Camper van/plåtis - erfarenheter?

Myrten

Trådstartare
För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här finns några erfarenheter.

Jag står eventuellt inför en förändring som i så fall kommer att innebära att livet underlättas om jag införskaffar någon form av mobilt hem. När jag insåg detta började jag fundera och har kommit till slutsatsen att jag förmodligen skulle tycka det var kul att äga ett sådant även om nämnda förändring inte blir genomförd. Jag behöver åka ner i Europa och göra research inför en bok jag jobbar med, men orkar inte få ihop allt med biljetter hit och dit, boende och hundvakt. Med ett eget mobilt hem vore det bara att åka och hunden kan vara "hemma" medan jag är på museum eller äter middag. På helgerna skulle vi ibland kunna åka ut till kusten och stanna på någon camping. Då att jag kan få sinnesro och bli inspirerad av att titta på havet. På min bucket list över saker jag vill göra finns resor som bäst lämpar sig för bilsemester och då skulle jag vara mer fri och kunna göra fler avstickare. Ja, jag ser för mig många saker jag gärna skulle göra med ett eget, mobilt hem.

I nuläget har jag inte ekonomi till att bara köpa ett mobilt hem och jag tror inte heller att det är något jag vill ha stående någonstans med allt vad det innebär. Jag funderar alltså på en husbil som är så pass liten att det funkar att köra den som vanlig bil också. Sådana finns ju! Men jag inser också att jag vet otroligt lite om campingliv.

Så kära Bukefalister, finns det några här som är aktiva inom vanlife, som äger en camper van eller en plåtis? Hur är det? Dos and dont's? Har jag en totalt romantisk bild eller är det verkligen så fritt och härligt som jag föreställer mig? Hur är det med badrum i bilen, är det något man absolut vill ha eller är det bara superäckligt när man väl ska tömma toaletten? Jag har sett en del bilmodeller som faktiskt är rimliga i pris nya (begagnat är vad som kommer att gälla om detta blir verklighet) men som antingen helt saknar toa/badrum eller har det helt öppet och precis bredvid köket. Detta känns inte helt ok. Skulle nog helst vilja ha något med någon form av dörr.
 
Senast ändrad:
Vad spännande!! Vi kommer att köpa en van till våren, för liknande resor som de du beskriver, och för att ha ett "mobilt hem". Så jag följer din tråd med intresse!

Vi tänker oss en Pössl van, lite begagnad.
 
Jag hade tidigare en vw caddy och har nu en peugeot expert som jag fixat till för vanlife. Jag har isolerat och byggt enklare inredning. Caddyn var min vardagsbil medan experten är extrabil som är avställd när den inte används. I caddyn hade jag ingen toa, i experten har jag en portapoti men har aldrig använt den. Mina vans är till för att åka på träningar, tävlingar, läger och andra äventyr med hundarna.
 
Jag har drömt om det i många år, haft en väldigt enkel modell i min gamla Caddy + stormkök som funkade helt ok för en person och.... ett gäng hundar. (Tips: kvällsrasta inte hundarna på sandstrand innan sängående i skåpbil).

Jag skulle satsa på modell större än Caddy, tex Transporter. Det är guld värt att ha utrymme för en campingsäng + förvaring, inte bara en madrass. Kan hända att det blir en sån framöver, nu när vi inte har egen boskap att passa längre...
 
Har plåtis sen några år tillbaka, absolut att det går att bo i den. Nu ska vi byta till en större husbil, men vore jag ensam skulle jag satsa på en plåtis på 6 m eller t o m 5,40. Toa vill du nog ha; vi tar in på camping då och då så man kan tömma den. Vi har dusch också men använder den sällan, duschar på camping.
 
Har plåtis sen några år tillbaka, absolut att det går att bo i den. Nu ska vi byta till en större husbil, men vore jag ensam skulle jag satsa på en plåtis på 6 m eller t o m 5,40. Toa vill du nog ha; vi tar in på camping då och då så man kan tömma den. Vi har dusch också men använder den sällan, duschar på camping.
Vad är en "plåtis"?
 
Vad är en "plåtis"?
En plåtis är som en husbil fast mycket mindre, mer compact living. Ser ut som en ”hantverksbuss” ungefär 😊 vi har fyra hundar, så vi föredrar en större husbil, men en plåtis är mycket smidigare att köra in i städer, parkera mm
1B92B2BC-00FD-4CF8-8087-C62F37CB460F.jpeg
 
En plåtis är som en husbil fast mycket mindre, mer compact living. Ser ut som en ”hantverksbuss” ungefär 😊 vi har fyra hundar, så vi föredrar en större husbil, men en plåtis är mycket smidigare att köra in i städer, parkera mmVisa bifogad fil 114558
Ahaaa, ja men det är en sån vi ska köpa, en Pössl. Fast inredd som camper. Dyrare än en husbil, men smidigare - och blir den bucklad är det lättare och snabbare att fixa än en husbil av fiberglas som kan t tid att få fram rätt format av.
 
Ahaaa, ja men det är en sån vi ska köpa, en Pössl. Fast inredd som camper. Dyrare än en husbil, men smidigare - och blir den bucklad är det lättare och snabbare att fixa än en husbil av fiberglas som kan t tid att få fram rätt format av.
Dyrare än en husbil?! Ja, det finns ju iofs många modeller, mer eller mindre lyxiga av båda sorterna 😊
 
Senast ändrad:
Dyrare än en husbil?! Ja, det finns ju iofs många modeller, mer eller mindre lyxiga av båda sorterna 😊
Ja, en husbil i den mindre storleken är billigare än en van av lite bättre typ, som den på din bild.

För många år sen hade vi en riktig gammal klassisk folkabuss som vi renoverat och inrett. Den var en DRÖM och rymde så otroligt mycket fastän den var liten. Ingen toa, dock, men det spelade ingen roll. Vi bodde i USA då och sålde den innan vi åkte hem. Jag ångrar det bittert. Den var underbar och hade varit värd en förmögenhet idag.... Det var enda gången jag gråtit när vi sålt en bil.
 
Allmänt svar:

Vad kul att det är fler som är intresserade av camper vans! Jag har gått med i diverse grupper.

Det känns ju lite udda att halvplanera för ett inköp för några hundra tusen när jag inte ens har till kontantinsatsen, men jag tänker att ekonomin får lösa sig om detta verkligen blir aktuellt. Jag har inga lån på min nuvarande bil och den är pigg och glad, så kanske kan den bli i alla fall del i kontantinsatsen till en ev framtida van. Tyvärr är jag inte händig av mig, annars vore ett alternativ att inreda själv. Men det får jag nog lämna därhän.

Det jag vet att jag vill ha är:

* Bekväm sovplats som inte innebär att jag måste klättra på stegar eller fälla ut soffor som jag riskerar att fastna i i stil med Kalle Anka byter däck.

013-011hooded.jpg

(Jag kan lätt se mig själv i en liknande situation om jag ska hålla på att fälla upp soffor...)

* Dock möjlighet att göra om säte eller liknande till en gästsäng.
* Kök inklusive plattor och kyl
* Möjlighet till "sittgrupp" med bord och stolar så att det finns arbetsplats + om man får middagsgäster.
* Bra packutrymme och rimlig lastvikt.
* Max 6 m lång och 3500 kg. Ska funka som "vanlig" bil i vardagen.

Sen är det gärna-listan:

* Solceller på taket
* Varmvattenberedare
* Toa-lösning. Men jag vill inte ha en toa helt öppet bredvid köket. Det finns verkligen en uppsjö av olika campingtoaletter, så det borde gå att hitta något som passar.

Bortsett från att jag inte är praktisk är jag inte heller bra på att meka med bilar, så det måste vara ett pålitligt fordon. En bekant till mig är hippie och migrerar varje år från sitt hem i nordvästra Europa till Iberiska halvön för att slippa vintern. Hen kör en 44 år gammal Merca-husbil och hens öden och äventyr på verkstäder i Spanien härom månaden vill jag inte uppleva känner jag. Något lite yngre är att föredra.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 224
Senast: IngelaH
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
26 857
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 018
Senast: giovanna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
1 950
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp