Byte till sommardäck

Det är ju egentligen en icke-fråga för polisen kommer knappast vara ute och kontrollera däcken för folk. Att det ens bestämts fasta datum är märkligt, och ännu märkligare att samma datum gäller för hela landet, men det finns gott om dumma lagar och polisen prioriterar nog viktigare saker.
De brukar ha däckkontroller vid den här tiden på året.
 
Nja?
I slutändan är det polisen som avgör om det är vinterväglag eller ej och då handlar det om här och nu, dvs vid den plats och tidpunkt kontrollen görs.
Det är ju inte meningen att man ska köra med dubbdäck hela våren liksom.
Ja och polisen uppger att man får ha dubbdäck om det förväntas bli vinterväglag, även om det inte är det just där och då.
Kan man verkligen (om man inte bor långt norrut) befara vinterväglag under vår/försommar? Svar; Nej.
Jag vet inte var MiniLi bor men jag svarade på påståendet att man bara får ha dubbdäck just när det faktiskt är vinterväglag. Om det väntas snö om fyra dagar kräver inte polisen att du ska byta däck för att det just då inte är vinterväglag.
 
Har jag aldrig sett, däremot har jag sett det på hösten när det snöat och de kollar så man har satt på vinterdäcken
Här är de också ute veckan efter sista datum.
Och då är det väglaget den aktuella resan som räknas. Åker du hem från jobbet när det är sol, torr vägbana och +14 på riksvägen spelar det ingen roll om det var -5 och svallis som frusit på vägbanan på din småväg i dalbottnen när du for hemifrån i morse. Och sannolikt kommer vara nästa morgon igen.
Ska man gå säker ska man alltså byta däcken två gånger per dygn om det är fint väder i sluttampen på snösmältningen. Vilket ingen givetvis gör. Men de som bor ute vid kusten eller i stan klarar sig och det verkar vara deras verklighet polisen utgår ifrån.

Vinterdäck är det ingen som kollar, finns inget folk här som skulle vara utan det.
 
Just nu är det ju dessutom väldigt torrt ute. Även om det blir minusgrader på nätterna nu så finns det liksom ingeting som kan frysa till is.
Luftfuktigheten, som aldrig är noll, kan göra att det lägger sig en ishinna på vägen om det är minusgrader på natten även om vägen är torr på dagtid.

Och vad gäller trådens ursprungsfråga så är jag förmodligen extrem, men... Jag kör helst på dubbfria däck, framförallt i början och slutet av vintern, men har dubbdäck att lägga på ifall det blir ihållande vinterväglag. Det är inte särskilt ofta det är vinterväglag "på riktigt" där jag bor, så jag kör oftast på de dubbfria hela vintern. Vilket gör att jag kan byta till vintedäck tidigt på hösten och lägga på sommardäck sent på våren om väderläget kräver det, utan att behöva åka runt och nöta på dubbarna (och på vägarna) mer än nödvändigt.

(vi har både gott om plats för däckförvaring och bra möjligheter att byta hjul hemma)
 
Här är de också ute veckan efter sista datum.
Och då är det väglaget den aktuella resan som räknas. Åker du hem från jobbet när det är sol, torr vägbana och +14 på riksvägen spelar det ingen roll om det var -5 och svallis som frusit på vägbanan på din småväg i dalbottnen när du for hemifrån i morse. Och sannolikt kommer vara nästa morgon igen.
Ska man gå säker ska man alltså byta däcken två gånger per dygn om det är fint väder i sluttampen på snösmältningen. Vilket ingen givetvis gör. Men de som bor ute vid kusten eller i stan klarar sig och det verkar vara deras verklighet polisen utgår ifrån.

Vinterdäck är det ingen som kollar, finns inget folk här som skulle vara utan det.
Jag har aldrig hört om nån som fått böter när det varit gränsfall till vinterväglag eller att det väntas bli. En kompis blev stoppad i Stockholmsområdet och förklarade att hon skulle till fjällen några dagar senare och därför inte bytt och hon fick inga böter. Där handlar det väl om ifall polisen tror på förklaringen, men jag har fått höra hellre fria än fälla och att de snarare uppmanar att inte byta däck om folk ska till fjällen.
 
Det är bara att googla. Från polisens hemsida:

  • Det är förbjudet att använda dubbdäck under tidsperioden 16 april - 30 september om det inte är eller förväntas bli vinterväglag.

Vinterväglag kan man förränta sig fram fram till sista maj, finns ju bönder även nere i Skåne som inte kommer igång med vårplöjningen/sådden fören mitten av Juni pga frosten. Att vägverket har satt 15 april (och fortsätter pressa datumet tidigare) har inget stöd i verkligheten, utan är enbart ett sätt att minska dubbdäckens slitage på vägarna så att de slipper asfaltera om.

Fast med tanke på hur mycket vi betalar in i bil skatter, skulle vi kunna åka med dubbdäck året runt och ändå förvänta oss ny asfalterade vägar oavsett vart vi åker.

Motiveringen för skatterna är ju att bilismen skal bära sina egna kostnader för underhåll och nybygge, men sanningen är ju att endast 16% av intäkterna (eller är det till och med mindre?) går till underhåll och förbättring av dagens vägnät. Så har det varit sedan 60 talet.

Överskottet går till att fylla i hål i övriga budgetposter.
 
Jag bytte till sommardäck för snart tre veckor sedan.
Bor i södra Småland och kör alla tider på dygnet. Med bra mönster i däcken och, framförallt, anpassad hastighet var det inga problem med frost och/eller några cm snö.

Nu slipper jag slåss med resterande befolkning för att få tid för byte. Byter även till dubbdäck hyfsat tidigt.
 
Jag bytte till sommardäck för snart tre veckor sedan.
Bor i södra Småland och kör alla tider på dygnet. Med bra mönster i däcken och, framförallt, anpassad hastighet var det inga problem med frost och/eller några cm snö.

Nu slipper jag slåss med resterande befolkning för att få tid för byte. Byter även till dubbdäck hyfsat tidigt.
Bytte igår och ingen kö alls 😊
 
Men påsk kan ju vara när som helst mellan 22 mars och 25 april så det blir ganska stor skillnad från år till år
Luddigt av mig kanske. Byter naturligtvis inte före 14'e april eftersom det fortfarande är vinterväglag här uppe i slutet av mars/början, mitten av april och bara idioter har sommardäck.

IMG_20220405_144517_032.jpg


Mitten av april och framåt är det dock minimal tisk för vinterväglag = byter till sommardäck.
 
Jag bor i Norrbotten kommer absolut byta till sommardäck innan månadsskiftet. Skulle jag ha kvar vinterdäcken tills det inte längre var risk för frost på morgonen skulle jag ju ha på dom helt orimligt länge :laugh:
 
Jag bytte till sommardäck idag. Brukar lämna in och få dem bytta men i år kände jag för att fixa det själv.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 343
Senast: Tora
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 982
Senast: mars
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 397
Senast: Nixehen
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 483
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp