Centaur

Trådstartare
Vad har ni för erfarenhet av luftfyllda sadlar?? Bates och Wintec är det ju vanligt på, men en sadelmakare här vet jag sätter in Cair i alla typer av sadlar, dock är det dyrt, runt 4000,-

Gillar hästen luften??
 
Jag tycker det känns likadant att rida i en luftsadel som en vanlig... och då har jag t.o.m. jämfört 2 likadana wintec där den ena hade CAIR.
Vad hästen tycker vet jag inte... Den gick likadant.
 
Det är ju meningen att sadeln då ska anpassa sig efter hästens form på ett annat sätt än en vanlig stoppad sadel kan.
Det kan t.ex. inte bli ojämn stoppning i en CAIR sadel.

Jag antar att man skulle kunna jämföra fenomenet med de joggingskor som finns numera, med luftfyllning istället för solitt gummi/skum
De med luft i behåller spänsten lite längre, och blir inte lika snabbt hårda där fotens vikt ligger.

Detta är dock bara spekulationer då jag själv bara läst om vederbörande sadlar.
 
Jag tycker de är "mjukare" och de hästar jag har haft dem på har gillat dem, en som inte gillade att bli sadlad annars sade ingenting när jag lade på den.

JAG tycker de är jättesköna :) Hade en Wintec Cair men den passade inte ponnyn.
 
Jag hade tidigare en ren luftsadel, dvs cair blåsor istället för stoppning. Tyvärr tog det inte mer än 9 månader för pållen att växa ur den, så det säger väl vad hon tyckte om den. :love:

Personligen grät jag blod när jag sålde denna sadel, men vad göra när den inte passar längre. :cry:
 
Nej, det borde ju inte vara möjligt för stoppningen att trycka hästen i ryggen? Eller bli för hård.
 
Jag tyckte nog att hästen verkade gilla Cair, det kändes bra att det inte kunde bli knölar och sånt i stoppningen. Nu kunde vi inte behålla sadeln eftersom den inte passade på annat vis så jag har inte så lång erfarenhet av den. Det finns ju också något som kallas Loftur, som är fyra luftpåsar som man kan montera på i stort sett alla sadlar om jag förstod det rätt. Jag tyckte att det verkade jättebra, men jag vet sadelmakare som inte instämmer.. Argumentet är väl ungefär att sadeln inte kan ligga stabilt på hästen om den kan guppa omkring på luftkuddar... Men iofs är det ju inte så konstigt om de är negativa till ngt som ju skulle kunna ersätta ullstoppning med tillhörande omstoppningar, det är ju sånt de lever på ju...
 
jag en sådan! (wintec cair, flatbacksadel) otroligt skön har bara bra saker att säga om den än så länge. har haft den i lite mer än2 månader. hästen gillar den också!!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft enorma problem med att hitta en sadel till min Welsh Mountain. Hon är 115 cm hög med väldigt platt, bred och något svängd...
Svar
11
· Visningar
1 327
Senast: Thera
·
Utrustning Använde min hästtransport för att flytta möbler i helgen och upptäckte då att träet på nedre delen av rampen har murknat:cry: Det är...
2
Svar
31
· Visningar
1 878
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har inte tidigare haft några större problem med skav vid skänkeln (lite nött kan det se ut på sommaren, men inte mer) men nu med...
Svar
14
· Visningar
979
Senast: fio
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
970
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp