Byte av stall. Hur har ni gjort?

Diabetikern

Trådstartare
Har precis flyttat mina 3 hästar till nytt stall. (För första gången på 14 år står mitt egna stall tomt)

Jag har flyttat dem enbart över vintern för att ha lite sällskap och tillgång till ridhus.

Det är en 21 årig pensionär. dennes föl (numera unghäst på 3 år) och ett annat sto på 13 år.

21 åringen har inte flyttat runt mycket. Totalt under de 16 år jag haft henne har hon stått i 3 stall varav mitt egna i 14.
3- åringen var på inridning i ett annat stall som 2,5-åring det tog en tid för honom att landa där
13-åringen har flyttats en del innan hon kom till mig.

Vi går från ett litet stall i skogen där hagarna är kuperade, mycket träd och utanför staketet är det skog och åter skog.
Nya stallet är det ytterligare 3 hästar i samma stall + ett litet stall vid sidan med ytterligare några hästar + några lösdriftslösningar.
Hagen är rejäl men platt och öppen yta och det går en ganska trafikerad väg precis bredvid. Med andra ord finns det lite mer att kika runt på. :D

Rutinerna skiljer sig inte mycket. In och utsläpp på ungefär samma tider. samma ordning som hemma. Samma tidpunkt för kraftfoder. Fri tillgång grovfoder.

Hur hade ni gjort vid flyttdagen och första veckan?

Lite nyfiken.

Igårkväll märkte jag att 21-åringen vart lite orolig. Hon kom inte riktigt till ro men utsläppet imorses så gnäggade hon bara 2 ggr efter de andra och det är jättelugnt i hagen.

Bara lite nyfiken på hur ni andra hade lagt upp flytten. Fördelen här är ju att alla 3 hästar flyttades samtidigt och att det är nästan exakt samma rutiner i detta stallet.
 
När jag gjorde en liknande flytt 2019 (tre hästar, bland annat mor + son) var den största förändringen att det tillkom tre hästar som nytt sällskap. Nu har jag en häst som har flyttat runt mycket (faktiskt aldrig bott längre än tre år på samma ställe) men som flyttade tillbaka till den gård hon stod på som 3-6 år. Ändå blev hon (då 12 år gammal) helt hopplöst uppstressad. Jag vet att hon är sån, så jag tog det lugnt och krävde typ vanligt hyfs första veckan + att jag red oerhört kravlöst. Hon var ändå totalt uppe i det blå. ;)

De andra två var mindre igång, så de fick vara lediga de första veckorna. Dessutom blev det ganska mycket tjafs i nya flocken, så bara att ta in dem (lösdrift) var ett smärre företag.

Allt lugnade sig efter några veckor, så i ditt fall skulle jag nog mest bara bedöma hästarna utifrån dagsform och inte göra så stor sak av att nån av dem (kanske) reagerar lite mycket på miljöombytet.
 
Jag hade kört på som vanligt men såklart haft förståelse för att det kanske kommer vara lite svårare med fokus/avslappning osv om de tycker att flytten är lite jobbig. Hade inte vilat, ökad energi lär bara försämra.
Ja 3-åringen var bra konfunderad i ridhuset igår. :rofl: Så som han gnäggade efter sina kompisar har han aldrig gjort. Skötte sig jättebra ändå dock. :)

Igår märktes de att de vart lite oroliga allihop inne i stallet men inte så farligt. Jag lät 13-åringen vila då 3-åringen reagerade kraftigt på att jag tog ut henne ur boxen trots fullt stall. Något han inte gjort förut så kände att då får det vara. Behöver ju inte utsätta honom för allt första dagarna :)
 
När jag gjorde en liknande flytt 2019 (tre hästar, bland annat mor + son) var den största förändringen att det tillkom tre hästar som nytt sällskap. Nu har jag en häst som har flyttat runt mycket (faktiskt aldrig bott längre än tre år på samma ställe) men som flyttade tillbaka till den gård hon stod på som 3-6 år. Ändå blev hon (då 12 år gammal) helt hopplöst uppstressad. Jag vet att hon är sån, så jag tog det lugnt och krävde typ vanligt hyfs första veckan + att jag red oerhört kravlöst. Hon var ändå totalt uppe i det blå. ;)

De andra två var mindre igång, så de fick vara lediga de första veckorna. Dessutom blev det ganska mycket tjafs i nya flocken, så bara att ta in dem (lösdrift) var ett smärre företag.

Allt lugnade sig efter några veckor, så i ditt fall skulle jag nog mest bara bedöma hästarna utifrån dagsform och inte göra så stor sak av att nån av dem (kanske) reagerar lite mycket på miljöombytet.

Mina hästar har lite vilat sig i form pga hösten. Flytten blir ett litet bootcamp. Både 3-åringen och 13-åringen reds innan de släpptes ut i hagen för att minimera springandet. 21-åringen är lite ömfotad när det är så knöckligt och hårt ute så hon håller sig ganska lugn.

Så skönt att kunna rida ordentligt igen och inte bara skritta i skogen på stenhårt underlag med pannlampa :D

I hagen är de jättelugna var igår det märktes att de var lite oroliga i stallet men inte jättestressade på något sätt.

Kul att läsa om hur andra gjort då det var ju 14 år sedan jag flyttade häst och inte bara tog in ny i stallet :D
 
Jag hade kört på som vanligt men såklart haft förståelse för att det kanske kommer vara lite svårare med fokus/avslappning osv om de tycker att flytten är lite jobbig. Hade inte vilat, ökad energi lär bara försämra.

Exakt så gör jag alltid. Jag följer samma rutiner men har mer förståelse för att det kan vara lite stökigt. Jag har aldrig haft hästar som blir lugna av att vila och ta in intrycken, de blir bara värre och får mer överskottsenergi och mer stress. Så jag håller igång men kanske longerar före ridning eller helt enkelt har lite mer överseende ;)
 
Ja 3-åringen var bra konfunderad i ridhuset igår. :rofl: Så som han gnäggade efter sina kompisar har han aldrig gjort. Skötte sig jättebra ändå dock. :)

Igår märktes de att de vart lite oroliga allihop inne i stallet men inte så farligt. Jag lät 13-åringen vila då 3-åringen reagerade kraftigt på att jag tog ut henne ur boxen trots fullt stall. Något han inte gjort förut så kände att då får det vara. Behöver ju inte utsätta honom för allt första dagarna :)

När jag hade en unghäst som var lite fixerad vid sin vuxna mentorhäst så gjorde jag ett tag så att jag motionerade den direkt från hagen. Det blev för mkt stress att komma in ensam i stallet och stå och ladda och skrika. Skulle jag lasta och åka till ridhuset hämtade jag i hagen, lastade och åkte. Inga problem. Hade jag tagit in den och ställt den på gången hade den bara laddat upp en massa negativ energi och kanske tom blivit svårlastad = bara dålig erfarenhet. På samma vis gjorde jag om jag skulle longera den, dvs jag borstade av och tog på benskydd i hagen, longerade på ridbanan direkt utan att gå in i stallet.

Det var en procedur som funkade bra tills de hade landat i nya stallet. När de hade bott in sig där kunde man ju ta in dem en och en som vanligt utan drama. Jag gillar att ha ett enkelt liv och jag väljer mina strider :angel:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 719
Senast: Joro253
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 023
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 637
Senast: lizzie
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 377
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp