Cancer hos krypta hanar- en myt?

tanten

Trådstartare
Torsten har bara en kula nere. Senast vi var på djursjukhus sa den utländska vetten strängt att han måste kastreras. För alla krypta hanar- får förr eller senare cancer.

Häromdagen vaccinerades han på kliniken i grannbyn. Det var min kompis som sprutade. Vi babblade om allt möjligt och kom in på kulan i buken. Hon sa att detta med cancer är gammalt. Det finns moderna studier som pekar på att det inte finns nåt samband. Har också läst i rastidningen att tveksamhet finns om sambandet.

Kanske ska jag sluta ha dåligt samvete över att jag inte vill kastrera?
 
Vad jag vet är risken för testikeltumörer större hos djur som är kryptorchida. Finns många studier som säger det. Aldrig hört eller läst nåt annat, men jag kan ha lärt mig fel såklart.
 
Jag har också hört att det ska vara en myt men de hundar jag känner/känt till som varit krypta och okastrerade har alla fått tumörer när de blivit äldre, nu är det visserligen bara 3 individer så det går ju inte att dra några slutsatser av det men jag valde ändå att kastrera båda mina som var krypta och kommer fortsätta göra det om jag får någon igen.
 
Vi hade en krypt som fick cancer. Säger såklart inte så mycket, men när cancern upptäckes så opererades testiklarna bort och sen var det inte mer med det.
Är det stor risk för att den sprider sig?
 
Torsten har bara en kula nere. Senast vi var på djursjukhus sa den utländska vetten strängt att han måste kastreras. För alla krypta hanar- får förr eller senare cancer.

Häromdagen vaccinerades han på kliniken i grannbyn. Det var min kompis som sprutade. Vi babblade om allt möjligt och kom in på kulan i buken. Hon sa att detta med cancer är gammalt. Det finns moderna studier som pekar på att det inte finns nåt samband. Har också läst i rastidningen att tveksamhet finns om sambandet.

Kanske ska jag sluta ha dåligt samvete över att jag inte vill kastrera?
Det är 13 ggr högre för cancer om testikeln ligger i buken. Det betyder dock inte alls att alla får cancer och cancern är i de flesta fall godartad eller har låg risk för spridning. Finns även större risk för testikeltorsion med en eller två kulor i bukhålan.
Någon myt är det inte.
 
Vad jag vet är det större risk för tumöromvandling hos krypta - men risken för elakartade tumörer är fortfarande så pass liten att man inte behöver ha panik om man inte vill/kan kastrera av andra orsaker. Att göra ett bukingrepp för att ta bort testikeln är ju också en (visserligen liten, men ändå..) risk.
 
Harry är krypt. Nu skulle han kastreras i vilket fall men oavsett så hade jag velat ta bort kulan i buken. Både för risken för cancer och risken för testikelomvridning. Hellre en planerad operation än behöva göra det akut med stora smärtor för hunden.
Även om risken inte är jättehög så är det skönt att slippa fundera över det.
 
@tanten du har skrivit en del om det här, så jag blir nyfiken på varför du är så negativ till att ta bort testikeln?
En orsak är väl att jag aldrig haft en krypt hane tidigare (och jag har bara haft hanar genom livet) Det är ett fascinerande ämne hel enkelt.

De följer en del negativt med kastrering. Och även om jag väljer att bara ta den testikel som ligger i buken är det ett ingrepp, och hans testikel ligger antagligen dold och är liten. Det blir antagligen en del grävande. Jag har ett måndagsexemplar och en operation är en operation.

Plus det enkla trista faktum att det kostar en massa pengar då det inte ersätts av nån försäkring..
 
Torsten har bara en kula nere. Senast vi var på djursjukhus sa den utländska vetten strängt att han måste kastreras. För alla krypta hanar- får förr eller senare cancer.

Häromdagen vaccinerades han på kliniken i grannbyn. Det var min kompis som sprutade. Vi babblade om allt möjligt och kom in på kulan i buken. Hon sa att detta med cancer är gammalt. Det finns moderna studier som pekar på att det inte finns nåt samband. Har också läst i rastidningen att tveksamhet finns om sambandet.

Kanske ska jag sluta ha dåligt samvete över att jag inte vill kastrera?
Det man vet idag är att det finns en viss ökad risk för tumörbildning i den testikel som inte ligger i pungen, MEN risken med sövning och en eventuell bukoperation är större. Jag har fött upp tre krypta hanar genom åren, ingen kastrerades, ingen fick några problem alls av detta och alla levde fullånga liv och avlivades av andra orsaker än cancer.
 
Det man vet idag är att det finns en viss ökad risk för tumörbildning i den testikel som inte ligger i pungen, MEN risken med sövning och en eventuell bukoperation är större. Jag har fött upp tre krypta hanar genom åren, ingen kastrerades, ingen fick några problem alls av detta och alla levde fullånga liv och avlivades av andra orsaker än cancer.
Jag tror du har fel.

@Malibu_Stacy har du inte redogjort för detta i nåt skede
 
Det man vet idag är att det finns en viss ökad risk för tumörbildning i den testikel som inte ligger i pungen, MEN risken med sövning och en eventuell bukoperation är större. Jag har fött upp tre krypta hanar genom åren, ingen kastrerades, ingen fick några problem alls av detta och alla levde fullånga liv och avlivades av andra orsaker än cancer.

Varför är riskerna vid kastrering av en krypt hane större än riskerna vid kastrering av honkatt? Det är också en bukoperation som görs på majoriteten av alla katter och komplikationer är ovanligt.
 
Min första hund, en schäfer, var krypt och fick tyvärr testikeltorsion vid drygt 12 års ålder. Pga andra hälsoproblem fick han somna in, men jag önskar fortfarande att hans sista timmar inte varit så smärtsamma…

Nästa krypta hane (även det en schäfer) kastrerades. Därefter har jag bara haft hanar med båda testiklarna på plats.
 
Det är 13 ggr högre för cancer om testikeln ligger i buken. Det betyder dock inte alls att alla får cancer och cancern är i de flesta fall godartad eller har låg risk för spridning. Finns även större risk för testikeltorsion med en eller två kulor i bukhålan.
Någon myt är det inte.
Min socialt försiktiga ettåring har båda kulorna i buken (inte ljumskarna), veterinären rådde mig att kastrera just pga den ökade cancerrisken. Jag vill gärna låta honom ha sitt testosteron så länge som möjligt för mentalitetens skull och vill helst inte ta bort bollarna för än han är ett par år gammal. Hur sjutton kan jag ha koll på om det utvecklas cancer när kulorna ligger så att man inte känner dem? 😬
 
Min socialt försiktiga ettåring har båda kulorna i buken (inte ljumskarna), veterinären rådde mig att kastrera just pga den ökade cancerrisken. Jag vill gärna låta honom ha sitt testosteron så länge som möjligt för mentalitetens skull och vill helst inte ta bort bollarna för än han är ett par år gammal. Hur sjutton kan jag ha koll på om det utvecklas cancer när kulorna ligger så att man inte känner dem? 😬
Läste i en studie att det är ovanligt hos hanar under 6 år, så det borde vara en ytterst liten risk att vänta. Jag hade gjort som du i det läget.
 
Min socialt försiktiga ettåring har båda kulorna i buken (inte ljumskarna), veterinären rådde mig att kastrera just pga den ökade cancerrisken. Jag vill gärna låta honom ha sitt testosteron så länge som möjligt för mentalitetens skull och vill helst inte ta bort bollarna för än han är ett par år gammal. Hur sjutton kan jag ha koll på om det utvecklas cancer när kulorna ligger så att man inte känner dem? 😬
Regelbundna ultraljud av testiklarna är nog det enda du kan göra i det läget, om du vill.
 
Det man vet idag är att det finns en viss ökad risk för tumörbildning i den testikel som inte ligger i pungen, MEN risken med sövning och en eventuell bukoperation är större. Jag har fött upp tre krypta hanar genom åren, ingen kastrerades, ingen fick några problem alls av detta och alla levde fullånga liv och avlivades av andra orsaker än cancer.
Har du en källa på riskerna med sövning och bukoperation vid planerade operationer? Får man ta del av den?
Jag letade efter information kring detta i samband med kastrering av min tik och har för mig att det lilla jag hittade visade att risken var liten. Men skulle gärna ta del av vad vetenskaplig fakta från pålitligt håll säger.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp