Bukefalos 28 år!

Byte av mobil

pepp

Trådstartare
Kommer få hem ny mobil i veckan, är 100 år sen jag hade ny känns det som.

Min fråga, hur bökigt är det att få över appar osv till den nya telefonen? Ser framför mig att jag sitter hela helgen och tjorvar med det 😂

Mobilerna är av samma märke.
 
Om det är samma kan du väl bara överföra ditt konto från mobil 1 till mobil 2? Fixar inte mobilerna det eh.. själv, liksom numera? Jag har Samsung, och följde bara deras uppmaningar minns jag, inget gick fel :D Men så är Samsung mobilen man ska ha! :angel:
 
Jag har bara koll på Samsung till Samsung. Där är det jättelätt. Inställningar - Konton och säkerhetskopiering - Hämta data från gamla enheten.

Om det är samma kan du väl bara överföra ditt konto från mobil 1 till mobil 2? Fixar inte mobilerna det eh.. själv, liksom numera? Jag har Samsung, och följde bara deras uppmaningar minns jag, inget gick fel :D Men så är Samsung mobilen man ska ha! :angel:

Woho! Det låter ju enkelt, det är Samsung (såklart :D )
 
Jag skaffade en Oneplus, hade en Huawei innan, Oneplusen frågade om jag ville överföra från gamla, lätt som en plätt.
 
Det är plättlätt att överföra mellan androidtelefoner. Det enda som kan vara lite knöligt är att du måste begära ett nytt bankID (om du har och vill ha). Det följer inte, av uppenbar anledning, med från din gamla telefon utan du måste gå igenom samma procedur som när man först beställer ett.
 
Det enda jag är osäker på är om SMS behöver exporteras och importeras om man vill ha med dem?
 
Det är plättlätt, däremot så behövde jag ha kvar bankid på min gamla när jag startade upp det på den nya, för att kunna godkänna osv.

Kommer inte ihåg varför, men jag vet att gången innan dess så visste jag inte det och det var sånt jäkla klabb när den gamla krascha helt.
 
Kommer få hem ny mobil i veckan, är 100 år sen jag hade ny känns det som.

Min fråga, hur bökigt är det att få över appar osv till den nya telefonen? Ser framför mig att jag sitter hela helgen och tjorvar med det 😂

Mobilerna är av samma märke.
Screenshot_20221102-164339_Settings.jpg
 
Tack alla!
BankID oroar mig mig lite då jag behövde dosan för att fixa det, den och kortet är borta. Men det kanske inte behövs längre?
 
Tack alla!
BankID oroar mig mig lite då jag behövde dosan för att fixa det, den och kortet är borta. Men det kanske inte behövs längre?
Gå in på banken annars så löser de bankid åt dig när du har nya telefonen :)

Du får upp smart switch redan när du startar din nya telefon så du behöver inte ens leta upp det
 
Tack alla!
BankID oroar mig mig lite då jag behövde dosan för att fixa det, den och kortet är borta. Men det kanske inte behövs längre?
Gjorde just detta. Jag fick en QRkod från en annan enhet som jag scannade med den nya. Ingen dosa eller dyl. Plättlätt! :)
 
Gjorde just detta. Jag fick en QRkod från en annan enhet som jag scannade med den nya. Ingen dosa eller dyl. Plättlätt! :)
Jag fick släpa runt på min gamla plus nya telefon i flera veckor eftersom jag tappat bort min bankdosa och behövde beställa en ny innan jag lyckades få in bankid. 😅 Kanske beror på vilken bank man har? 🤨
 
Jag fick släpa runt på min gamla plus nya telefon i flera veckor eftersom jag tappat bort min bankdosa och behövde beställa en ny innan jag lyckades få in bankid. 😅 Kanske beror på vilken bank man har? 🤨
Oj då! :nailbiting: Ingen aning hur det funkar. Jag har Handelsbanken.
 
Jag har bara koll på Samsung till Samsung. Där är det jättelätt. Inställningar - Konton och säkerhetskopiering - Hämta data från gamla enheten.
Iphone till iphone är också smidigt. Köpte min nya förra året. La bara telefonerna bredvid varandra så skötte de allt.
Fick all information på skärmen.
Supersmidigt. 👏🏻
 
Just köpt ny telefon, Samsung. Och med Smart Swich överfördes allt automatiskt, t o m mina widgetar och hur jag organiserat mina appar. Det enda som inte funkade var en app som jag fick ladda separat. Och bank-ID och swish måste bekräftas igen, så se till att du har din bankdosa redo.
 
Även jag rekommenderar Smart Switch för Samsung, det var himla smidigt när jag bytte från min S9 till S22 i veckan. Allt kom med, såvitt jag vet. För bankID använde jag det på den gamla telefonen för att logga in på internetbanken, och där skapa ett nytt ID till den nya telefonen. Ingen dosa behövdes (vilket är bra, eftersom jag inte riktigt vet var jag har min och dessutom inte befinner mig i Sverige).
 
Sorry om jag kapar. Har en fråga i samma sfär.

Jag har ett Telenor-abb. När jag tecknade det ar täckningen häromkring alldeles utmärkt. Bytte från Telia som inte hade täckning alls. Dvs deras kundtjänst sa att täckningen här var, citat "lite fläckig"

Nu har Telenorändrat användningen av sin mast och jag har noll staplar och måste befinna mig inomhus i mitt hem för att kunna wifi-ringa. Masten sänder bara data numera - inte samtal. Den masten som jag ser från min altan. :banghead:

Så- jag behöver byta operatör (har ingen bindningstid hos Telenor) Gäller ju förstås att hitta en operatör som har täckning här :( Det är ju irriterande för jag bor inte precis i obygden.

Frågan: jag minns inte om jag behövde vara utan mobil när jag bytte - sägs det gamla upp innan jag fått mitt nya simkort?
 
Sorry om jag kapar. Har en fråga i samma sfär.

Jag har ett Telenor-abb. När jag tecknade det ar täckningen häromkring alldeles utmärkt. Bytte från Telia som inte hade täckning alls. Dvs deras kundtjänst sa att täckningen här var, citat "lite fläckig"

Nu har Telenorändrat användningen av sin mast och jag har noll staplar och måste befinna mig inomhus i mitt hem för att kunna wifi-ringa. Masten sänder bara data numera - inte samtal. Den masten som jag ser från min altan. :banghead:

Så- jag behöver byta operatör (har ingen bindningstid hos Telenor) Gäller ju förstås att hitta en operatör som har täckning här :( Det är ju irriterande för jag bor inte precis i obygden.

Frågan: jag minns inte om jag behövde vara utan mobil när jag bytte - sägs det gamla upp innan jag fått mitt nya simkort?

För mig var det precis 0 sekunder utan täckning.

Man säger upp sitt abonnemang där man har det. Man betalar då "månaden ut" och beställer i samma veva det nya. När man säger upp pratar man med sitt dåvarande om man vill behålla sitt nummer (då kommer nya företaget "plocka" nummret från det gamla men då måste man ha gett tillstånd till detta innan.

Sen får man nya simkortet inom några dagar och kan byta.
 

Liknande trådar

Samhälle På vägen hem idag så kom det fram en man till mig. Han sa att han på väg hem från sitt jobb hade blivit misshandlad och rånad på allt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 199
Senast: Lobelia
·
IT & mobiler Jag tror jag behöver byta telefon. Batteriet börjar ge sig, jag måste ladda minst två gånger per dag. Det är en OnePlus 6T så den har ju...
Svar
2
· Visningar
414
Senast: sthu
·
IT & mobiler Jag har precis bytt mobil och det är dags att pensionera den gamla på ett värdigt sätt. Den är 7 år gammal(Iphone SE) och enklast är väl...
Svar
11
· Visningar
839
Senast: Rosett
·
Träning Jag har kört fast lite i mitt träningsplanerande och behöver tips. Just nu lägger jag upp en grovplanering i excel för hela året, sedan...
2
Svar
23
· Visningar
2 065
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Stänger du toalettlocket?
  • Uterätt för kor
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp