C eller d ponny??

Melie Strandberg

Trådstartare
Hej! Jag heter Melie och är snart 13 år. Jag är ungefär 152 cm lång.
Nu ska jag köpa egen häst, vi har hittat en superfin C ponny som vi har provridit och den kändes helt perfekt, och jag älskar den redan. Men det ända är att min familj tycker vi borde köpa den, men hon som äger stallet tycker vi borde köpa en d ponny. Vad ska jag göra? jag kände ju också att jag och den där C ponnyn passade helt perfekt!!
 
Om du trivdes bra med ponnyn och dina föräldrar/din förälder tycker det verkar vara en bra ponny för er, så lyssna på det och inte på stallägaren. Det är ju ER ponny, så det viktigaste är att det känns bra för ER!
Tror du att du kommer växa mycket? Kan ju vara det stallägaren tänker på isåfall, om dina föräldrar är långa är det kanske ganska sannolikt att du växer ur c-ponnyn ganska snabbt. Men det är ju också ofta något som (tyvärr) "hör till" ponnytiden.
 
Är du 152 så är det inga problem för en c-ponny. Beror såklart på hur stor du är, hur propotionerna ser ut och hur mycket längre du kommer att bli.
Jag kan rida C fortfarande utan att se/kännas för stor :) och då är jag snart 25.
Är ponnyn klockren för dig så köp!
 
Hej! Jag heter Melie och är snart 13 år. Jag är ungefär 152 cm lång.
Nu ska jag köpa egen häst, vi har hittat en superfin C ponny som vi har provridit och den kändes helt perfekt, och jag älskar den redan. Men det ända är att min familj tycker vi borde köpa den, men hon som äger stallet tycker vi borde köpa en d ponny. Vad ska jag göra? jag kände ju också att jag och den där C ponnyn passade helt perfekt!!
Det beror lite på vad du vill med din ridning, hur lång du kan tänkas bli och hur hästen är byggd.

Om dina föräldrar/syskon och andra nära släktingar är av ca medellängd (runt 170) och neråt och du inte verkar avvika från det och c-ponnyn inte är en liten klen häst (det är stor skillnad mellan 131 och smäckert byggd och 139 och stabilt byggd) så finns det inga objektiva skäl till att inte välja en ponny som passar dig helt perfekt.

En liten varning, en del i din ålder blir kära nästan varenda häst de träffar på, känner du på dig att du lätt blir förtjust i de hästar du provrider så kanske du ska ha is i magen och prova fler om du inte provat så många hästar.
 
Jag fyller trettio nästa år och jag rider fortfarande maxad C-ponny, som jag dessutom tävlar mot stora hästar. Jag har mellanlandat på stor häst för att man "ska" ha stor häst, och trivdes inte alls med den individen, så gick av en ren slump tillbaka till ponny. Det är fantastiskt skönt att ha en häst som är lagom. Jag är bara 1,57 och har små föräldrar, så risken för att jag skulle bli lång var ganska så minimal. Det är ingen annan än du och dina föräldrar som kan avgöra vad som är rätt häst för dig/er.

Men precis som @Lobelia säger så är det så klart skillnad på en ponny som är precis över B-ponnymåttet och en som är maxad, och hur ponnyn är byggd. Skillnaden mellan en ponny som är 1,39 och 1,42 tycker jag är lite skitsamma bara för att den ena råkar vara en D-ponny istället. De centimetrarna hade inte spelat någon som helst roll om hästen hade varit 1,62 eller 1,65.
 
Jag har sett för många långa spinkiga tonåringar förstöra sin sits på för små ponnyer. Leta rätt på en fin D-ponny istället så kan ni ha kul ihop längre.

Detta om ni inte har en väldigt specifik kravspec på er framtida ponny och endast denna passar in.
 
Jag har sett för många långa spinkiga tonåringar förstöra sin sits på för små ponnyer. Leta rätt på en fin D-ponny istället så kan ni ha kul ihop längre.

Detta om ni inte har en väldigt specifik kravspec på er framtida ponny och endast denna passar in.
Menar du att TS är lång och spinkig? Eller att en 13-åring på 152 (en bit under medel för åldersgruppen) kan förväntas att bli lång?
 
Jag har sett för många långa spinkiga tonåringar förstöra sin sits på för små ponnyer. Leta rätt på en fin D-ponny istället så kan ni ha kul ihop längre.

Detta om ni inte har en väldigt specifik kravspec på er framtida ponny och endast denna passar in.

Men TS är ju bara 152 och kan i praktiken rida även b-ponny.
Beroende på hur man är som ryttare är det inte alltid så kul med en häst/ponny som är i största laget heller. Jag tycker en c-ponny låter som helt perfekt storlek för TS
 
Menar du att TS är lång och spinkig? Eller att en 13-åring på 152 (en bit under medel för åldersgruppen) kan förväntas att bli lång?
Men TS är ju bara 152 och kan i praktiken rida även b-ponny.
Beroende på hur man är som ryttare är det inte alltid så kul med en häst/ponny som är i största laget heller. Jag tycker en c-ponny låter som helt perfekt storlek för TS

Absolut just nu passar C-ponny utmärkt. Jag menar att hon troligen inte är färdigväxt och i en ålder när den där plötsliga sommaren där hon växer 1 dm kommer närsomhelst, det skulle jag tycka var väldigt tråkigt med nyinköpt C-ponny. Hände en tjej i stallet förra året, hon var också 13 och efter första sommaren med ponnyn passade hon bättre på mammans storhäst.

Dessutom tycker jag att många rider för små hästar över lag. Jag är 165 cm, dvs inte särskilt lång och passar utmärkt på min häst om 163 cm. Jag skulle inte vilja ha mindre även om jag såklart kan rida ponny utan att knäcka ryggen på den.

Köper man för liten ponny så ska man rida den "bara en säsong till" och det blir ofta inte bra.
 
Absolut just nu passar C-ponny utmärkt. Jag menar att hon troligen inte är färdigväxt och i en ålder när den där plötsliga sommaren där hon växer 1 dm kommer närsomhelst, det skulle jag tycka var väldigt tråkigt med nyinköpt C-ponny. Hände en tjej i stallet förra året, hon var också 13 och efter första sommaren med ponnyn passade hon bättre på mammans storhäst.

Dessutom tycker jag att många rider för små hästar över lag. Jag är 165 cm, dvs inte särskilt lång och passar utmärkt på min häst om 163 cm. Jag skulle inte vilja ha mindre även om jag såklart kan rida ponny utan att knäcka ryggen på den.

Köper man för liten ponny så ska man rida den "bara en säsong till" och det blir ofta inte bra.
Sannolikheten att en 13årig tjej på 152 blir för stor för en välväxt cponny på en säsong är någons mellan minimal och obefintlig. Och alla har inte din smak när det gäller storleken på häst.
 
Absolut just nu passar C-ponny utmärkt. Jag menar att hon troligen inte är färdigväxt och i en ålder när den där plötsliga sommaren där hon växer 1 dm kommer närsomhelst, det skulle jag tycka var väldigt tråkigt med nyinköpt C-ponny. Hände en tjej i stallet förra året, hon var också 13 och efter första sommaren med ponnyn passade hon bättre på mammans storhäst.

Dessutom tycker jag att många rider för små hästar över lag. Jag är 165 cm, dvs inte särskilt lång och passar utmärkt på min häst om 163 cm. Jag skulle inte vilja ha mindre även om jag såklart kan rida ponny utan att knäcka ryggen på den.

Köper man för liten ponny så ska man rida den "bara en säsong till" och det blir ofta inte bra.

Jag var nog ganska exakt lika stor som ts när jag var tretton. Och fick min maxade C-ponny samma år. Red sen den ponnyn i elva (!) år, tills hon gick bort. Hon bar upp betydligt längre ryttare bra. Växte några centimeter till, men inte mer. Även om ts skulle växa en decimeter till (och bli 1,62 som vuxen) skulle hon fortfarande inte vara för stor. Att ha en för stor häst bara för att är heller inte roligt.
 
Sannolikheten att en 13årig tjej på 152 blir för stor för en välväxt cponny på en säsong är någons mellan minimal och obefintlig. Och alla har inte din smak när det gäller storleken på häst.
Uppenbarligen inte obefintlig i alla fall eftersom det hände min bekanting. Har jag sagt att alla har min smak?

Jag uttrycker min åsikt, precis som du, eftersom TS efterfrågade det. Sedan får hon läsa och skapa sig en egen åsikt att fatta beslutet på.
 
Absolut just nu passar C-ponny utmärkt. Jag menar att hon troligen inte är färdigväxt och i en ålder när den där plötsliga sommaren där hon växer 1 dm kommer närsomhelst, det skulle jag tycka var väldigt tråkigt med nyinköpt C-ponny. Hände en tjej i stallet förra året, hon var också 13 och efter första sommaren med ponnyn passade hon bättre på mammans storhäst.

Dessutom tycker jag att många rider för små hästar över lag. Jag är 165 cm, dvs inte särskilt lång och passar utmärkt på min häst om 163 cm. Jag skulle inte vilja ha mindre även om jag såklart kan rida ponny utan att knäcka ryggen på den.

Köper man för liten ponny så ska man rida den "bara en säsong till" och det blir ofta inte bra.

Jag känner lite att din egen referensram ang längd är ovanlig .

1 cm längre ryttare än hästens mankhöjd är en etablerad normal mätstock om man nu ska snurra in på endast längd .
Dvs en 160 cm häst är en 1.70 cm ryttare väldigt väl anpassad till ang just längd i sak.
 
Jag känner lite att din egen referensram ang längd är ovanlig .

1 cm längre ryttare än hästens mankhöjd är en etablerad normal mätstock om man nu ska snurra in på endast längd .
Dvs en 160 cm häst är en 1.70 cm ryttare väldigt väl anpassad till ang just längd i sak.

1 decimeter. Inte centimeter... 😱
Ursäkta den dåliga korrekturkollen ...!
 
1 decimeter. Inte centimeter... 😱
Ursäkta den dåliga korrekturkollen ...!
Så jag skulle ha 155 cm häst enligt mallen då och TS 142 cm vilket är D-ponny om jag inte är helt snurrig :p

Vem bryr sig några cm hit eller dit. Den springande punkten är att tonåringar växer och jag skulle inte vilja hamna i situationen att växa ur en älskad ponny direkt utan hellre ha att växa i när allt tyder på att även D-ponny fungerar fint. Jag förespråkar inte D-ponny till småbarn. Min åsikt som jag uttrycker, inte tvingar på någon annan.

Men jag fick aldrig någon ponny av mina föräldrar och på ridskolan valde ridläraren storlek på ponny så vad vet jag.
 
Jag var nog ganska exakt lika stor som ts när jag var tretton. Och fick min maxade C-ponny samma år. Red sen den ponnyn i elva (!) år, tills hon gick bort. Hon bar upp betydligt längre ryttare bra. Växte några centimeter till, men inte mer. Även om ts skulle växa en decimeter till (och bli 1,62 som vuxen) skulle hon fortfarande inte vara för stor. Att ha en för stor häst bara för att är heller inte roligt.

Jag tror att jag var 156 som 12-13, och landade på 159. Så alla drar ju inte iväg en decimeter heller, som parentes bara. Håller helt med om din poäng om att ts inte skulle vara för stor om hon växter en bit till heller!
 
Uppenbarligen inte obefintlig i alla fall eftersom det hände min bekanting. Har jag sagt att alla har min smak?

Jag uttrycker min åsikt, precis som du, eftersom TS efterfrågade det. Sedan får hon läsa och skapa sig en egen åsikt att fatta beslutet på.
Växte hon 15 cm på en säsong? Det måste nästan vara rekord för en tjej. Och även om TC blir 167 (växer 15 cm) så kan hon passa utmärkt med en C-ponny om den är stor och välbyggd.
 
Det är inte höjden på hästens ben utan hästens kroppsbyggnad som spelar roll. Jag är 168 cm lång (var förövrigt 160 cm några månader innan jag fyllde 12) och har aldrig känt mig stor på min häst som är 150 cm hög (inte på han som är 148 cm hög heller) och det ser helt proportionerligt ut.
Min senaste c-ponny, maxad, bar utan problem upp 175 cm långa ryttare just pga sin kroppsbyggnad.

Till Ts säger jag, det är du och ingen annan som ska ha hästen. Visst ska man lyssna på de som kan mer när det kommer till hästens svårighetsgrad, ev. skador osv. men det är du som ska känna glädje med din häst. Förhoppningsvis varje dag och därför är det så viktigt att just ni passar ihop.

Jag tror inte att någon som jag som vuxen väljer att rida ponny (nåja, min ena växte ju precis över ponnymåttet) eller någon som väljer att rida c-ponny som trettonåring inte får höra just det du fått höra. Hästen är för liten... Folk är som tokiga i att alla hästar ska vara så stora men man ska välja en häst som passar en själv och strunta i sådana åsikter.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 560
Senast: Johannna1
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 907
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 279
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 904
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött
  • Hat
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp