CA/P för högt bara av liten mängd hö. Hur pass farligt hö + extra?

Nokke

Trådstartare
Fick mina mineralsvar på höet, tyvärr bara CA och P... inget magnesium :/ Med så lite som 5kg/dag så är både CA och P över det hästen ska ha... Och då är MJ på endast 32,2 (behov 61.1) och protein 100 (behov 4-500) Lägger jag då till mer hö + lusern + soja, vilket jag behöver få att få upp protein till den nivå han ska ha så tjuter och blinkar (nåja inte riktigt men nästan) programmet rött över CA och P som skjuter i höjden som bara gud vet vad!

Höet innehåller:
CA 4,44 g/kg foder
P 2,66 g/kg foder

Behoven är:
CA 18
P 12,6

Ger jag hö + annat jox för att få upp prot och mj som det ska vara så blir CA och P följande:
Ca 44,3
P 25,4

Hur pass farligt är detta? Går det att ha det så här eller vad ska jag göra? Hästen är 26 år gammal om det inverkar på något sätt.
 
Inget problem. Du har en kvot på ca. 1,7 vilket är helt perfekt. Hästar är otroligt duktiga på att göra sig av med ett överskott av mineraler. Den maximala toleransgränsen för kalcium är 2% av foderstaten och för fosfor 1%. Ger du bara 5 kg foder så kan du således ge upp till 100 g Ca och 50 g P utan att överskrida toleransgränsen. Ger du även annat foder så blir toleransgränserna ännu högre. Det är bara vissa mineraler man bör vara försiktig med.

Dessutom så har äldre hästar ofta svårare att ta upp näring (inklusive mineraler) från grovfoder så var glad över att ditt grovfoder är så mineralrikt. Problemet är ofta det motsatta.
 
Inget problem. Du har en kvot på ca. 1,7 vilket är helt perfekt. Hästar är otroligt duktiga på att göra sig av med ett överskott av mineraler. Den maximala toleransgränsen för kalcium är 2% av foderstaten och för fosfor 1%. Ger du bara 5 kg foder så kan du således ge upp till 100 g Ca och 50 g P utan att överskrida toleransgränsen. Ger du även annat foder så blir toleransgränserna ännu högre. Det är bara vissa mineraler man bör vara försiktig med.

Dessutom så har äldre hästar ofta svårare att ta upp näring (inklusive mineraler) från grovfoder så var glad över att ditt grovfoder är så mineralrikt. Problemet är ofta det motsatta.

Tack så mycket för svaret! :) Då kan jag utan problem ge honom det han ska ha utan att behöva oroa mig över mineralerna! :banana:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 585
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 665
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 791
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
1 861
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp