Bukefalos 28 år!

Tussemaja

Trådstartare
Jag får ingen ordning alls på mina byten - eller hästens alltså... Har testat massa olika övningar, även för tränare, och ibland kommer det ett klockrent, men för det mesta blir det antingen ett eller två travsteg eller - om jag håller henne kvar i galopp - så rusar hon i förvänd galopp ända tills jag måste bromsa henne och då blir det återigen nåt travsteg innan den nya galoppen.
Jag undrar vad jag gör för fel och hur jag ska bära mig åt för att inte fastna helt i detta. Hör till saken att jag hade problem med min förra häst (där det verkligen handlade om att lära honom byta) det gick bra till sist men jag hade en del jobb och undrar om jag har fått nån sorts mental stoppkloss som hindrar ett lyckat resultat nu... Jag känner ju att jag spänner mig och "laddar" när jag ska träna byten. Och min häst spänner sig förståss åxå å blir stressad. Är det helt galet att låta henne ta ett eller ett par trevsteg tills vidare? Jag tänker att vi då skulle minska stressen och ha ett bättre utgångsläge. Eller cementerar jag beteendet om jag tillåter travsteg. Till saken hör att hon KAN byta. När det funkar så sker det utan problem. Och jag har inte kunnat se (ingen annan heller) vad jag gör eller inte gör när det funkar.... Nån som har ett gott råd?
 
Sv: Byten...

Kan du kanske låta någon annan rida henne och prova byten, för att se om det är just du som är bromsklossen? :)
 
Sv: Byten...

I fjol reds hon av en viss namnkunnig tränare, å vartenda byte var problemfritt, men när jag ska så låser det sig och vi blir spända som filosträngar båda två. Tror det skulle fixa sig om jag bara kunde sluta "tänka"...
 
Sv: Byten...

Jag har haft lite samma problem med min högergalopp.. När jag ska fatta, så vet jag att hon kommer börja bråka; jag spänner mig, kortare tyglarna ytterligare, hon stressar upp sig - jag försöker göra en fattning när hon är som mest uppstressad... :grin:
Nu har jag ridit för tränare ett par gånger, och alla har frågat om jag haft problem med galoppen, så har jag svarat "Ja..!!" Dom har bett mig fatta högergalopp, och jag har fått en högergalopp på en gång utan problem... :grin: Vissa tränare gör underverk men en själv, så be om hjälp. :laugh:
 
Sv: Byten...

Då verkar det ju verkligen vara "bara" dig det hänger på, så mitt hetaste tips är som föregående skribent: ta hjälp av tränare :).

Och försök ta hjälp av en tränare som kan ge dig tydliga instruktioner och tankebilder, som du kan fokusera på i stället för att tänka på de fel som kan hända.

Jobba med målbilder, föreställ dig ett helt snyggt, balanserat och enkelt byte och föreställ dig hur du gör det. Föreställ dig det några gånger om dagen i några veckor, så går det säkert skitlätt sen ;)
 
Sv: Byten...

Bra råd!
Jag ska låta träningen vara nån vecka å komma igen. Men jag undrar om jag måste tajma bättre. I vilken sekvens i galoppen är det lättast att byta. Alltså vilka ben i marken...?
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 907
Senast: MML
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 814
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 380
Senast: Skrämd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp