Cancersjuka Malin, 34: Jag säger nej till vården

Eftersom jag skrivit så mycket i tråden: vad är det som inte är okej att skriva? För min egen del är jag inte riktigt med på vad ni kollar efter.
@Mineur får rätta mig om jag är ute och cyklar, men (negativa) spekulationer kring personen i fråga och ha åsikter om hur just den personen väljer och spekulera i varför antar jag är det som önskas undvikas. Alltså typ om personen är ute efter pengar, man anser den vara korkad, elak mot andra... Det är liksom en potentiellt dödssjuk person det handlar om, det är nog få som är helt rationella i ett sånt läge.

Jag är rätt övertygad om att du är safe som du diskuterar, för det är ju skillnad på att diskutera alternativmedicin generellt och en allvarligt sjuk person.
Ja, det med pengar reagerade ju jag också på.

Jag var nog mest ute efter att få veta av moderator om mina inlägg var vid gränsen. Jag är väldigt intresserad av den publicistiska aspekten av frågan. Och då handlar det om just den här publiceringen och just den här personen. Att artikeln skulle leda till en tråd bara om alternativmedicin generellt är nog för mycket begärt.
Ber om ursäkt ifall jag varit otydlig. Mitt inlägg var inte en reaktion på något som skrivits hittills, utan mest en vänlig påminnelse inför framtida inlägg eftersom jag vet att sådana här trådar kan spinna iväg rätt fort ibland med inlägg på temat "Ja jag hörde från min grannes systers kompis att...". Har inte sett något som jag tyckt varit på gränsen i den här tråden, så du kan vara lugn! :)

I övrigt lyckades @Hedinn utrycka det bättre än jag kan själv när det gäller vilken sorts spekulationer jag främst syftade på :up:
 
Ber om ursäkt ifall jag varit otydlig. Mitt inlägg var inte en reaktion på något som skrivits hittills, utan mest en vänlig påminnelse inför framtida inlägg eftersom jag vet att sådana här trådar kan spinna iväg rätt fort ibland med inlägg på temat "Ja jag hörde från min grannes systers kompis att...". Har inte sett något som jag tyckt varit på gränsen i den här tråden, så du kan vara lugn! :)

I övrigt lyckades @Hedinn utrycka det bättre än jag kan själv när det gäller vilken sorts spekulationer jag främst syftade på :up:
Det är väl snarare jag som dabbat mig genom att starta tråden o länka till artikeln.
 
Jag hann nätt och jämnt publicera en kommentar och ifrågasätta Expressens beslut att publicera artikeln, sen kan jag inte se den mer på deras facebooksida. Har de (delvis) tagit sitt förnuft till fånga och plockat ner den?
Då var det nog din kommentar jag såg! Den var spot on. Och jag ser inte heller artikeln nu. De kanske tänkte om när de såg att en del rasade över hennes beslut, men jag undrar om de verkligen tar den hänsynen.
 
Hur ser det ut med tvångsvård i den här typen av fall? Det föreligger ju utan tvivel risk för personens liv och hälsa.
 
Hur ser det ut med tvångsvård i den här typen av fall? Det föreligger ju utan tvivel risk för personens liv och hälsa.
Inte tillämpligt.
Det finns i stort sett inte lagutrymme för somatisk tvångsvård, utan det handlar i grund om psykiatrisk tvångsvård.
Och första kriteriet är att personen måste lida av en svår psykisk störning, och personen måste vara i oundgängligt behov av inneliggande psykiatrisk vård...
 
Inte tillämpligt.
Det finns i stort sett inte lagutrymme för somatisk tvångsvård, utan det handlar i grund om psykiatrisk tvångsvård.
Och första kriteriet är att personen måste lida av en svår psykisk störning, och personen måste vara i oundgängligt behov av inneliggande psykiatrisk vård...
Tack, det var vad jag trodde.
 
Personligen efter att ha sett de fruktansvärda strålskador min mor drabbats av sedan de (framgångsrikt) behandlade livmoderhalscancer upptäckt i sent stadie (operation, cellgift, invärtes och utvärtes strålning inklusive förlängd sådan) så känner jag att risken att dö inte är enda anledningen att inte dra ut på den konventionella behandlingen. Även om man överlever kan att dra ut på det leda till livslånga skador.

(min mamma fick tarmar och urinblåsa förstörda och har nu dubbla stomier. Hon fick även kärl förstörda och måste opereras. Och strålskador fortsätter dyka upp även efter 5 år efter avslutad strålning. Alltså de är lätt "värt det" eftersom hon överlevde. Men att frivilligt öka risken att även om man överlever och bli botad få permanenta strålskador. Det är för mig obegripligt.)

Så även om man tror/hoppas att konventionell vård ska kunna rädda en om den alternativa misslyckas - så har hon funderat något över till vilket pris, och hur priset påverkas av väntan. Troligen inte..
 
Personligen efter att ha sett de fruktansvärda strålskador min mor drabbats av sedan de (framgångsrikt) behandlade livmoderhalscancer upptäckt i sent stadie (operation, cellgift, invärtes och utvärtes strålning inklusive förlängd sådan) så känner jag att risken att dö inte är enda anledningen att inte dra ut på den konventionella behandlingen. Även om man överlever kan att dra ut på det leda till livslånga skador.

(min mamma fick tarmar och urinblåsa förstörda och har nu dubbla stomier. Hon fick även kärl förstörda och måste opereras. Och strålskador fortsätter dyka upp även efter 5 år efter avslutad strålning. Alltså de är lätt "värt det" eftersom hon överlevde. Men att frivilligt öka risken att även om man överlever och bli botad få permanenta strålskador. Det är för mig obegripligt.)

Så även om man tror/hoppas att konventionell vård ska kunna rädda en om den alternativa misslyckas - så har hon funderat något över till vilket pris, och hur priset påverkas av väntan. Troligen inte..
Hon kanske redan är där och det är därför hon väljer något annat. Det vet ju inte vi. Tumören är ju tydligen inte operabel.
 
Jag fattar inte men antar att tanken är att bastu ger feber som gör att kroppen plötsligt upptäcker cancern och utrotar den. Men kör man cellgifter så är kroppen i paus, det är bara gifterna som arbetar.

Jag har inte brytt mig om att kolla men jag är tyvärr rätt övertygad om att Finland inte har markant lägre förekomst av cancer än resten av västvärlden. :(
 
Hon kanske redan är där och det är därför hon väljer något annat. Det vet ju inte vi. Tumören är ju tydligen inte operabel.
Redan är var? Där hon pga att hon väntat riskerar värre strålskador? Hon har ju inte ens påbörjat den strålbehandling som rekommenderas utan vill vänta.
Mammas var heller inte operabel i meningen de kunde få bort cancern så. Dvs tumören gick inte att operera bort. Den var för stor och ser hade redan spritt sig.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 165
Senast: paradiset
·
  • Låst
Övr. Barn Eftersom ingen här vet vem jag är eller vem min bekant är tänker jag skriva av mig.... Har en bekant vars barn jag har börjat avsky...
Svar
5
· Visningar
1 152
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp