Ca kostnad för nytt badrum m.m...

_Maria_

Trådstartare
Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och ska man ha hus någon gång i framtiden så kan det ju vara bra att ha lite att jämföra med!

Jag har hittat ett hus som är lite intressant..Uppvärmningen är en luft/luft värmepump från 2009, det finns en järnspis ungefär i mitten av huset, och direktverkande el. Den boytan som finns nu är ca 96 kvm. Tror ni man klarar uppvärmningen med en hyffsad peng med en luft/luft och om man eldar i järnspisen och har ytterst lite värme på elementen, eller blir det svindyrt..vad tror ni?

Det finns en isolerad vind som är oinredd. Det finns bara ett sovrum på nedervåningen så det hade ju varit bra att öppna till vinden om man skulle villja ha smått i framtiden. Då behövs ju trapp och sådär samt slå upp en vägg så det blir två rum uppe..Vad kan det kosta tror ni?

Och då blir ju följande: Behöver man en annan värmekälla till tex: En till pump, en kamin med rökkanal genom övervåningen eller något annat. Vilket är bäst tror ni och vad kan det kosta?

Badrummet var inte så fräscht så det hade varit bra att göra om det..Vad brukar man säga för ca pris? Det behöver inte vara något fancy utan det vanliga: handfat, toa och dusch..

Hoppas det är någon som orkar svara på mian nybörjar frågor:bow:
 
Sv: Ca kostnad för nytt badrum m.m...

Jag har gjort om två badrum. Ett lite mindre med duschdörrar, toa och handfat, kakel o klinkers. Gick totalt på 60.000 kr inkl. möblerna, det var innan ROT-avdraget fanns. Nu senast gjorde jag om ett större badrum och la till golvvärme och handdukstork och det gick på 135.000 kr (-50.000 kr i rotavdrag) + att jag själv köpte kakel, klinker och möbler vilket jag inte kommer på just nu vad det gick på.
 
Sv: Ca kostnad för nytt badrum m.m...

Jag har just renoverat mitt badrum. Det innebar badkaret slängdes ut. En del av golvet bilades upp. Delvis byte av avloppsrör. Komplettering med kakel och klinker. Ny duschkabin. Detta gick på 16 500,- och då ingår endast 2 500,- för arbetet.
 
Sv: Ca kostnad för nytt badrum m.m...

Vi tittar också på hus lite sporadiskt sådär :)

Enligt banken och även de snickare vi pratat med ska man räkna med ca 100 000kr för ett badrum om man lejer bort det och inte köper det allra billigaste handfatet du kan hitta på tex Rusta...

Jag har en kompis som precis gjort sitt badrum och det landade på 50-60 000kr och då har de gjort precis allt själva dvs 0kr i arbete och de har inte valt något speciellt dyrt eller flashigt material.
 
Sv: Ca kostnad för nytt badrum m.m...

Vi ska precis göra om vårt badrum, det kostar ca 42 000 (efter rot) att lägga in golvvärme, klinker och helkakla. I det priset ingår också kostnad för att bila om avloppsbrunnen som måste flyttas. Sedan tillkommer ca 15 000 i kostnad för nytt handfat och toalett osv.
 
Sv: Ca kostnad för nytt badrum m.m...

med den ytan borde ni klara er på en luft-luft pump. vi skulle klara vårat på en pump med något större boyta enligt beräkning från företag som installerar detta.

ang badrum: det beror på vad du har att arbeta utifrån, ska det stå på och mot träbjälklag är det dyrare då det är mer noggrant med tätskikt osv än om du skulle ha ett badrum i en betongkällare.
jag tror de flesta försäkringsbolag kräver att man ska ha godkänt tätskikt osv för att ha en gällande husförsäkring för ev vattenskador osv.
anlitar ni hantverkare för att göra detta se till att få tag i en som har godkänd kompetens och lämnar certifikat på arbetet. det är värdefullt vid en eventuell försäljning i framtiden.

vi gjorde badrum+tvättstuga i källaren på ca 28m2 tätskikten, golvvärme+kakling samt sättning av tak gick på 75000kr med ROTavdrag

då är inte möblerna inräknade, vi köpte toalett, handfat badrumsskåt hylla tvättmaskin+torktumlare och bubbelkopp och det gick på ca 45-50kr. och då köpte vi ändå billiga möbler på ikea( kommod och handfat) där kan man ju spara rätt rejält.

tvättstugan:


17968_254161975487_616090487_3361139_6486402_n.jpg
 
Sv: Ca kostnad för nytt badrum m.m...

Tack för svaren alla!:)

Badrummet är ganska litet. Har en bror och en pappa som är rörmokare, pappa är även byggnadsingengör. Så brorsan ställer säkert upp på rörarbeten. Och pappa kan syna huset vid eventuell besiktning. Elektriker har vi kompisar som är som också säkert ställer upp. Snickare om det skulle behövas har vi kanske också som vi kan få hjälp av. Men nu kom jag på: Tar man svart hjälp gäller inte rot va?! :crazy:

Tycker det låter lovande de här..nu ska jag bara kolla när visningen är..sambon sa ju i stort sett ja när jag frågade om vi skulle kolla på det :grin:

Vilket lyx bad/tvättrum ni gjort! Fint!

Tack igen för alla svar!
 
Sv: Ca kostnad för nytt badrum m.m...

När vi totalrenoverade vårat badrum gick det på ca 100 000, vitt och med ROT. Och det räknar vi med när vi renoverar nästa gång också.

Spiraltrappa kan du köpa för drygt 15 000. Vi anlitade en firma för håltagning (dock i betong, vilket säkert inte är fallet i erat ev hus), det gick nog på 20 000.

Svartjobb går självklart inte på ROT. Som någon skrev innan, så just badrum är ju väldigt viktigt att ha papper på. Både vid ev försäljning och för försäkringsbolaget.
 
Sv: Ca kostnad för nytt badrum m.m...

Vi ska göra om vårt badrum i framtiden,och har hört från flera olika håll att man kan räkna med 10.000:- per kvadrat ca,vilket har stämt bra då vi fått 2 offerter,en på 59.000:- och en på 65.000:- har strax över 6 kvm badrum.
 
Sv: Ca kostnad för nytt badrum m.m...

HAHAHA OT men jag har visst råkat skriva badrumsskåt!! haha sjåp ska det vara! har ni tittat på huset ännu? :)
 
Sv: Ca kostnad för nytt badrum m.m...

Hehe det såg inte jag att du skrivit...;)

Vi ska titta på det på Söndag..blir spännande:)
 

Liknande trådar

Hemmet En god vän till mig ska kolla på ett hus och uppvärmningen är vattenburet system med elpatron och tillkopplad vedspis. Hon är helt novis...
Svar
12
· Visningar
3 035
Senast: ameo
·
Hemmet Har vi några insatta här? Miljövetare kanske? Vi saknar helt ventilation i huset. Huset är byggt för självdrag och oljepanna. Oljepanna...
Svar
10
· Visningar
2 817
Senast: Amha
·
Övr. Hund Vi planerar hundgårdsbygge med syftet att hundarna ska vara i hundgård när vi inte är hemma (dvs främst dagtid när vi jobbar). Jag har...
2
Svar
24
· Visningar
3 414
Hemmet Jag och min sambo har i framtiden funderat på att bygga hus stall och garage. Mark finns redan, svärfar är bonde. Vad vi förstått så är...
Svar
6
· Visningar
1 508
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp