Canon, fota med sportfunktionen, hjälp tack

Hej alla
I helgen ska jag fota sista matchen. Jag har nu lämnat den gröna knappen och sportläget:nailbiting: på kameran. Nu blir det väldigt blandad kompott av bildernas kvalité :meh:

Ibland blir jag så frustrerad att jag vill gå tillbaka till sportläget men jag ska försöka att låta bli. En fråga: I helgen ska det vara molnigt. Hur ska jag ställa in iso-talet då? Och vilken slutartid ska jag ha? i förhållande till att jag ofta fotar spelarna när de springer emot mig eller längs med mig. Jag får inte ihop det.
ps sätter inte in något förprogrammerat fokus då spelarna rör på sig för mycket över planen.
 
@Rialavargen
Du har fått massa bra tips, jag skulle prova Tv-läget (ev S, står för Time value eller Shuttervalue) som ger lite mer kontroll över kameran. Då justerar du själv slutartiden och kameran gör resten. Utomhus på dagtid tror jag att det är ett vettigt alternativ till Sport-läget.[/QUOTE] Detta inlägg har jag glömt bort. Det ska jag prova.
 
Hej alla
I helgen ska jag fota sista matchen. Jag har nu lämnat den gröna knappen och sportläget:nailbiting: på kameran. Nu blir det väldigt blandad kompott av bildernas kvalité :meh:

Ibland blir jag så frustrerad att jag vill gå tillbaka till sportläget men jag ska försöka att låta bli. En fråga: I helgen ska det vara molnigt. Hur ska jag ställa in iso-talet då? Och vilken slutartid ska jag ha? i förhållande till att jag ofta fotar spelarna när de springer emot mig eller längs med mig. Jag får inte ihop det.
ps sätter inte in något förprogrammerat fokus då spelarna rör på sig för mycket över planen.
Det bästa är att ha så lågt ISO tal som möjligt. Det går även att låta kameran välja ISO själv, angående slutartid vet jag inte riktigt, det beror helt på vilken bländare och ljuset.
Tv läget har jag för mig är läget där man bestämmer slutartiden och kameran bestämmer det andra för att det ska funka. Jag tror mycket är att testa sig fram, ta några testbilder innan matchen börjar eller om det är en match innan provfota då kanske?

Här är en gammal bild som jag tog när jag jämförde olika ISO tal.
I exemplet så halveras kvalitén (det vill säga mer brus kommer in i bilden) varje gång man höjer till ett högre (dvs dubblar 100+100=200, 200+200=400 osv):
iso_ratings_by_theredlightning.jpg
 
Det bästa är att ha så lågt ISO tal som möjligt. Det går även att låta kameran välja ISO själv, angående slutartid vet jag inte riktigt, det beror helt på vilken bländare och ljuset.
Tv läget har jag för mig är läget där man bestämmer slutartiden och kameran bestämmer det andra för att det ska funka. Jag tror mycket är att testa sig fram, ta några testbilder innan matchen börjar eller om det är en match innan provfota då kanske?

Här är en gammal bild som jag tog när jag jämförde olika ISO tal.
I exemplet så halveras kvalitén (det vill säga mer brus kommer in i bilden) varje gång man höjer till ett högre (dvs dubblar 100+100=200, 200+200=400 osv):
iso_ratings_by_theredlightning.jpg
Tack:-) Jag har hört att om det är molning så ska isotalet upp?
 
Tack:-) Jag har hört att om det är molning så ska isotalet upp?
Ska å ska, det är upp till var och en. Känner man sin kamera (som jag gjorde med min gamla), lär man sig vilka begränsningar kameran har och hur man ska göra för att få fram det resultatet man vill ha osv.

För att reda på det måste man testa sig fram och prova. Min nuvarande kamera står mest och samlar damm, har ej orkat lära känna den sen den slutade ta fokus där jag ville och hade inga pengar att be fotoverkstad kolla på den.

Jag kan tyvärr ej ge några bättre råd än så.
 
ISO är hur mycket kameran förstärker ljuset den fångar upp. Högt iso fejkar fram mer ljus i bilden, men ger också fult brus. Det ska alltså vara så lågt som möjligt, men så högt som behövs. Man får prova sig fram till vilket värde man tycker funkar utan att tappa alltför mycket bildkvalitet, det varierar både mellan olika kameror och på hur höga krav man har..

Blir det suddigt för att motivet rör på sig måste man korta slutartiden. (Eller lära sig panorering, men det är kanske lite överkurs). För att inte bilden ska bli för mörk när man kortar slutartiden finns egentligen bara två alternativ; större bländare eller högre ISO.

När jag fotar sport med ljussvaga objektiv brukar jag börja med att ställa bländaren på max (lägsta möjliga tal, på en billig telezoom brukar det vara typ 4-5,6). Sedan halvlågt ISO typ 400 och ta några testbilder för att se om slutartiden är tillräckligt kort. Blir det skarpt kan man tuta och köra, behövs en kortare slutartid får man höja iso tills slutartiden är tillräckligt kort. Det brukar gå att zooma in på kameraskärmen tillräckligt för att avgöra om bilden är skarp eller inte.

Jag tycker personligen att läge M är bäst för att lära sig vilken effekt de olika inställningarna har.
 
Ska å ska, det är upp till var och en. Känner man sin kamera (som jag gjorde med min gamla), lär man sig vilka begränsningar kameran har och hur man ska göra för att få fram det resultatet man vill ha osv.

För att reda på det måste man testa sig fram och prova. Min nuvarande kamera står mest och samlar damm, har ej orkat lära känna den sen den slutade ta fokus där jag ville och hade inga pengar att be fotoverkstad kolla på den.

Jag kan tyvärr ej ge några bättre råd än så.
Tycker du ska damma av kameran och fota järnet ;-)
 

Liknande trådar

S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 659
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp