Byte till sommardäck

Wille

Trådstartare
Jag har dubbdäck på vintern och man ska ju inte använda dessa efter 15 april, men jag drar mig för att byta. Det känns inte säkert än och dessutom åker jag hemifrån före 6 på morgonen och är rädd för halka. Och så är jag orolig för att det ska snöa mer.

Bör jag byta ändå? Eller när bör jag byta? Jag bor i mellansverige.
 
Jag har kvar vinterdäck, förvisso odubbade men hade tänkt likadant ändå. Jag tittar på vädret april ut. Precis som du, är jag ute på vägarna tidigt och här i Stockholmsområdet ska det ligga runt 0-an flera nätter framöver. Så min får gå med vinterdäck ett tag till. Som det ser ut nu, blir det byte om 1-2 v tidigast.
 
Personligen byter jag till sommardäck när det kontinuerligt är över 5 grader varmt under de timmarna på dygnet som jag kör bil, dvs tidig morgon och kväll. Jag kör dock med dubbfria däck på vintern så det är ingen stress att byta.

Man ska ha i åtanke att gummit i sommardäck oftast inte är gjort för vintertemperaturer vilket kan medföra att däckens egenskaper försämras i kallt väder jämfört med varmt väder.
 
Personligen byter jag till sommardäck när det kontinuerligt är över 5 grader varmt under de timmarna på dygnet som jag kör bil, dvs tidig morgon och kväll. Jag kör dock med dubbfria däck på vintern så det är ingen stress att byta.

Man ska ha i åtanke att gummit i sommardäck oftast inte är gjort för vintertemperaturer vilket kan medföra att däckens egenskaper försämras i kallt väder jämfört med varmt väder.

Hörde på radio i veckan att sommardäck mår dåligt när det är kallare än +5. Så det är nog inte dumt tänkt och definitivt nått jag ska ta i beaktande. Jag har en skada på ena bakdäcket, så har sommardäcken i bilen ifall att det skulle smälla 😇
 
Personligen byter jag till sommardäck när det kontinuerligt är över 5 grader varmt under de timmarna på dygnet som jag kör bil, dvs tidig morgon och kväll. Jag kör dock med dubbfria däck på vintern så det är ingen stress att byta.

Man ska ha i åtanke att gummit i sommardäck oftast inte är gjort för vintertemperaturer vilket kan medföra att däckens egenskaper försämras i kallt väder jämfört med varmt väder.
På samma sätt som vinterdäck inte är gjorda för 20+ och dels slits väldans fort och dels är direkt otäcka att köra med. Så ingen stress att byta, men inte heller så att man bör köra med vinterdäck året om bara för att de är dubbfria.
 
Jag har dubbdäck på vintern och man ska ju inte använda dessa efter 15 april, men jag drar mig för att byta. Det känns inte säkert än och dessutom åker jag hemifrån före 6 på morgonen och är rädd för halka. Och så är jag orolig för att det ska snöa mer.

Bör jag byta ändå? Eller när bör jag byta? Jag bor i mellansverige.
Jag kommer byta nu i veckan.
Risken för vinterväglag framledes är minimal här uppe och böter slipper jag gärna.
 
Jag har dubbdäck kvar eftersom vi skulle norrut vid påsk. Kommer byta under v 16 nån gång. Ska bara orka åka iväg och göra det också :p men kan inte riktigt motivera dubbdäck i Göteborg efter 15/4.
 
Det är bara att googla. Från polisens hemsida:

  • Det är förbjudet att använda dubbdäck under tidsperioden 16 april - 30 september om det inte är eller förväntas bli vinterväglag.
Det är ju liksom en bedömningsfråga för det kan ju bli frost ända in i juni.
 
Frost är ju inte vinterväglag.

Polisen tycker det.

F360D526-0D40-4C36-B2FA-E2067CEC7457.png
 
Blir byte för mig i morgon, har inte hunnit innan pga mycket jobb.
Visst det har varit mellan -4 och -1 när jag åkt till jobbet men inte vinterväglag. Har varit mellan 8 och 12 grader på hemvägen.
Liknande här. Fick bytt i måndags och det kändes helt lagom. Visst kan det bli minusgrader någon morgon fortfarande, men då är det ju troligtvis efter en klar torr natt. Inget isigt på vägen alls.
 
På samma sätt som vinterdäck inte är gjorda för 20+ och dels slits väldans fort och dels är direkt otäcka att köra med. Så ingen stress att byta, men inte heller så att man bör köra med vinterdäck året om bara för att de är dubbfria.
Nä självklart ska man inte göra det, jag menade mest att man med dubbfria däck inte behöver svettas över ett specifikt datum när däcken måste av ifall det inte är vinterväglag utan att man i lugn och ro kan rulla vidare med samma däck även 16/4 trots vårväder.
 
Visst att man får ha dubbdäck när det är vinterväglag nu, men bara just när det faktiskt är vinterväglag. Du får inte köra med dubbdäck på dagen när det är 15 grader varmt för att det kan vara minusgrader på nätterna.

Jag bytte i torsdags. Kändes rätt att vänta extra länge iår iom snön som kom, men nu lär det inte vara någon fara.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 336
Senast: Tora
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 962
Senast: mars
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 377
Senast: Nixehen
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 464
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp