ca kostnad chip & vacc

Minerva

Trådstartare
Har fått kissebäbisar, oplanerat men nu är det som det är, och honan ska kastreras så fort som möjligt sen oxå så allt sånt är klart så att säga ;)

Men dessa kattungar är "bara" bondkatter, (mamman är skeppskatt ingen ras jag vet men sitll^^)
Jag tänkte iaf med dessa kattungar "go all the way", alltså både chippa och vacc o hela härligheten.

Nu till frågan, vad kan detta gå på i runda slängar?
nu är kissebäbisarna bara 4 dagar men bra att börja i tid med planeringen :)
Det blev 6 st bäbisar alltsomallt.

och det här med avmaskningen, hur ofta ska man avmaska kattungarna?
 
Sv: ca kostnad chip & vacc

Jag har räknat på att grundvården för mina kommande kattungar kommer att gå på ungefär 1200-1500:-/kattunge.

Jag har aldrig avmaskat kattungar och planerar att använda mig av kolla masken-kit när/om det blir kattungar. Detta finns dock att läsa på apoteket:
Kattungen
Kattungar avmaskar du upprepade gånger under de första levnadsmånaderna för att undvika återinfektion med spolmask. Första avmaskningen bör göras innan kattungarna är 3 veckor gamla. Därefter ska kattungarna avmaskas varannan till var fjärde vecka, upp till 3 månaders ålder. Vilket intervall som avmaskningen ska göras beror på vilket avmaskningsmedel du ger. Vissa avmaskningsmedel ger du dessutom vid ett enda tillfälle (engångsdos) medan andra ges tre dagar i rad.
Den unga utekatten avmaskar du sedan ett par gånger per år fram till 2 års ålder. Därefter avmaskar du den unga katten som vuxna katter. Tänk på att kattungar inte smittas av bandmask förrän de själva äter små gnagare.
Tänk på att om kattungarna har diarré vid avmaskningstillfället, hinner inte alltid ett läkemedel som ges som engångsdos ha full effekt.
Kattmamman
Kattmamman avmaskas lämpligen i samband med kattungarnas första avmaskning. Är kattmamman en strikt innekatt bär hon sannolikt inte på mask och överför då inte heller någon smitta till kattungarna. Innekatter som aldrig vistas ute behöver därför normalt inte avmaskas.

http://www.apoteket.se/privatpersoner/djur/sidor/Katt_Mask_Kattungeochkattmamma_Allmant.aspx
 
Sv: ca kostnad chip & vacc

Härligt! Jättebra att du tänker ta ditt ansvar och ge dem en bra start.
Avmaskning vet jag inget om. Har innekatter och testar dem för mask (har varit negativt hitills).

2 vaccinationer + chip + besiktning har hos "mina" olika veterinärer gått på mellan 550 och 1000 kronor! Så ring runt och hör efter. Vet en där första ungen i kullen kostar 750, resterande 550 styck. Ett annat ställe där alla kostar ca 1000 styck.
 
Sv: ca kostnad chip & vacc

Härligt! Jättebra att du tänker ta ditt ansvar och ge dem en bra start.
Avmaskning vet jag inget om. Har innekatter och testar dem för mask (har varit negativt hitills).

2 vaccinationer + chip + besiktning har hos "mina" olika veterinärer gått på mellan 550 och 1000 kronor! Så ring runt och hör efter. Vet en där första ungen i kullen kostar 750, resterande 550 styck. Ett annat ställe där alla kostar ca 1000 styck.

Hur testar man för mask?
mamman har varit inne hela vintern då hon "är för fin" för att gå ut när det är kallt :angel: däremot har jag två andra katter som varit ute hela vintern, om en katt har det så kan det smitta va?
 
Sv: ca kostnad chip & vacc

Du kan avmaska kattungarna med Banminth vid 20 dagars ålder och då även mamman. Om du har Axilur hemma går det bra att ge det till mamman.

För priser är det alltid bäst att ringa och kolla hos de veterinärer man har att välja på och dessutom fråga vilken rabatt de har när man kommer med flera katter samtidigt (alla har inte det). Skriv upp vem du pratat med och exakta priser, för det händer ibland att de tänker ta ett högre pris när man är där, men avtalat pris ska gälla.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp