Canon EOS 400D

X

xect

Jag har bestämt mig för att köpa digital systemkamera och är väl framförallt sugen på eos400D. Någon som har den och kan berätta om den är prisvärd, tar bra bilder etc.
En av de viktigaste sakerna är att den ska kunna ta bilder i rörelse, t.ex hästar. Duger orginal objektivet?
Någon annan kamera i ungefär samma prisklass som är att rekomendera?
 
Sv: Canon EOS 400D

jo, jag tycker att kameran är bra.. hjag har haft min 400D sen i höstas..
jag fotar allt, rörliga djur till stillastående :p

det är ju samma med alla kameror, det är ju alltid bäst å fota rörliga föremål vid bra ljusförhållanden..
 
Sv: Canon EOS 400D

Jag är nöjd med min (lär mig fortfarande).

Kolla dock upp 450D (den sensate i den serien), om det är cashback på den (canon ger tillbaka pengar om man skickar in kopia på serienr)!!!

Org. optiken är inte mkt att hänga i julgran, kolla om du hittar ett bättre istället! Värt det!!!
Just nu har de dessutom det på vissa objektiv, värt att kolla upp!

Tänk på IS (bildstabilisator).
Om du ska fota hästar så kanske du hellre vill ha ett med mer zzom, typ 70-200 eller 70-300.
 
Sv: Canon EOS 400D

Jag har bestämt mig för att köpa digital systemkamera och är väl framförallt sugen på eos400D. Någon som har den och kan berätta om den är prisvärd, tar bra bilder etc.
En av de viktigaste sakerna är att den ska kunna ta bilder i rörelse, t.ex hästar. Duger orginal objektivet?
Någon annan kamera i ungefär samma prisklass som är att rekomendera?

Originaloptiken är kass, om du skall fota hästar i rörelse är ljusstyrka värt mycket mer än bildstabilisator.

Kolla upp ljusstarka objektiv med 2.8 bländare genom hela zoomomfånget, Tamron har prisvärd ljusstark optik, t.ex. 17-50 2.8, 28-75 2.8 och 70-200 2.8
 
Sv: Canon EOS 400D

kl
Jag har axa en 400D som jag haller pa att lara mig anvanda. Jag har org optik och har markt att om jag staller in pa automat-rorlese och fotar min hund nar han far runt sa blir det suddigt. Vad ar ert basta tips for att fota rorelse med canon 400D?
Jag tycker att det ar en mycket bra kamera, men som sagt har en del att lara. Jag ar inte heller sa bra pa kamera sprak nar det galler linser och zoom osv som jag sag att nagra namnt ovan. Kanske man kan fa en superforenklad snabbguide?! :)
 
Sv: Canon EOS 400D

Sluta köra automatlägen. Exponera manuellt, då kan du själv styra t.ex. slutartid (Som i ditt fall är viktigast) och kompensera med bländare och iso efter slutartiden.

Om du kör auto funkar det bara i princip att fota snabba rörelser i extremt bra ljus (Synnerligen om man har ljussvag optik)

Dessutom är originalobjektivet (18-55) väldigt mjuktecknande, så du behöver blända ner till 7-8 för att få skarpa bilder, vilket inte går hand i hand med snabba slutartider (Förutom i extremt bra ljus)

Höj iso till 800 eller 1600. Ställ in slutartiden på runt 1/500 dels sekund och bländaren kompenserar du efter det, t.ex. största bländaren (Vad det nu är på ditt objektiv)
 
Sv: Canon EOS 400D

Vad är det för bländare på original då? Är det inte svindyrt att köpa ett bättre objektiv? Är ju trots allt bara hobbyfotograf än så länge, blir min första systemkamera! :)
 
Sv: Canon EOS 400D

Brukar 3.5-4.5 eller liknande, vilket är väldigt ljussvagt. Ljusstarka objektiv har 2.8 bländare genom hela zoomomfånget, däremot finns det billiga objektiv t.ex. 50mm 1.8 får du för en dryg tusing, extremt ljusstarkt, men då kan du inte zooma, så då får du zooma med fötterna! Men förmodligen ett av de skarpaste och bästa objektiv som finns (Gäller både Nikon och Canons variant) och bland det billigaste också.
 
Sv: Canon EOS 400D

anvander du alltid stativ da ocksa? eller blir inte bilden suddig om du har langre slutartid? tar du langre slutartid och okar iso eller gor du antingen eller?

vet nagon forresten nagon bra bok eller webbsida dar man kan lasa till sig sadana har saker som slutartider, olika objektiv for olika andamal osv.
 
Sv: Canon EOS 400D

Nej, jag säger ju att du skall ha snabbare slutartider, inte längre.

En korrekt exponering är konstant, om du ändrar ett värde måste du ändra något annat värde också. Det är som att ha en liter vatten i tre glas, du skall se till att ha en liter vatten tillsammans även om ett glas är mer fyllt än det andra. Om du ändrar slutartider måste du ändra bländare och/eller iso för att få en korrekt exponering. I ditt fall handlar det om att få en tillräckligt snabb slutartid för att frysa rörelser, och om du ändrar slutartiden måste du kompensera med iso och/eller bländare beroende på ljuset.

F-stop brukar bländare kallas på engelska.
 
Sv: Canon EOS 400D

Så originalet är helt kasst om man ska fota i rörelse om det inte är i extremt bra ljusförjhållanden?

Vilken av de du räknade upp (17-50 2.8, 28-75 2.8 och 70-200 2.8) rekommenderar du? De används till olika ändamål förstår jag? kostar omkring..?

:laugh:
 
Sv: Canon EOS 400D

Vilkden du skall ha beror på avståndet till objektet. Har du nära till objektet räcker 17-50 eller 28-75, men har du en bit så lär du ha 70-200.

Ja, kitobjektivet som man får med kameran är ganska så kass om du skall plåta rörliga saker om det inte är extremt bra ljus, dessutom är canons kitobjektiv väldigt kasst optiskt, om du skaffar någon av ovanstående tamronobjektiv kommer du aldrig att kunna använda dina canon kitobjektiv, för du kommer inte acceptera så dålig bildkvalité.
 
Sv: Canon EOS 400D

Ett tips är att kolla om det går att köpa kameran med andra objektiv. Iaf här i grannlandet säljs kameran i paket med olika objektivalternativ. Enligt tester lär 450D's kitobjektiv vara betydligt bättre, kanske ett alternativ?
På fotosidan.se finns det en hel del information om olika objektiv m.m. Rekomenderas! Lycka till med kameraköpet!
 
Sv: Canon EOS 400D

*svar till båda*

Köpte trots allt hela kitet, det fanns tydligen ingen möjlighet med andra kombinationer. Så jag får spara ihop till ett bättre objektiv helt enkelt!

Är det någon vänlig själ som vill berätta om hur man på bästa sätt fotar saker i rörelse? Vilka inställningar som är bäst osv :):angel:
 
Sv: Canon EOS 400D

och så måste jag bara fråga..

I manualen står det massa om att man ska ta ut batteri när man inte använder och sånt, men det gör väl inget om minneskortet och objektivet sitter kvar när den inte används? :confused:
 
Sv: Canon EOS 400D

Du behöver inte ta ur batteriet när du inte använder kameran, möjligt att Canon varnar för det för att de inte vill bli stämda osv. Men jag har svårt att tro att någon överhuvudtaget tar ur batteriet ur kameran om de inte bara skall ladda det.

Det enklaste för dig är att välja A-läget och sen dra ner bländaren till minsta siffra (Vilket är största blänadare) då får du snabbast möjlig slutartid, om det inte fryser rörelserna så höj iso.
 
Sv: Canon EOS 400D

testa sportinställningen, se vad det blir för bländare och slutartid, sen kan du köra manuell utifrån det och testa dig fram.

När jag fotade galopphästar i strålande sol så funkade sportinställningen perfekt!
Så fort det blir sämre ljus så är det kört :(
Travarna på solvalla ville inte alls bli bra (kväll)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Någon som är duktig på Canon systemkameror och kan hjälpa mig att sålla bland alternativen? Vill kunna fota hästar, djur och lite...
Svar
9
· Visningar
1 078
Senast: Grazing
·
IT & mobiler Har börjat bli sugen på att skaffa en systemkamera igen efter att ha varit utan i ca 5 år, hade tidigare en canon eos 1000d med ett...
Svar
0
· Visningar
364
IT & mobiler Jag ska köpa mig ny kamerahus och nytt teleobjektiv till mig själv i födelsedagspresent. Hur skulle ni tänka: Befintligt kamerahus: typ...
2
Svar
25
· Visningar
1 914
Senast: Rialavargen
·
IT & mobiler Ni som är lite foto-kunnig, vad tror ni om denna för en novis? Jag har länge velat köpa en kamera som inte är i en smartphone då jag är...
Svar
1
· Visningar
275
Senast: Casteloro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp