Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

J

julia_v

är det någon som ger sin häst det?

Jag har länge funderat på varför det inte är vanligare
att ge det till hästarna, eftersom vi männsikor
äter det mot eller när vi är förkylda..
I går såg jag att Emin säljer c-vitamin och även en kombinerad C-E-vitamin, min häst är lite förkyld
så jag hade tänkt att köpa det till henne.
Ger ni c-vitamin, varför, varför inte?
julia_v

J

julia_v

Ok, men det som "sägs" är att tävlande hästar och hästar under vintern (när det inte finns gräs) producerar tillräckligt av c-vitamin.., men som sagt jag vet inte,
visste jag skulle jag inte fråga :smirk:

Jag ger min häst Aloe Vera och där ingår bl a C-vitamin.

Det innehåller massa andra vitaminer, mineraler och spårämnen. :)

C-vitamin är ju inget som är farligt att ge för mycket av iom att de är vattenlösliga. Därför kan man ju testa och se ifall man tycker att ens häst verkar må bättre av det. :)

/Snorpan

B

Bucus

Som Magdalena skrev så bildar hästen själv c-vitamin. Om du kollar så har de flesta färdigfoder med mineral/vitamintillskott ingen c-vitamin tillsatt.(ex Fibergi, Hippo, RedMills, Dodson and Horell, Gain) Chevinal Plus som många använder har det inte heller.

Jo, iofs...
Fast tycker man att det fungerar så kan det ju vara värt pengarna. Tycker man inte att det fungerar så vet man ju det! Kan ju vara värt att betala en slant för den vetskapen! :) ;)

/Snorpan

M

Magdalena

Ja, har man sett till att hästen har allt annat så är det ju lugnt. T.ex analys på höt och tillräckligt med grovfoder och välbalanserad foderstat i övrigt, passande utrustning osv.

Ja, det är alltid svårt att avgöra!
Det kan ju vara tillfällighet, andra anledningar som man inte tänkt på, placeboeffekten m.m.
:)

/Snorpan

Jag samlar på mig nypon nu under hösten som jag ger under vintern. Det är gott om C-vitamin i nyponen, och hästarna plockar själva där de kommer åt. Alldeles gratis i naturens skafferi!

/ honung

B

**BORTTAGEN**

Jag ger hästarna lite torkade nässlor och nypon på vintern. Så det kan väl räknas som c-vitamin tillskott. Brukar ge det för att piffa till maten lite och för shettisens del betyder det att hon får lite lite mer att äta.
Ger egentligen bara b-vitamin som vitamintillskott annars, brukar ge vid foderbyte och stallbyte.

/Hippo

J

julia_v

Producerar INTE ska det vara förstås :o
men det kanske är ett onödigt tillskott..
julia_v

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 6500 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Hästvård Nu får jag snart panik! Irländare, D-ponny, het I ridningen, men trygg och harmonisk på marken. Myser, kommer direkt i hagen.Tillgiven...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
5 206
Foder&Strö Vi har alla våra tre hästar i samma hage. En shettis, en maxad c-ponny och ett halvblod, alla är lättfödda. I höstas när vi började...
Svar
5
· Visningar
860
Avel Någon som vet hur den används när man bedömer? Resultaten i den linjära bedömningen är väl inte offentliga, men jag undrar lite hur...
Svar
11
· Visningar
592
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej som älskar hästar och tävlar i hoppning upp till LB med min ponny. Nu ska jag äntligen få köpa en ny/en till ponny...
Svar
13
· Visningar
1 483

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Strandmat
  • Vad gör vi CXXXII
  • Palettblad/Coleus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2016