarna på gluggar istället, skippa både D700 och D300 och kör D90 eller till och med D80 och köp superbra gluggar istället. Visst är de bra kameror, men icke tätate tål som sagt mycket mer än folk tror och de tål både en skur och fuktigt väder utan problem. Det som kan ställa till problem är mer sandstormar och liknande, men det klarar extremt få kameror.

Nya 50mm 1.4 AF-S ska tydligen vara bra, men den kommer att kosta mellan 4 och 5 tusen enligt utsago och om du jämför mot 50 1.8D så är det knappast värt pengarna om du inte jobbar med foto och behöver leverera extremt perfekt bokeh som är lite bättre på 1.4 AF-S'n.

D90 har btw exakt samma sensor som i D300, det som skiljer är det fysiska huset.

Nämnas skall väl också att DX format ger 50% "längre brännvidd" jämfört mot D700:ans FX sensor. Om man gillar mer tele är DX att föredra, gillar man extrem vidvinkel ger FX mer mm.

Personligen är porträtt min bread and butter och där är ju längre tele desto bättre, med andra ord väljer jag bort D700 för den sakens skull.

Kom också ihåg att man alltid ska överexponera vid höga isotal och sedan dra ner exponeringen i efterhand i råkonverteringsprogrammet för att få så lite brus som möjligt.

Lycka till!

Och som jag alltid brukar säga, glas är såååååååååå mycket viktigare än huset för bildkvalitén.
 
Sv: Byte av kamerasystem....

*kl* tack för alla svar!!!

Jag funderar mellan både Canon och Nikon nu,
Nikon D90 eller D300
Canon 50D

Och till att börja med ett 50 mm (1.4)

Jag är beredd lägga ner åtskilliga tusenlappar på gluggar i efterhand... är 50/1.4 en bra start? Till sommaren kommer jag vilja ha ett macro och en telezoom... och om någon månad kanske jag skulle köpa normalzoom....

Så tips på Normalzoom i prisklassen 0-10.000?
Tamron 28-75/2.8 tycker jag har varit bra på min D7D
har även haft ett 17-50/2.8 (Minolta) som jag var nöjd med.

Fy jag känner mig helt vilse :rofl: jag läser och läser men har lite minnesproblematik så jag glömmer hela tiden :rofl:
 
Sv: Byte av kamerasystem....

Jag har ett Nikkor 50 mm 1.4, och det är helt klart ett riktigt bra objektiv. Knivskarpt och med en skön bokeh. En del som äger både 1.4 och 1.8 av det fasta 50mm brukar dock säga att det är tveksamt att de skulle rekommendera någon som ska köpa antingen 1.4 eller 1.8 att 1.4:an är värd den (ganska stora) mellanskillnaden i pris. Men allt beror ju på fotografens behov! :)

Jag har även en normal/telezoom, Nikkor 18-200 3.5-5.6 VR, kostar lite drygt 6000kr har jag för mig. Det är rätt skarpt över i princip hela brännviddsomfånget även om det naturligtvis inte kan mäta sig med bra fast optik och det tyvärr inte är särskilt ljusstarkt. Men det fungerar super när man i princip bara ska fota utomhus eller i bra ljus och bara vill släpa det objektiv med sig som sitter på kameran. Den zoomen hänger (nästan) alltid på kameran när jag är på semester, när jag tittar till hästarna, inspekterar syrrans bygge osv. Så när som på ljusstyrkan så är det nog en av de bästa/prisvärdaste zoomarna man kan köpa till Nikon.
 
Sv: Byte av kamerasystem....

Jag skulle valt Nikon tack vare att deras DX sensor är större än Canons EF-S.

Sedan är 50D mer eller mindre en meningslös "uppdatering" av 40D. Precis som 400D är bättre än 450D på många plan. Vad håller de på med egentligen? Man tycker ju att de borde släppa produkter som är betydligt bättre än föregångaren för att trissa upp marknaden och tvinga alla andra tillverkare att göra ännu bättre produkter. Men men. Men jag är ju såklart partisk.

Som jag tidigare nämnde, behöver du verkligen inte plåta i regn och vattenöversköljningar kommer D90 duga fint, samma sensor som i D300. Lägg pengarna på gluggar istället.

Tamrons 17-50 2.8 är också extremt grymt optiskt, ganska nära Nikkor och Canon 17-55 2.8 som kostar tre gånger så mycket. (Dock ej lika bra byggd, men vad kan man kräva när man får den bildkvallen för det priset).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Byte av kamerasystem....

Vill man ha en prisvärd ren normalzoom förresten och slå till med bättre ljusstyrka har jag hört Tamrons 28-75/2.8 XR nämnas ett flertal gånger, men jag har ingen själv. Den ska enligt uppgift vara riktigt skarp, ha bra närgräns (33cm) men en del distorsioner längst ut i brännviddsskalan. Utsågs till "årets objektiv" av EISA 2003-2004 för både proffs och avancerade amatörfotografer. Kostar lite drygt 3000kr, så det är ju ett fynd. :)
 
Sv: Byte av kamerasystem....

Jag har ju 28-75/2.8 från Tamron till nuvarande kameran och är nöjd, det är det objektivet som sitter på oftast...
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har bestämt mig för att jag ska köpa en kamera åt mig själv i julklapp. Jag har för närvarande en Nikon D90, men skulle vilja...
2
Svar
24
· Visningar
5 494
Senast: Tousse
·
IT & mobiler Ja jag sitter ju här med min Nikon D90 å nej jag vill fortfarande upp i fullformat. Jag ångrar mig. Vad har jag gjort? :rofl: Lagt ner...
Svar
15
· Visningar
1 182
Senast: Mammadutt
·
J
IT & mobiler Är det ett stort negativt nerbyte? Jag inhandlade en D300 för kanske 2-3 månader sedan och jag känner att jag kanske inte riktigt kan...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: Irenes
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 701
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp