Cancer livmoderhalsen

ExtraW

Trådstartare
Startar en tråd om detta istället för att skriva om detta i min missbruks tråd…. Känner att jag behöver skriva av mig!

Ja kort och gott så visade sig mina ”cell förändringar” vara en snabbt växande cancer i livmoderhalsen.

Har inte fått så mycket info, ska få mer i veckan. Det jag vet är att det kommer bli operation där man först tar bort en bit av livmoderhalsen+lymfkörtlar. Har googlat lite för mycket för mitt eget bästa.

Sitter även på LVM hem (1,5 mån kvar av 6 månader) så kan inte söka stöd hos familjen i den mån jag annars skulle gjort 😢

Är det någon här som har haft liknande? Gärna solskens historia men ALLA historier är välkomna!!!!
 
Har du Facebook? Jag kollade där och det finns en grupp just för livmoderhalscancer som enbart är öppen för kvinnor som har fastställd diagnos. Sedan finns det flera grupper för tjejer med cancer.

Jag tror att det kanske skulle bli fler svar här på Buke om du lade tråden under "Allmänt" istället för "Dagbok".

Kram!
 
Jag har haft cellförändringar och har gjort en konisering av livmodershalsen. De tog då bort en del av livmoderhalsen. Märker inte idag något från det. Snarare var det skönt att de upptäckte det i tid och håller lite uppsikt på mig. Idag är jag troligen helt fri från det, senaste cellprovet visade ingeting.

Mamma vet jag har opererat bort lymfkörtlar och det har vad jag förstått gått bra, så tror inte det är något att vara orolig över.
 
Har du Facebook? Jag kollade där och det finns en grupp just för livmoderhalscancer som enbart är öppen för kvinnor som har fastställd diagnos. Sedan finns det flera grupper för tjejer med cancer.

Jag tror att det kanske skulle bli fler svar här på Buke om du lade tråden under "Allmänt" istället för "Dagbok".

Kram!
Tack vilket bra förslag! Jag har blivit medlem där nu! Tusen tack för förslaget! Ja kanske skulle lagt tråden på allmänt! Ska höra med moderator om man kan flytta den!!! 😁😁😁
 
Jag har haft cellförändringar och har gjort en konisering av livmodershalsen. De tog då bort en del av livmoderhalsen. Märker inte idag något från det. Snarare var det skönt att de upptäckte det i tid och håller lite uppsikt på mig. Idag är jag troligen helt fri från det, senaste cellprovet visade ingeting.

Mamma vet jag har opererat bort lymfkörtlar och det har vad jag förstått gått bra, så tror inte det är något att vara orolig över.
Tusen tack för att du delar med dej! Skönt att det gått bra för dig o din mamma!! Jag försöker hålla hoppet uppe om att det ska gå bra för mig också! Tack igen ❤️
 
Cellförändringar är dock inte cancer.

@ExtraW tråkigt och jobbigt besked såklart, men under och efter behandling så kommer de ha noga koll och anpassa behandlingen om så behövs och numera är det inte ovanligt att överleva livmoderhalscancer.
Tack för svaret och info!!!! Har så dåliga bilder i huvudet! När jag jobbade på IVA (är sjuksköterska) så hade jag hand om en ung tjej med spridd livmoderhalscancer. Hon var så sjuk låg i respirator. Slutade med att hon dig 😩 så har det för ögonen. Men ska verkligen försöka tänka positivt 👌❤️
 
Tusen tack för att du delar med dej! Skönt att det gått bra för dig o din mamma!! Jag försöker hålla hoppet uppe om att det ska gå bra för mig också! Tack igen ❤️
Inte lätt att försöka va positiv, jag var rätt orolig och negativ när det var dags för mig. Då hade jag mamma som stöttade upp mig. Hon har haft cancer i sköldkörteln, där de fått operera bort hela och hon lever och mår bra idag. Hon brukar säga till mig att det är bra att vården har koll på oss, speciellt om det upptäcks i ett tidigt skede.
Jag kan inte annat än att hålla med, för det känns lite betryggande att de med mer kunskap än vad jag besitter har koll på mig. ❤️

Hoppet är det sista som överger människan sägs det, så vi hoppas verkligen på att det ska gå bra för dig också. ❤️
 
Jag läser en del bloggar och Elsa Billgren har haft livmoderhalscancer, hon skriver en del om det i sin blogg.
Det enda jag kunde bidra med :heart
Tack! Har kollat in bloggen nu och det finns ju mycket intressant att läsa! Tack för tipset!!!!!
 
Ååååhhh denna väntan! Vill helst bli opererad nu på en gång men kommer kanske få vänta i 3 månader pga vårdköerna 😫 det är också tjafs eftersom jag sitter på LVM vem som ska betala! Har iofs bara 1,5 mån kvar på LVM så kommer kanske vara i min hemkommun när det är dags ändå, så då löser det sig att hemkommunen betalar.

Känns bara som att cancer ska växa okontrollerat medans jag väntar!!!!
 
Och där fick jag det beskedet!
Kommer inte få göra operationen förens jag är tillbaka i min hemkommun!
Kommer få göra operation i vecka 30 så det är 1,5 månad kvar dit.

Fan dessa vårdköer! De sa att de inte spelade någon roll att man väntade lite men jag är så orolig och vill bara få operationen avklarad så snabbt så möjligt!

Denna operationen blir man inte steril av men det medför svårare att bli gravid och större risk för missfall. OM man måste ta bort hela livmoder blir jag såklart steril.

Tråkigt och ångest givande 😫😫😫😫 vet inte hur jag ska tänka!
 
Stackars dig! Vilken hemsk sits. Tänker på dig och hoppas allt kommer gå bra. Hoppas de inte behöver ta bort så mycket. Ta hand om dig!
 
Vad tråkigt, känner med dig @ExtraW.

Min kompis diagnostiserades nyligen med livmoderhalscancer, hon opererade bort livmoder, äggstockar och allt och fick operationstid 2 veckor efter första cancerbeskedet. Att du får vänta på operationstid tror jag du ska se som något positivt, då är det inte så ”akut” eller stor risk för spridning. Hoppas allt går bra ❤️ Hittar man cancern i tid och den inte är spridd är det väldigt bra prognos för tillfrisknande utan återfall.
 
Känner med dig och har full förståelse för att det är jobbigt att behöva vänta på operation :heart
Håller tummarna för att allt går bra.

Själv hade jag cellförändringar i stadie 4 d.v.s förstadie till cancer. Mitt var också snabbväxande då jag vid kontroll två år innan inte hade några cellförändringar alls. Jag koniserades först men de lyckades inte få bort allt så jag bad om att få ta bort "allt" istället för att koniseras om. Jag har ju redan två barn och har inga planer för fler så för min del var det ett enkelt beslut men vill man ha barn är det ju såklart inget förstahandsalternativ. I mitt fall orsakades detta av HPV.
Jag har varit på ett återbesök (opererades för 2 år sedan) och det fanns inga cellförändringar kvar och inga spår av HPV och jag hoppas det fortsätter så.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur tänker ni om era älskade fyrbenta drabbas av cancer och det har gått långt i processen? Försöker ni med behandling, eller låter ni...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 807
Senast: Sol
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 741
Senast: Asko
·
Övr. Barn Först, jag finns på detta forum under ett annat användarnamn, men väljer nu att vara anonym då jag dels inte pratat om allt detta med...
2
Svar
30
· Visningar
3 143
Senast: vallhund
·
R
Hästmänniskan Hejsan alla! Bukefalos forum har varit mycket till hjälp i mina undersökningar, fast kände ändå att jag var tvungen att bli medlem...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 806
Senast: Casacha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp