Byte av p-stav?

Anna

Trådstartare
Ännu en gång har jag googlat och inte blivit så jätteklok av resultaten så jag vänder mig till er smartisar som säkert har koll :)

Jag är ute i lite god tid här, men i juli måste jag ta ut min p-stav och då den gjort mitt liv femhundra gånger enklare då jag slipper mens och tillhörande problem (hade hemsk mensvärk förr, ofta så att jag svimmade och ofta kräktes av ren smärtpåverkan samt extremt rikliga blödningar som inte heller gjorde susen för det dagliga livet och allmäntillståndet) så vill jag gärna sätta in en ny i samma veva.

När jag satte in den jag har nu gick jag till en "familjeplaneringsklinik" i England, fick träffa en sköterska först för att prata om det hela och fick sedan en tid hos en läkare som satte in den. Nu när jag har letat lite information får jag intrycket att jag här i Sverige måste få ett recept av en läkare, hämta ut staven på apoteket och sedan söka upp en barnmorska eller gynekolog som kan ta ut den gamla och sätta in den nya, och det känns ju lite omständligt jämfört med hur det gick till sist.

Är det så det funkar eller har jag lyckats missuppfatta hela baletten?

(Kan, och ska förstås, kontakta vårdcentralen för att få information men de har stängt nu och när jag börjar undra över något så vill jag veta på en gång :D)
 
Sv: Byte av p-stav?

Om jag minns rätt så får du recept av samma klinik som tar ut och sätter in.

Alltså:
1. Ring barnmorskemottagning och säg att du vill byta. De skriver ut recept och samtidigt bokar ni tid för bytet.
2. Gå till apoteket
3. Gå till den inbokade tiden på barnmorskemottagningen.

Den enda skillnaden är alltså att du måste hämta ut och betala staven själv men det gör du ju under tiden du väntar på din inbokade tid.
 
Sv: Byte av p-stav?

Jag har också för mig att det smärtstillande plåstret ska hämtas ut innan och vara påsatt en timme innan den tid du får av läkaren som ska byta(?)
 
Sv: Byte av p-stav?

Har bytt ett par gånger och då har det gått till precis som line_n beskriver.
Ringa, apotek, insättning, klart! :)
 
Sv: Byte av p-stav?

Om jag minns rätt så får du recept av samma klinik som tar ut och sätter in.

Alltså:
1. Ring barnmorskemottagning och säg att du vill byta. De skriver ut recept och samtidigt bokar ni tid för bytet.
2. Gå till apoteket
3. Gå till den inbokade tiden på barnmorskemottagningen.

Den enda skillnaden är alltså att du måste hämta ut och betala staven själv men det gör du ju under tiden du väntar på din inbokade tid.

Så man kan få receptet utskrivet per telefon, så att säga? Det gör ju det hela betydligt lättare :) Tack!

Jag har också för mig att det smärtstillande plåstret ska hämtas ut innan och vara påsatt en timme innan den tid du får av läkaren som ska byta(?)

Smärtstillande plåster alltså, man får inte lokalbedövning här? Det är ju ändå ett kirurgiskt ingrepp som jag förstått det så jag utgick ifrån att man får lindring på plats. Tack för ditt svar!

Har bytt ett par gånger och då har det gått till precis som line_n beskriver.
Ringa, apotek, insättning, klart! :)

Tack för svaret! :)
 
Sv: Byte av p-stav?

Jag har iaf fått en lokalbedövningsspruta innan själva "snittandet", så det har bara varit staven att hämta ut på Apotek. Men det var trots allt några år sedan jag gjorde det, så det kanske är andra rutiner nu? Fråga när du ringer!
 
Sv: Byte av p-stav?

Det är lite olika hur det går till.
När jag har bytt och även första gången så fick jag en tid, fick lokalbedövning typ tandläkarbedövning där staven skulle sättas och sedan byte och sedan ett recept i handen för att hämta ut en ny p-stav som jag sedan lämnade upp på mottagningen. Vi har gyn våningen ovanför apoteket så det är ju inte långt att gå och lämna in den. Numera går ju recepten elektroniskt så nu hämtar man ut den innan insättandet.
Går man till ungdomsmottagningen här så får man en tid, sedan får man gå och köpa emla-plåster och hämta ut staven som man har fått recept på när man fick tiden. Ungdomsmottagningen har ingen läkare och därför kan de inte sätta någon bedövning mer än emla-plåster.
 
Sv: Byte av p-stav?

Jag fick köpa Emla-plåster och ha på i nån timme innan jag åkte till BM och fick min p-stav insatt.
 
Sv: Byte av p-stav?

Jag har iaf fått en lokalbedövningsspruta innan själva "snittandet", så det har bara varit staven att hämta ut på Apotek. Men det var trots allt några år sedan jag gjorde det, så det kanske är andra rutiner nu? Fråga när du ringer!

Jag fick också lokalbedövning de gånger jag bytte. Tog ut den sista för 3-4 år sedan.
 
Sv: Byte av p-stav?

Jag fick också lokalbedövning de gånger jag bytte.
samma här, lokalbedövnig alla gångerna
(även om jag aldrig har "bytt" utan jag har satt in, tagit ut, satt in ny efter tre av barnen och sen plockat ur den igen)
 
Sv: Byte av p-stav?

Jag fick köpa Emla-plåster och ha på i nån timme innan jag åkte till BM och fick min p-stav insatt.

Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd men jag började fundera efter att jag läst spiraltråden...

Nog räcker det inte med Emlaplåster när man ska plocka ut rackarn?

Hörde på radio i helgen om en tjej vars p-stav vandrat ut i kroppen och inte kan hittas och nu tycker jag inte att jag kan känna min som jag kunde förut men det kanske är någon sorts bakvänd placeboeffekt.
 
Sv: Byte av p-stav?

*kl*

KOm på när jag läste tråden, hur det var när dom satte in min, dom hade förklarat att jag skulle köpa en kräm som hette emla och smörja innan för att smärtstilla det, men ingen hade förklarat om plåstret... :angel: så jag köpte smörjan å smörjde. när jag väl kom dit så frågade dom vart jag hade satt plåstret. Jag = :confused: Plåstret???? men men... det gick att sätta i ändå ;) kändes som ett blodprov och gick över. Då tycker jag det är mycket värre att ta cellprov. När dom satte in p-staven låg jag tom och kikade på armen å allt.

en det är säkert annorlunda att byta/ta ut den ;) :p
 
Sv: Byte av p-stav?

Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd men jag började fundera efter att jag läst spiraltråden...

Nog räcker det inte med Emlaplåster när man ska plocka ut rackarn?

Hörde på radio i helgen om en tjej vars p-stav vandrat ut i kroppen och inte kan hittas och nu tycker jag inte att jag kan känna min som jag kunde förut men det kanske är någon sorts bakvänd placeboeffekt.

Av lite olika andledningar satt min förra stav nästan två år för länge, men när jag ringde och bokade tid så frågade de om man kände staven om jag kände efter med handen. Och det gjorde jag men den satt djupt... Så jag fick mitt recept, köpte något som skulle vara likt Embla men billigare, det var en kräm/salva och sedan ett plåster som skulle sitta över, det tog riktigt bra kan jag säga, för trots att jag blev rätt blå och grön på armen så gjorde det inte ont alls när hon plockade ut den trots att de var tvungna att vara två för att få tag på den ordentligt. ;)

Den nya sitter betydligt mer ytligt, gjorde lite ont första dygnet i huden och det kliade när det lilla såret läkte men nu märker jag inte av den längre en månad senare.
 
Sv: Byte av p-stav?

Smärtstillande plåster alltså, man får inte lokalbedövning här? Det är ju ändå ett kirurgiskt ingrepp som jag förstått det så jag utgick ifrån att man får lindring på plats. Tack för ditt svar!

Jag har fått lokalbedövning både när jag fått staven insatt och uttagen. Det var inte alls tal om varken plåster eller kräm här i alla fall. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
19 310
Senast: corzette
·
I
Gravid - 1år hej! väljer att ha ett anonymt nick, tids nog kommer jag att skriva i detta forumet med mitt vanliga nick, men iom att få personer...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 430
Senast: laeikinois
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 184
Senast: paradiset
·
Övr. Barn Hjälp mig! Jag blir tokig snart.. Jag började min preventivmedelskarriär med p-piller, som fungerade bra. Men eftersom jag har en...
Svar
16
· Visningar
1 738
Senast: Bebben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp