Bukefalos 28 år!

Ca 25 min till stallet i bil…

MalanMjöl

Trådstartare
Ni som har hästarna 25 min + hemifrån med bil (ca 30 km). Funkar det eller blir man trött på att köra i längden? Kommer i såfall ha 25 min till jobbet, 35-40 min från jobb till stall och ca 25 min från stall --> hem.

Erfarenheter från andra som pendlar lika långt med heltidsarbete och varierande arbetstider?

Handlar om stall i Köpenhamns trakten och är fullt medveten om att jag inte kommer hitta ett inom 5 min som jag har det nu så länge vi blir boende inne i Köpenhamn. Är dock lite tveksam till om jag tycker det här blir lite väl långt iaf och ska hitta något annat.

Det vill ta ca 1 och 10 min med kollektiv transport om jag tar cykel med.
 
Sådär har jag haft det i alla mina hästår nästan, det har inte varit några problem alls, för jag har trivts i stallet och i området där jag har haft hästen. Hästen har oxå trivts så det har varit "värt" det.
Efter jobbet åkte jag alltid direkt till stallet och hade en macka med mig som jag åt medans jag körde.

Sista åren böjrade jag jobba längre bort, hade 2,5 mil till jobbet och 5 mil till stallet och 2,5 mil hem igen. Det blev alldeles för mycket och jag var riktigt trött.
Sedan 2 år tillbaka har jag hästarna hemma.
 
Jag har haft det så (bott i Malmö, häst utanför Malmö). Det är aptrist. Och kostsamt.

Pallade i fem år, alternativen var för usla.
 
Jag har ganska precis samma tidsavstånd mellan bostad, stall och jobb och tycker det funkar helt okej. Visst hade det varit skönt med hästen på hemmaplan (gång/cykelavstånd) men det stallalternativet som finns är inte aktuellt...
 
Hej!

Jag har minst 50 min till stallet, men jag åker kollektivt. Ja, jag blir trött och en stor del av dagarna går åt till att åka, men jag har ännu inte hittat ett bättre stall närmare, så det får gå.

/Lavinia
 
Jag tror det beror mycket på hur man trivs i stallet.. Jag har 15 min i bil till mitt stall nu, men hade utan problem åkt 30 för att stå i samma stall om jag va tvungen. Men då finns också allt på plats och allt ingår utom mockning o iordningfixande av foder. Har ridhus, bra sällskap osv och har svårt o se att jag skulle trivas lika bra nån annanstans. Och dagar då hästen vilar så måste jag inte åka ut då vi hjälps åt om det behövs. Sen jobbar jag skift och är mycket ledig vilket säkert också bidrar till att jag tror att det inte skulle vara nått problem med restiden...
 
Jag har för tillfället 4 min från bostad till jobb, 12 minuter från jobb till stall och sen 14 minuter från stallet och hem. Jag kommer flytta efter sommaren och får då 45 minuter mellan bostaden och jobbet. Hoppas innerligt att hitta en stallplats som ligger bra till, tanken har slagit mig att ha kvar honom i samma stall som ligger på vägen mellan bostad och jobb MEN då ryker samåkningen plus att det blir en bit att åka de dagar man är ledig...
 
När jag hade häst hade jag först drygt en halvtimme till stallet. Jobbpendlade (åt motsatt håll) en timme. Det gick, men så mycket mer än jobb och stall hann jag inte med. Sammantaget blev det för mycket restid, så jag letade och hittade ett stall tio minuter hemifrån. Skönt!
 
Jag skulle tröttna väldigt snabbt. Så mycket tid går redan åt på åkandet för oss så skulle inte orka med det en längre period. Nu har vi 10 minuter till stall, 30 med buss (räknar in hur långt det tar att gå från buss till stall) och det är perfekt. Längre än så skulle jag inte orka med.
 
Jag har just nu strax under 3 mil till jobbet och ca 2,5 till stallet (åt helt olika håll så 5,5 mil enkel mellan stall och jobb). Jag är inte i stallet varje dag, det skulle jag inte orka med.
 
Jag har haft det så, minst en timme mellan jobbet och stallet, och skulle inte orka ha det så varje dag. Nu har jag bytt jobb och hästarna går på lösdrift så det går bra.
 
Jag har stått så i ca tre år innan jag hittade stallplats närmare. Det går, men är segt och kostsamt i längden. Jag löste det så att jag hade medryttare två dagar i veckan, och sedan mockade en stallkompis åt mig en dag som då fick bli hästens vilodag, så jag behövde bara åka ut fyra dagar i veckan.
 
Jag har 30 minuter till jobbet, jobbar oregelbundna tider.
Skulle aldrig orka med att åka så långt till stallet sen. Tar på tok för mycket tid och kostar alldeles för mycket pengar.
Har mina hästar 2 km hemifrån
 
Jag hade under en kort period ca 15 min till jobbet och fick åka direkt från jobbet till stallet ca 25 min och sen när jag skulle hem ca 40 min, skulle aldrig pallat det i längden så är väldigt glad nu när jag bor nära stallet och bara behöver tänka på de där 25 min till jobbet. En som hellre pendlar till och från jobbet, än till stallet. :)
 
Jag har haft ca 1,5 timme enkel resa till stallet (kollektivtrafik), det funkar även om det tar tid så länge man trivs och hästen är frisk. Det blev för tungt för mig när hästen blev sjuk, då var restiden en stor belastning för mig och jag valde att flytta hästen mycket närmare samt skaffade körkort i samma veva.
 
Tack för svar allihop. Beslutsångest deluxe här. Finns bara ett stall inom 10 kms radie hemifrån, kom ihåg att jag visserligen bor i utkanten av Köpenhamn men fortfarande inte mer än 20 min cykling från "centrum". ;)

Finns ett stall 10 km hemifrån, med skog, nära galoppbanan där jag ridit i många år. De kan acceptera att hästen krubbiter verkar det som och man kan köpa till utsläpp och morgonfodring i vardagarna. Dock är det rotering på insläpp och kvällsfodring och all skötsel på helger. Jag kommer jobba dagtid var tredje helg, dagtid två veckor, kväll/natt + plus helgen 1 vecka och ha 1 vecka "fri"/standby där jag inte kommer åka till jobbet såvida inte någon annan blir sjuk. Inget ridhus, en belyst ridbana. OK hagar men sommarhagarna ligger dock ca 3,5 km från stallet så man får ha sina saker i en container där (som där tidigare varit inbrott i…) eller släpa dom. Vinterhagarna inte lika kul men OK.

Stall två är det som är långt bort. Men här ingår ut-/insläpp och fodring alla dagar i veckan, man ska bara mocka själv och ställa fram foder. Där är ridhus, dressyrbana, hoppbana, galoppbana, fälttävlanshinder och skog. Ägaren har själv en häst som krubbiter och ser det inte alls som ett problem. Kommer nog dock bli liite dyrare/månad och såklart dyrare i bensin! Jättefina hagar som inte bör bli ett stort lerhål på vintern. Hästarna kommer dock in på natten året om.

Stall två känns spontant mest rätt men det lockar dock att stall 1 ligger såpass nära, måste dock kolla hur många insläpp och fodringar man ska ha så att det överhuvudtaget funkar med jobbet. En del stall går bort pga tråkiga hagar, inga uterittsmöjligheter eller att de inte vill ha krubbitare i stallet.

Har under studietiden haft ca 25 min cykling till stallet vilket inte varit ett problem. Men det kostar ju ingenting ;)

*gaaaah* :arghh: Hjälp mig att spåna!
 
Det beror på vart man bor, ska man bo i storstan blir det restider.
Tar mig 20-30 min till jobb från hemmet ( kollektivt).
Ca 45 min till stan hemifrån (bil).

Klart jag gärna haft kortare men tja, sthlm e stort och vill man jobba i stan och ha hästarna på landet och bo nånstans mittemellan blir det restider.
 
Stall två låter helt ärligt bättre. Att bli bunden till in och utsläpp/fodringar är hemskt. Om du bara behöver mocka och ställa fram foder så kanske det inte alls stjäl så mycket tid med transport. Det tar då längre tid att ta in och ut eller fodra hästar...

(mvh hon som flyttade till ett lösdriftstall för 2 veckor sedan och fortfarande inte kan fatta hur skööönt det är att bara behöva åka ut en gång till hästen, och inte är bunden till fodringar eller in/utsläpp. Eller egentligen behöver man inte åka ut dagligen alls, men jag gillar att åka till hästen minst en gång per dag...)
 
Det beror på vart man bor, ska man bo i storstan blir det restider.
Tar mig 20-30 min till jobb från hemmet ( kollektivt).
Ca 45 min till stan hemifrån (bil).

Klart jag gärna haft kortare men tja, sthlm e stort och vill man jobba i stan och ha hästarna på landet och bo nånstans mittemellan blir det restider.

Jo så är det ju, kommer ju aldrig hitta ett stall 10 min hemifrån ;) Evt. 10 min från jobbet men då får jag ge avkall på lite uterittsmöjligheter, dock blir det billigare uppstallningskostnad.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 425
Senast: inverterad
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 992
Senast: Yrsel
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 836
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hur långt åker ni? Hur mycket orkar man resa om man jobbar heltid och vill vara i stallet varje dag? Nu letar jag stallplats och det...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 769
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp