Campingtråd!

bettysmatte

Trådstartare
Tycker att det kunde vara kul med en campingtråd. Vi kan kanske ge varandra tips och råd om utrustning, campingplatser, etc?

Vi är nybörjare på tältcamping, och tycker att det skulle vara kul med feedback från andra. Försöker ju tänka på vad man ska ha med sig, och vad som är helt onödigt, men det är jättesvårt när man inte riktigt vet vad ens behov är. Vi ska campa en vecka i Norge i början/mitten av juni, är det tänkt.

Vad har ni för campingplaner, campingminnen etc etc??? Saker som var riktigt lyckade? Dundertabbar ni gjort? Jag är intresserad av ALLT :D!

Idag har vi inhandlat tält, sovsäckar, liggunderlag (självuppblåsande), stormkök och en campinglampa. Tältet är uppsatt och i natt provsover vi i vår trädgård :D.
 
Sv: Campingtråd!

Tips från mig då:
Ha med tjock plast (typ sådan som man lägger på golvet när man målar om) och gaffatejp. Lägg under tältet och tejpa fast ca 10 cm från botten. Kanon om det börjar regna.
En lättviktspressening som täcker tältet.
Extra tältpinnar och snören.

Numera har jag med min uppblåsbara extrabädd i tältet istället för liggunderlag/luftmadrass. Man sover skönare och man kan ha mycket at packningen på bädden ifall det skulle regna.

Lycka till.
 
Sv: Campingtråd!

Indianen med barn och XX campade under många år i Danmark så jag anser mig vara rutinerad både på att packa och få med ;)

Min lista som jag fortfarande har kvar innehåller:

Korkskruv
Grill + kol eller engångsgrillar
Liten gryta
Liten stekpanna
Minikryddburk (sådan med flera kryddor i olika fack)
Termos
Vattenflaska/or
Kniv
Sax
Bestick
Liten flaska diskmedel
Toapapper
Några förvaringsburkar
Kylväska/or
Kylklampar
Litet snöre med klädnypor
Värmeljus + lyktor
Ficklampa
Sovsäckar
Luftmadrasser
Kuddar
Pump
Stolar och campingbord
Parasoll
Vindskydd
Lite tvättmedel
Kortlek
Div spel ex badminton, strandtennis, Yatzi
Handukar/badlakan
Silvertejp

Allt "smått" packas i backar med lock.

Eftersom dagens moderna campinplatser har underbara kök så har vi alltid lagat maten i deras kök istället för att stå och greja med campinkök.

Nu vet jag inte hur det är i tex Norge men i Danmark så får man inte campa var som helst, de har ingen allemansrätt utan det är enbart tillåtet att campa på campingplatser.
 
Senast ändrad:
Sv: Campingtråd!

Tack för listan - den kan verkligen komma till god nytta!

Jodå, vi sov rättså hyffsat. Hundarna var roliga först. Väldigt skeptiska... "Vad ska vi göra här? Vi ska sova här - varför då? Är sängen sönder eller"? :D Precis så hade de nog låtit.

Men sedan gick det bra! Efter att ha morrat på ett ljud (antagligen något djur som knäckte en gren) och funderat över var någonstans hundarna som skällde befann sig, la de sig tillrätta och sov. När jag vaknade vid halv-tre-tiden låg den ena hunden med huvudet in i ett hörn och SNARKADE. Lite kallt var det dock. Det var ungefär 9 grader i tältet när jag vaknade vid 6. Men hundarna tyckte nog bara att det var ett plus!
 
Sv: Campingtråd!

Åh jag älskar att campa! Måste tipsa om den enligt mig absolut bästa campingplatsen. Böda Sand på Öland. Jag fullkomligen älskar det stället!
 
Sv: Campingtråd!

Finns det något mysigare än camping? :D
Jag har tältet senaste par åren och i år gick jag och pojkvännen och köpte oss en liiiiten husvagn. :p

Eriksöre är en trevlig och fin camping på öland som är bra för hundfolk! Inte en massa liv och stojj men ändå trevlig. :D
 
Sv: Campingtråd!

www.camping.se/h21

Under midsommar tar dom även dit ett litet tivoli med några karuseller och spelstånd osv. Jättetrevligt verkligen!

Dom har inhägnade där man ska kunna släppa hundarna lösa så dom kan leka och speciell badstrand för hundarna, osv osv. :)
 
Sv: Campingtråd!

Säkert en jättedum fråga, men något som jag funderat över... Det finns ju "el-platser" på de flesta campingplatser. Är dessa endast till för husbilar och husvagnar, eller får tältare också använda dessa? Tänkte att det kanske inte hade varit så dumt att ta med sig den lilla elgrillen och, varför inte, en lampa?

Inga fler som tältar, och som vill dela med sig av "campinglivet" :D?
 
Sv: Campingtråd!

Jag vet inte exakt hur det är med elplatserna men jag har för mig även tältare får hyra elplatser. :crazy:
 
Sv: Campingtråd!

Det går bra på de flesta campingar att hyra elplats men då är platserna lite dyrare eller så betalar man för förbrukad el. (olika på olika platser)
 
Sv: Campingtråd!

Finns det något mysigare än camping? :D

Märks ju att vi inte haft samma uppväxt... :crazy:
Mina föräldrars definition av familjesemester var bilsemester genom Europa, två vuxna och två barn i en hederlig Saab 96 (modellen, inte årsmodellen!). Tvåmanstält, två sovsäckar, en unge och en vuxen i varje sovsäck, och spritkök. Något bättre blev det när vi fick varsin sovsäck och tältet uppgraderades till ett tremanna.

Tjugo år senare kan jag inte ens festivaltälta utan bor på vandrarhem. :devil:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp