Bukefalos 28 år!

Cane Corso

Raven_

Trådstartare
Har tittat lite på rasen o tycker de verkar vettiga hundar. HD statistiken skrämmer mig dock :cry: Har inte hittat många hundar med bättre höfter än B och i de flesta kullar jag tittat på (har bara tittat lite för skojs skull på olika uppfödare) så har minst en haft D och tillochmed E! Hittade en avelshane med C höfter.....
Hur går man tillväga för att hitta en sund o bra hund? Blev förvirrad när uppfödare skrev att de avlade på sunda och friska hundar. (Deras hane hade C) Berätta om fler sjukdomar som finns inom rasen.
 
Sv: Cane Corso

Det lär bli lika med rysskroulett, det är mycket stor chans att du får en med dåliga höfter.

Vet en tjej i Örebro som faktiskt har en bra mentalt saknar lite mod o såna saker men en bra hund men den har D-höfter.

så jag skulle fundera på om det vore värt o chansa på en ras bara för den är fin när det finns sundare raser med samma eller bättre egenskaper.
 
Sv: Cane Corso

Jag har en CC.....:)
Han e förvisso för ung för HD-röntgen....
Men han e en helt helt underbar kille, lugn, stabil, signalsäker. Jag kan rada upp possitiva saker hos honom/rasen:angel:
Hd-statistken är som PIRU skrev lite av ett lotteri.....
Men jag tycker att avelsarbetet går åt rätt håll iaf.
Du har PM.
 
Sv: Cane Corso

Jag har en CC.....:)
Han e förvisso för ung för HD-röntgen....
Men han e en helt helt underbar kille, lugn, stabil, signalsäker. Jag kan rada upp possitiva saker hos honom/rasen:angel:
Hd-statistken är som PIRU skrev lite av ett lotteri.....
Men jag tycker att avelsarbetet går åt rätt håll iaf.
Du har PM.

Ja det går säkert åt rätt håll därför skulle jag vänta några år till med o skaffa en för o se om det blivit ännu bättre o mindre lotteri. Inte kul o skaffa en hund sen vid 16-18mån få dråpslaget att den har HD. då har man dessutom hunnit fäst sig otroligt mycket vid sin hund o alla planer man har lagt upp går i kras för man måste tänka på allt man gör om hunden har d,e o.s.v.
 
Sv: Cane Corso

Jo, det är ju det som är grejen, man vill inte chansa hej vilt.

Nu ska jag inte köpa nån CC, men man drömmer sig ju lätt iväg. Har bara läst lite smått om dom.
Är inne på schäfer lr rottweiler. Blir dock om nåt år när jag hittat en vettig uppfödare. Tips? Vill ha en "allround" jycke som går att köra det mesta med.
 
Sv: Cane Corso

Jo, det är ju det som är grejen, man vill inte chansa hej vilt.

Nu ska jag inte köpa nån CC, men man drömmer sig ju lätt iväg. Har bara läst lite smått om dom.
Är inne på schäfer lr rottweiler. Blir dock om nåt år när jag hittat en vettig uppfödare. Tips? Vill ha en "allround" jycke som går att köra det mesta med.

Ja det finns massor med allround hundar kan inte komma på nån direkt så där tittar bara åt det extremare hållet inget annat är intressant för mig.
 
Sv: Cane Corso

Ok ok, nån "extrem" jycke är inget för mig. Vill dock ha nåt att jobba med, en hund med mycket "will to please".
 
Sv: Cane Corso

Det finns ju många varianter av schäfer där många är "lagom" hundar och ändå har nog med will to please.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 375
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 290
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Har hittat en valp av rasen Sankt Bernhard som jag är väldigt intresserad av. Nackdelen är dock att tiken har C-höfter. Tikens mor hade...
10 11 12
Svar
226
· Visningar
17 379
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp