Ca/P-kvoten...

Noteca

Trådstartare
Eftersom jag inte fick ngn ca/p-kvot på mitt hö, så undrar jag hur livsviktig den är egentligen??
Jag menar, hur galet kan kvoten ligga? JAg har räknat ut hur kvoten blir med de övriga sakerna pållan får äta, och den ligger bra. Jag brukar dock ge liite kalk i samband med utfodring med kli, just för att kli är P-rikt, så jag liggger på den "säkra sidan". Det är ju bättre att ha för mkt kalk än för mkt fosfor väl?!
Jag har räknat ut att jag kan ge pållan ända upp till 10g kalk innan kvoten seglar iväg på 2,5 och uppåt.
Så, OM nu kvoten är dålig och jag ger pållan liite kalk, typ 5g, borde jag då inte ligga på den säkra sidan iaf!?

Anledningen att jag undrar är att jag inte vet om jag vill skicka ivä'g hö på enbart mineralanalys, och vet inte om de andra i stallet är pigga på att betala för det... Vi har haft en tid med mkt utgifter endå...

Jag vet att jag kanske BORDE, men MÅSTE jag??
 
Hö brukar ha mer kalk än fosfor så för den delen är det nog okej utan extrakalk.

Det är dock en liten summa för mineralanalys på höet..

Om du MÅSTE eller inte är eg en kuggfråga ;)
 
Ja, ok, tack för ditt svar!
Men jag har tänkt som så att eftersom jag fodrar med 100g kli (100g=1g fosfor) så blir det ju lite mera fosfor och då skvätter jag i en liten plutt med kalk utifall att höet har lågt kalkvärde. Då borde jag väl ligga på den säkra sidan...?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 008
Senast: Indiana
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 856
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö har precis fått analysen till mitt hösilage och är rätt så säker på att Ca/P kvoten är för hög? Ca 7,6 g/kg ts P 1,8 g/kg ts Kvoten...
Svar
9
· Visningar
2 084
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp