Bukefalos 28 år!

Det verkar bli mer och mer vanligt, precis som med människor. Araber har tydligen något dolt anlag för cancer. Har inte läst någon statistik!
 
Jag har hört att skimmlar skall ha större anlag för malignt melanom.
 
det heter bara melanom och är det medicinska namnet för hudcancer.. malignt(elakartat) blir det bara när det bryter ut och besvärar hästen..
 
min ponny hade tarmcancer, ungefär 80 % av tarmens funktion fungerade inte, sen fick han tarmvred å sen fanns de ingenting längre mänskliga krafter kunde göra :cry: :cry: :cry:
 
Suellen har rätt i att skimmlar
är predisponerade för malignt melanom.
Man kan se det som svullnader vid svans
och kring perinealområdet.
 
Vart skrev jag att skimmlar inte får cancer? jag påpekade bara att det heter Melanom och inte Malignt Melanom. Malignt(elakartat) blir det inte för många skimmlar.

Melanom (malignt), skimmelcancer, skimmelsjuka
Melanom är namnet på hudcancer och är inte lika farligt hos hästar som hos människor. Melanomet bildas från Melanoblaster som uppkommer när Melanocyterna depigmenterar håren i samband med avblekning.
Man uppskattar att 80% av alla skimmlar har Melanom vid 15 års ålder men på långtifrån alla utvecklas det till malignt melanom. Även hästar med annan färg kan få melanom men det är hos skimmlar det är vanligast. (liksom hudkänslighet och problem med mugg och eksem på vita områden)
Melanomet kan uppträda vartsomhelst i och på hästen men uppkommer ofta runt analöppningen och på svansroten som tämnligen harmlösa ärtstora knölar under huden. Melanomet kan växa sig större så att det orsakar svårigheter med att röra svansen och släppa avföring normalt. Är det stora tumörer bara på svansroten kan man amputera svansen. Om Melanomet blir Malignt så bildas mer cancer från analöppningen och in i hästens tarmsystem och orsakar smärta hos hästen.
 
Usch ja.. viss cancer syns inte heller direkt på hästen mer än att den mår mycket dåligt..

En ponny på ridskolan hade haft lite problem med att kissa och när han försökte kom det bara några droppar. Veterinären tillkallades och han halade fram snoppen som inte längre var en sådan utan bara blodiga slamsor pga cancer.. Allt urin hade samlats under huden på magen och absorberats av vävnaden.. han nödslaktades bara någon timme efter diagnosen mitt under ridskoletimmarna..
och det värsta av allt var att han led i tysthet, dagen innan hade han gått lektioner utan att klaga :cry: :cry: :cry:
 
Det är ju helt sjukt vad hästar står ut egentligen när det är vi människor som gör fel...
 
Min skimmel har melanom, har haft i dom tio år jag har ägt honom iaf. I höstas opererade vet. bort en tumör från skapet, därför att den var såpass stor, och jag ville ta bort den. Helt okomplicerat. Han är nu 23 år, har inte haft några problem med melanomen, som tur är.... :)
 
jag har träffat på två skimmlar som har hudcancer inget kul men dem kan hållas friska med hjälp av ett speciellt täckt
 
???? :confused: Vadå? Menar du täcke? Har knappast nån betydelse för hästens melanomer! Det är INTE solen som orsakar dessa tumörer, utan det är "indra" orsakar...... :smirk:
 
Usch vad hemst det var att läsa om ponnyn på riskolan!! :cry: Måste ju gjort jätteont!! :cry:
 
Vi hadde en häst på mitt jobb som hadde cancer..En stor cancersvullst som växte mellan bogbladens topp..
Han blev gätte dålig och hadde lokalasvettningar..Så det beslutades att han skulle tas till ulltuna .Där han fick behandling .Han hadde vätska i lungorna..En häst kan normalt ha lite vätska i sina lungor men denne hadde 8 L :crazy:
Han avlivades och obucerades och det var då bölden upptäcktes..den var tydligen enorm..
Fy vad han måste ha lidit mot slutet..Tänk bara att andas med massa vätska i lungorna :cry:
 
jo men det är av solen dessa två hästar fått hudcancer och de fick köpa två speciella täcken så de kan gå ute på dagarna detta är hos en av OS ryttarna och de vet nog vad de snackar om har ju väterinär från USA som kan och har forskat mycket mer än de svenska veterinärerna :smirk:
 
men då har dom väl knappast cancer under svansroten och i skapet/juvret, vilket är dom vanligaste ställen för sk skimmelcancer? Där kommer det ju inte några solstrålar?

Däremot har jag hört talas om hästar med opigmenterade mular som fått hudcancer pga solförbränning. Men det är nog inte samma sorts cancer som dom benigna tumörer som finns på dom allra flesta skimmlar.
 
vadå gör fel?? att vi låter hästar som är vita eller har vita tecken leva överhuvudtaget??
 
Det är skönt att höra att det inte är någon fara de flesta gångerna.. och det är juh inte heller någon riktigt stor operation att ta bort en tumör som syns utifrån..

Hoppas att din häst håller sig frisk från melanomen resten av livet.. :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Cancern tvingade Eric Lamaze att avsluta ryttarkarriären. Men nu ifrågasätts OS-guldmedaljörens diagnos. – Jag hade faktiskt cancer...
Svar
9
· Visningar
1 694
Senast: LenaH
·
  • Artikel
Hästnyheter Den 21 oktober kommer det ridas runt i trakterna kring Åsbro, men inte av vilken anledning som helst. Estabo ryttarförening arrangerar...
Svar
0
· Visningar
243
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En 13 år gammal, pågående tvist mellan en tidigare olympisk mästare i hoppning och ett företag han sålt hästar till fick ny vändning...
Svar
0
· Visningar
280
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Jennie Nilsson från Kalmar är en populär dressyrtränare och -ryttare. För ett par månader sedan diagnostiserades hon med obotlig cancer...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp