C.Plancks foderstater

Tingeling

Trådstartare
Satt och läste i C.Plancks bok "Rätt foderstat, bättre häst"
När jag började fundera lite. Inte någonstans i hennes tabeller hittar jag en häst som har ett behov av mer än 9 kg Hö per dag.
Om man nu har en häst som behöver mer än de 9kg,
så hamnar man väldigt högt i värden över vad någon häst enligt henne behöver.
Såvida man inte har riktigt kassa värden.
Som jag läser det så ska man försöka uppnå hästens behov med grovfoder och om inte det räcker hela vägen, så ska man komplettera med kraftfoder tills man är uppe i rätt mängd. Då utgår jag från att Hon inte tycker att det är en bra ide att ge mer hö än den behöver och Ev skippa kraftfodret. Men om vi nu tänker på hästen som har större behov än 9kg Hö, så hamnar dessa värden så högt, så att ett kraftfoder inte behövs. Men så tänker jag så här, att sålänge som mj/smrp kvoten och ca/p kvoten är bra, så kan det väl inte spela någon som helst roll om man överskrider behovet, även om man överskrider det med råge?
Hur tänker ni? När ni räknar foderstat till era hästar, hamnar ni alltid mer eller mindre på samma siffra som behovet är?
Vilka "felmarginaler" tillåter ni? Tycker ni att det är bättre att ge kraftfoder för att hamna "rätt" än att ge tex fri tillgång på grovfoder ? Jag ger gärna enbart grovfoder så länge som det täcker hästens behov, men vilka nackdelar finns det om det täcker och lite till?
 
Sv: C.Plancks foderstater

En ny tanke slog mig!
Om en häst har ett större behov, så måste man ju räkna på den individens behov, alltså kan man ju inte jämföra med en 9kg ätare!
Men hur sjutton vet man exakt vilket behov just den hästen har då?
Om den inte är en "tabellhäst"?
Hjälp mig reda ut mina tankar så här på småtimmarna :)
 
Sv: C.Plancks foderstater

Jag tycker inte man enbart kan förlita sig på tabellvärdena utan måste gå på känsel och syn också. Så länge du uppfyller grundbehovet och hästen ser ok ut = bra, men om hästen är fet/smal trots "rätt" värden så får man minska/öka.
 
Sv: C.Plancks foderstater

Jag förstår ju att man inte kan använda tabellerna mer än som en indikation, men om verkligheten skiljer sig enormt från tabellerna, så blir ju tabellerna helt värdelösa?
 
Sv: C.Plancks foderstater

Självklart, som med alla annan uppskattning av värden. Det gäller att hitta rätt, när du efter första säsongen vet att hästen behöver xx mj/xxx smrp behöver du ju inte uppfinna det hjulet igen. Nästa säsong köper du in foder och räknar på de värden du vet hästen behöver.
 
Sv: C.Plancks foderstater

9kg är den mängd hästen kan få i sig +- utan att foder gå till spillo.
Är energi, kalori, näring (vad du nu vill kalla det) för låg då kan man ersätter kg med non konsentrat, havre, majs, korn.
6kg hö + 3kg havre = 9kg.
8kg hö + 1kg havre = 9kg.

Och som Jordgubb sa foder med öga, känn över revben, är hästen för tjock dra in på mängden matt.
 
Sv: C.Plancks foderstater

Uppfattar jag dig rätt att du menar att man inte kan ge mer än 9 kg foder utan att något går till spillo?

I så fall är det samma oavsett om det är en shettis eller en shirehäst? 9 kg torsubstans är det man minimum rekommenderar till 600 kg häst så på 9 kg hö kan du föda typ en 500 kg häst och hålla dig till rekommendationerna.

På vad baserar du dina 9kg?
 
Sv: C.Plancks foderstater

Jag är ganska säker på att det inte är så Plancks menar......om mj eller smrp är för lågt, kan man ge utöver de 9kg tex havre som du skriver. Man tar aldrig bort grovfoder, alltså man minskar inte på högivan och lägger till kraftfoder i motsvarande vikt! Olika kraftfoder innehåller ju olika mycket mj eller smrp, så det är totalt ologiskt!
 
Senast ändrad:
Sv: C.Plancks foderstater

Men är det ok om mitt hjul inte är i närheten av tabellerna?
Om tex det står att en viss sorts häst ska ha 60mj och min häst får 100mj, men kvoterna ligger som de ska, är det då ok att den verkliga hästen äter 40% mer än tanellhästen?
 
Sv: C.Plancks foderstater

Nej, hon prata om "Mängden"!
Bli du mätt på en Big Mac då gå inte och ta en till bara för att slänga den för att du fick en till på köpet!
Hästen få inte ner mer an säj 6kg total av hö, lucern, havre, blott ko foder i den lilla magen!! är det så svor att begripa??
 
Sv: C.Plancks foderstater

Menar du allvar?? Du måste prata om mängd Hö per måltid?
Inte per dag? Eller missförstår jag dig?
 
Sv: C.Plancks foderstater

Men är det ok om mitt hjul inte är i närheten av tabellerna?
Om tex det står att en viss sorts häst ska ha 60mj och min häst får 100mj, men kvoterna ligger som de ska, är det då ok att den verkliga hästen äter 40% mer än tanellhästen?

Ja det är okej om hästen har det behovet. Tabellerna är ju framtagna för att man ska ha någonstans att börja. Tabellerna är ju ett snitt över vad en häst brukar behöva och då börjar man där och är vaksam över hur hästen tar sig på det. Kanske har man missbedömt och hästen egentligen inte alls är normalfödd utan svårfödd? Eller kanske är den lättfödd? Kanske har man missbedömt de arbete hästen utför? Allt måste vägas samman för att hästen ska få en optimal fodergiva där den varken får för mycket eller för lite.

Problemen uppstår ju hos extremt lättfödda hästar som ju trots det behöver tillräcklig tuggtid och tillräckligt mycket fibrer och hos svårfödda hästar som inte klarar av att äta tillräckligt mycket även om man toppar med kraftfoder. Det gäller ju att man också har ett foder som matchar hästen så att den svårfödda har en Mj som är så hög som möjligt i sitt grovfoder medans till den lättfödda måste Mj vara så låg som det bara går för att den ska få tillräckligt med tuggtid.

Jag är inte säker på att jag förstår hur du menar men man bör ju inte börja med att ge 100 Mj istället för 60 Mj som tabellen visar om man inte alls vet vad hästen behöver utan man bör börja vid tabellens värde och sedan utvärdera ofta så att hästen varken hinner bli fet eller falla ur. Man bör helst väga hästen en gång i månaden eller iallafall mäta hästen och man bör varje dag stryka med handen över revbenen och känna över hästen så att man märker skillnader i hullet fort.
 
Sv: C.Plancks foderstater

Nej, hon prata om "Mängden"!
Bli du mätt på en Big Mac då gå inte och ta en till bara för att slänga den för att du fick en till på köpet!
Hästen få inte ner mer an säj 6kg total av hö, lucern, havre, blott ko foder i den lilla magen!! är det så svor att begripa??

Du menar 6 kg/giva va?
 
Sv: C.Plancks foderstater

Jag menade inget specifikt, utan har mest bara tankar generellt.
Reflekterade bara över att det inte fanns någon tabellhäst med större behov.
Sedan kan man ju även fundera över hur det fungerar med hästar som har fri tillgång på Hö......de kan ju mycket väl äta mer än 9kg.
Hittar inget i boken om detta heller.
Är det kanske så att man antingen förespråkar fri tillgång eller inte alls?
Jag låter gärna hästarna ha fri tillgång, bara man har koll på hur mycket de äter,
Så man kan balansera upp om det behövs.
 
Sv: C.Plancks foderstater

Jag ser till att min häst har grundbehoven täckta. Räknar ut en foderstat baserad på grovfoderanalys så att jag vet på ett ungefär hur det ser ut med kvoter på energi, protein och mineraler i förhållande till varandra. Grundar såklart med grovfoder, toppar med havre och mineralerna anpassas efter det. Om programmet säger tex 10 kg hösilage + 1kg havre + 100g mineral och min häst är fin på det så får hon det. Håller hon inte vikten justerar jag det och är det större justeringar kollar jag upp så att det inte blir för stora avvikelser i kvoterna.

Så: grundbehov täckta, rätt kvoter och sedan är det bara att mata ;) Tuggbehovet är viktigt så jag ger mkt grovfoder eller ser till att ha henne på halm inne.
 
Sv: C.Plancks foderstater

Jag utgårfrån ett analyserat grovfoder, lär mig hur mycket hästen äter per dag, och om det inte är tillräckligt eller om kvoterna inte är bra, så kompletterar jag med kraftfoder tills det blir rätt.
 
Sv: C.Plancks foderstater

Du menar 6 kg/giva va?

Dagen Tiny.
Jag pluket främ ett number.
Varmblod ligga på 8-10kg + 1kg havre dags ranson för vintern uppdelat i 4 omgånger.
Vid arbete öka jag havre giv, marka jag att han äter inte upp höet då dra jag in på det.
Bry mig inte om MJ siffer, jag titta på hästen, han ska klara dagsverken och behålla hjul.:up:
 
Sv: C.Plancks foderstater

Nej, hon prata om "Mängden"!
Bli du mätt på en Big Mac då gå inte och ta en till bara för att slänga den för att du fick en till på köpet!
Hästen få inte ner mer an säj 6kg total av hö, lucern, havre, blott ko foder i den lilla magen!! är det så svor att begripa??

Menar du alltså att en häst inte kan äta mer än 6 kg mat per dag???
Eller du bara ger ett exempel?
Och om du gör det så behöver du inte ha sån taskig attityd.
Ta två människor i samma storlek. En kanske bara orkar en halv pizza medan den andra kan dra i sig en hel.
Två hästar i samma storlek kan faktiskt ha olika behov av mat.
Mina travare är helt olika. Ena tuggar lätt i sig 15 kg per dag medan den andra bara pillar i sig 9 kg.

Till TS. Jag använder mest foderstaten som ett riktmärke. Så länge kvoten stämmer och hästen mår bra, så är det bara att köra.
Mina hästar får mer hö än vad foderstaten säger. De ska ha 8, 9 respektive 9,5 kg hö/dag enligt foderstaten men de får 9, 10 respektive 11 kg istället.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
780
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 372
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Jag har sedan tidigare haft uppskrivet att kvoten kalcium/magnesium ska vara minst 2,7. Har i prakten legat på en högre kvot pga högt...
Svar
8
· Visningar
742
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 073
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp