Tycker inte det skall legaliseras i någon form.

Finns en ganska nyligen publicerad rapport där det påvsisas att personer som använder cannabis/det aktiva ämnet i cannibis i smärtlindrande syfte har sämre smärtlindring än personer som inte använder det. Eller i alla fall upplever sämre smärtlindring*. Dock påstår de att de inte har lika ont som de hade utan.

* Använde mer smärtstillande medicin och hade ondare enligt självskattning på smärta.

Tyckte den studien verkligen var intressant, eftersom den motsa den anekdotiska idén om att det just är så bra för smärta.
 
Håller med @Hyacinth - ja till cannabis på recept om det finns evidens för önskad effekt. Vilket ju då @Elo s referens ifrågasätter.

Ser generellt inte att kontrollerad förskrivning av cannabispreparat skulle vara värre än exempelvis kodein, morfin och liknande opiater som är både beroendeframkallande och farliga i höga doser.

Sen ska cannabis inte finnas på lösvikt hos apoteket, eller som pot brownies på Seveneleven.
 
Tveklöst för legalisering. Och då vill jag ha det på samma sätt som i vissa stater i USA, där det endast säljs på små specifika apotek, statligt odlat, och förtjänster av försäljning ska gå till skola och omsorg. Endast tillåtet att ha två-tre plantor själv hemma.

Om fler länder gjorde så, skulle den illegala handeln av cannabis och - mycket annat skit som säljs som så kallade 'nätdroger' inte längre vara lika lukrativt.
 
Ja i medicinskt syfte. Men det ska inte skrivas ut åt höger och vänster utan det ska som ni andra skriver det ska finnas ett tydligt behov.

Jag har vänner som självmedicinerar med cannabis av den enda anledningen att inget annat hjälper. Det här är personer som har svåra sjukdomar och fått prova "allt" som vården erbjuder utan att känna att det hjälper. Med cannabisen kan de leva ett näst intill normalt liv utan smärta och djupa depressioner med ångest.

Jag tror inte att en allmän legalisering av cannabis skulle förändra droghandeln och dess negativa effekter för samhället speciellt mycket. Det är en för liten del av helheten och skulle endast leda till ett ökat användande liknande tobakshandeln.
 
Rent krasst så finns det bevis för att vissa substanser i cannabis har medicinska effekter. Vi har idag möjlighet att få dessa som läkemedel både som "äkta" vara och som vanlig medicin med dessa substanser i. Det som ställer till det är att de flesta som vill legalisera inte vill legalisera denna typen av cannabis. Man vill ha den man blir hög på och som innehåller THC. THC har ingen medicinsk användning snarare tvärt om det kan ge väldigt otrevliga biverkningar. I vissa fall är dessa permanenta.

Något som inte många nämner som vill legalisera cannabis med THC är kombinationen med körkort. För alkohol går ganska lätt att räkna ut hur mycket man kan dricka och hur lång tid det tar för försvinna. Med Cannabis går det inte att göra så med en legalisering borde den som använder det få indraget körkort.
 
Rent krasst så finns det bevis för att vissa substanser i cannabis har medicinska effekter. Vi har idag möjlighet att få dessa som läkemedel både som "äkta" vara och som vanlig medicin med dessa substanser i. Det som ställer till det är att de flesta som vill legalisera inte vill legalisera denna typen av cannabis. Man vill ha den man blir hög på och som innehåller THC. THC har ingen medicinsk användning snarare tvärt om det kan ge väldigt otrevliga biverkningar. I vissa fall är dessa permanenta.

Något som inte många nämner som vill legalisera cannabis med THC är kombinationen med körkort. För alkohol går ganska lätt att räkna ut hur mycket man kan dricka och hur lång tid det tar för försvinna. Med Cannabis går det inte att göra så med en legalisering borde den som använder det få indraget körkort.

Det finns flertalet studier som visar att det är mindre påverkan på körförmågan om man är cannabispåverkad än om man är alkoholpåverkad så varför skulle den som använder cannabis få indraget körkort? Det är väl en sak att inte tillåta bilkörning med cannabis (eller alkohol för den delen) men att man inte ens skulle få ha ett körkort?
Man kan ju fortfarande köra nykter även fast man brukar cannabis ibland.

Ett annat problem är dock när en person kör bil och är både alkohol- och cannabispåverkad. Att ta båda de substanserna ihop är nog inte särskilt ovanligt tyvärr.
 
Det som är skadligast med tobak är ju att den röks. Varm cannabisrök lär inte vara mer nyttig än tobaksrök att dra ner i lungorna. Därför är det en folkhälsofråga att inte tillåta någon substans som intas genom känslig lungvävnad.

Att ta de aktiva substanser som cannabisen innehåller genom munnen i medicinskt syfte har jag inga åsikter om.
 
Borde det legaliseras? Borde det endast legaliseras i medicinskt syfte? Vad tycker ni?
Jag har nog inga större problem med legalisering av användning egentligen men tror inte att det går att få till en bra och riskfri marknad för ”nöjesanvändning”. Helt klart för medicinsk användning!
 
Det som är skadligast med tobak är ju att den röks. Varm cannabisrök lär inte vara mer nyttig än tobaksrök att dra ner i lungorna. Därför är det en folkhälsofråga att inte tillåta någon substans som intas genom känslig lungvävnad.

Att ta de aktiva substanser som cannabisen innehåller genom munnen i medicinskt syfte har jag inga åsikter om.
Vanlig tobak innehåller mängder av tillsatser som gör den ännu farligare än den är från början. Dessutom röker folk oftast ganska många cigarretter varje dag. Så jag tror inte att det gåt att jämföra rakt av.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Samhälle Tyskland legaliserar cannabis och jag gissar att Sverige på sikt följer efter även om det kan ta några år...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
8 905
Senast: corzette
·
Kläder & Bli fin Behöver lite hjälp från er stickande bukefalister. Jag har en kompis som fyller år i sommar och hon har på sistone börjat intressera...
Svar
5
· Visningar
234
Senast: vilde
·
Fritid Mailade GHS och frågade om väskor och strikt väskförbud kommer råda. Gissar att det finns några här som var på SIHS eller annat...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
10 702
Hemmet Finns det nån form av vinkeljärn/vinkelbeslag som man kan ha på rundade ytor? Har en pinnstol som börjar bli glapp i pinnarna undertill...
Svar
2
· Visningar
199
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Sojasås + katter
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp