ca/mg kvot + lite annat

G

guldmane

behoven för magnesium, det är ju lite trådar om det nu men jag undrar vad behoven är?

Och när jag ändå är igång och skriver så undrar jag om mina övriga "siffror" kan stämma?

Mj 76
SmRP 450
ca 30
p 20


Jag har ett lättare kallblod på ca 1,58cm rider "hårt" för tränare 1gång/vecka, i övrigt ca 1h lätt arbete varannan dag. Verkar vara lättfödd, just nu fet.

Har varit ganska stövig i pälsen förra vintern så nån obalans? ca/mg kvot hade jag ingen tanke på förra vintern.
 
Behöver han så mycket energi? När jag räknade fick jag runt 60 MJ som ett mer rimligt värde.
Räknade då att han vägde 500 kg och 10% träningstillägg.
Proteinbehovet hamnar då på 360.

Angående Ca/Mg-kvoten ska den inte understiga 2,7.

/Sofia
 
Tycker att 60-61 MJ är mer lämpligt för din häst.

Vi kan ju säga 60 MJ då för enkelhetens skull med jämna siffror när jag nu ska räkna ut resten av hans behov. :smirk:

En häst har som du ju vet ett behov av minst 6 g smrp per MJ. Alltså har din häst behov av minst 60 x 6 = 360 smrp.

Det är din hästs MJ behov som bestämmer hur mkt mineraler han behöver. Du multiplicerar MJ behovet med 0,4 för kalciumbehovet, 0,3 för fosforbehovet och 0,15 för magnesiumbehovet. (lite andra siffror för unghästar, föl, dräktiga ston och hästar som tränar mkt hårt)

Alltså din hästs Ca behov: 60 x 0,4 = 24 Ca
P behov: 60 x 0,3 = 18 P
Mg behov: 60 x 0,15 = 9 P.

Ca/P kvot bör ligga på 1,2-1,8, men är okej att den är högre än 1,8 om kalciumöverskottet beror på ett kalciumrikt hö eller om du ger lucern. Kvot på upp till 3 är då "okej".

Ca/Mg kvot ska inte understiga 2,7. Oftast behöver man inte oroa sig för att hästen får för lite Mg då det brukar täckas om man har ett relativt bra grovfoder samt om man stödfodrar med kraftfoder som har några g Mg i sig. T.ex. när man fodrar med Krafft så täcks oftast behovet lätt. Eller så får man det genom mineralerna man ger.
I år hade jag dock 0,9 g Mg i mitt hö ("ska" ligga mellan 1-2 g), och jag har "övergett" krafft och fodrar med spannmål. Jag låg då back med några g Mg, och kommer att kompensera det med Biomag- ett magnesiumtillskott från Eclipse Biofarmab. Kostar 70 kr för en burk på 600 g som räcker två månader. Billigt och bra. :)

Hoppas det klarnade lite mer för dig.
 
Tack så jättemycket, precis det jag ville veta :) Tycker det är jättesvårt att veta hur mycket tillägg man ska göra för ridningen...
 
Säkert har du redan tänkt på det, om inte så tänk på att Eclipses Mg innehåller även P. Sedan väger det en hel del så frågan är igentligen hur mkt. Mg det är i burken..Mg väger ju som sagt ingenting igentligen.

Kraffts Mg är dyr, men mkt. bättre.

Jag har fått info. om att Ca/Mg skall ligga på ca 1,6. Det är ju stor skillnad från dina siffror, ej understiga 2,7. Är jag felinformerad?!?

MVH/
 
Hehe, jag har ringt och pratat med en på Eclipse Biofarmab, och frågat om hur mkt fosfor det var i ett dosmått(väger 10 g) som jag behöver ge för att täcka magnesiumbehovet. Det blir 0,5 g fosfor(och 3,3 g Mg).. Och jag ligger då ändå back 0,8 g på fosforbehovet(kvoten blir dock bra), men det gör ingenting för man ska täcka minst 93% av behovet har jag precis lärt mig.

Magnesiumfosfat som BIOMAG innehåller passar jättebra för enkelmagade djur att ta upp sa även han på företaget. Han var väldigt vettig och bra faktiskt.

Och du är felinformerad ang Ca/Mg kvoten, den ska inte understiga 2,7 som sagt. Du kanske tänker på Ca/P kvoten, då är 1,6 ett bra värde! :)
 
Nope, det var Ca/mg, jag fick den siffran på..Men då blev jag felinformerad. Bra att veta eftersom jag haft en högre kvot där :idea:

Att du orkar ;)..Men tur är ju det :D
MVH/
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 524
Senast: Boj
·
Foder & Strö Har ett fullblodssto på fem år som kräver en kvot på uppemot 8 för att behålla sin överlinje. Så fort kvoten går under 7,5 så faller hon...
Svar
3
· Visningar
845
Senast: Zebban
·
Foder & Strö Hej! Jag har två lättfödda hästar som behöver gå ned i vikt under vintern. Vårt hösilage har högt smrp vilket jag blev glad för...
Svar
3
· Visningar
1 035
Senast: Vivo
·
Foder & Strö Är den viktig? Har försökt läsa gamla trådar här och det verkar vara lite delade meningar. Nån tråd sa att kvoten ska ligga på ca 2 och...
Svar
2
· Visningar
3 418
Senast: fourlegs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp