Canon, fota med sportfunktionen, hjälp tack

Rialavargen

Trådstartare
Hej
Jag fotar en del när min dotter spelar fotboll. På nybörjarnivå alltså.
Jag kan ibland få problem när jag fotar, i synnerhet hennes utsparkar. Ibland blir bakgrunden skärp men objektet i förgrunden lite suddigt. Vad gör jag för fel då? Jag har provar flera varianter, med autoprogrammet och sportprogrammet. Hålla kameran still riktad mot bollen och objektet springer in i bild till att följa objektet med kameran. Nu har det blivit snurrigt... mitt problem är att när jag väl är på en match, det är bra väder, då är det svårt att se skärpan i bilden på kameradisplayen. Jag ser det tydligt när jag sitter med bilden på datorn, men då har jag glömt bort vilken kombo jag använt.

Hur använder ni sportsprogrammet rent allmänt?
Tack på förhand.
 
Hej
Jag fotar en del när min dotter spelar fotboll. På nybörjarnivå alltså.
Jag kan ibland få problem när jag fotar, i synnerhet hennes utsparkar. Ibland blir bakgrunden skärp men objektet i förgrunden lite suddigt. Vad gör jag för fel då? Jag har provar flera varianter, med autoprogrammet och sportprogrammet. Hålla kameran still riktad mot bollen och objektet springer in i bild till att följa objektet med kameran. Nu har det blivit snurrigt... mitt problem är att när jag väl är på en match, det är bra väder, då är det svårt att se skärpan i bilden på kameradisplayen. Jag ser det tydligt när jag sitter med bilden på datorn, men då har jag glömt bort vilken kombo jag använt.

Hur använder ni sportsprogrammet rent allmänt?
Tack på förhand.
Du måste få kameran att fokusera där du vill ha fokus, dvs inte på bakgrunden. Du kan ställa in om du vill att den ska använda en fokuspunkt eller många. Fokuspunkterna ser du i sökaren som små kvadrater. Om de hamna på bakgrunden och inte motivet är det bakgrunden som blir skarp.
Du kan också låsa fokuspunkterna genom att trycka ner avtryckaren till hälften. Det kan vara praktiskt om du inte vill ha fokus precis mitt i bilden - då fokuserar du först på det du vill ha i fokus, trycker ner till hälften och flyttar kameran för att få den bildkomposition du vill ha. Den funktionen kan också vara praktisk om du vet exakt var du kommer vilja ha fokus. T ex om bollen ligger still, fokusera på bollen, tryck in till hälften, tryck sen av när dottern sparkar på bollen.
 
Du måste få kameran att fokusera där du vill ha fokus, dvs inte på bakgrunden. Du kan ställa in om du vill att den ska använda en fokuspunkt eller många. Fokuspunkterna ser du i sökaren som små kvadrater. Om de hamna på bakgrunden och inte motivet är det bakgrunden som blir skarp.
Du kan också låsa fokuspunkterna genom att trycka ner avtryckaren till hälften. Det kan vara praktiskt om du inte vill ha fokus precis mitt i bilden - då fokuserar du först på det du vill ha i fokus, trycker ner till hälften och flyttar kameran för att få den bildkomposition du vill ha. Den funktionen kan också vara praktisk om du vet exakt var du kommer vilja ha fokus. T ex om bollen ligger still, fokusera på bollen, tryck in till hälften, tryck sen av när dottern sparkar på bollen.
Tack så mycket för ditt svar. Hur ändrar jag fokuspunkterna. Det lät spännande...
 
Du kan också prova att ställa in autofokusläget på AI Servo. Det underlättar när man fotograferar rörliga motiv eftersom kameran inte låser fokus utan fokuserar om när motivet rör på sig.
 
Här finns lite tips också. :)

Komma igång med Sport-läget
Sport-läget, som finns på EOS och många andra Canon-kameror, är perfekt för att automatiskt frysa rörelsen vid fotografering av snabba händelser och sport.

Det ändrar standardinställningen för kameran och optimerar den för att frysa rörelser, följa rörliga motiv och ta bildserier.

När du fotograferar motiv på långa avstånd används objektiv med längre brännvidder ofta för snabba sporter. När du väljer Sport-läget optimerar kameran automatiskt de valda slutartiderna efter det objektiv som används.

Användbara tips för användning av Sport-läget
När du använder Sport-läget kommer kameran inte att låsa fokus när avtryckaren trycks ned halvvägs. Istället kommer den att följa motivets rörelser, närmare eller längre bort och runt i bildrutan.

För att säkerställa att kameran följer motivet optimalt är det bäst att försöka placera motivet i mitten av sökarramen redan från början.

Det hjälper också om du börjar följa motivet långt innan det når den ideala placeringen i scenen.


Källa: https://www.canon.se/youconnect/learn/tutorials/capturing-motion/dslr/
 
Hej
Jag fotar en del när min dotter spelar fotboll. På nybörjarnivå alltså.
Jag kan ibland få problem när jag fotar, i synnerhet hennes utsparkar. Ibland blir bakgrunden skärp men objektet i förgrunden lite suddigt. Vad gör jag för fel då? Jag har provar flera varianter, med autoprogrammet och sportprogrammet. Hålla kameran still riktad mot bollen och objektet springer in i bild till att följa objektet med kameran. Nu har det blivit snurrigt... mitt problem är att när jag väl är på en match, det är bra väder, då är det svårt att se skärpan i bilden på kameradisplayen. Jag ser det tydligt när jag sitter med bilden på datorn, men då har jag glömt bort vilken kombo jag använt.

Hur använder ni sportsprogrammet rent allmänt?
Tack på förhand.
Jag har ungefär samma autofokus på min Canon-kamera och jag använder till 99% enbart mittpunkten. Fokuspunkterna sitter ganska glest på den modellen och om kameran är ställd så att alla fokuspunkter används kan fokus hamna var som helst tycker jag.

Det är knappen med schackrutor och sen set man ställer in det med, tyvärr går det nog inte att göra om man kör program som sport utan det måste vara i något av de halvautomatiska lägena (Av, Tv eller M).
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag har ungefär samma autofokus på min Canon-kamera och jag använder till 99% enbart mittpunkten. Fokuspunkterna sitter ganska glest på den modellen och om kameran är ställd så att alla fokuspunkter används kan fokus hamna var som helst tycker jag.

Det är knappen med schackrutor och sen set man ställer in det med, tyvärr går det nog inte att göra om man kör program som sport utan det måste vara i något av de halvautomatiska lägena (Av, Tv eller M).
Tack // Rialavargen
 
Tack // Rialavargen
Jag skrev fel, det bör vara knappen bredvid knappen med schackrutor, den längst till höger av de två små som sitter i övre högra hörnet som är för val av fokuspunkt. Och sen set för att växla mellan olika alternativ.
 
@Rialavargen
Du har fått massa bra tips, jag skulle prova Tv-läget (ev S, står för Time value eller Shuttervalue) som ger lite mer kontroll över kameran. Då justerar du själv slutartiden och kameran gör resten. Utomhus på dagtid tror jag att det är ett vettigt alternativ till Sport-läget.
 
Jag skrev fel, det bör vara knappen bredvid knappen med schackrutor, den längst till höger av de två små som sitter i övre högra hörnet som är för val av fokuspunkt. Och sen set för att växla mellan olika alternativ.
Tack, jag ändrar i mina anteckningar. Jag har gjort ett litet anteckningsblock med era hjälp-kommentarer. Jag tar med mig blocket när jag ska fota. Nu blir det ingen match för mig i morgon så jag får öva på något annat, under speluppgehållet. Min plan är att vara lite mera slipad och övad när matcherna sätter igång igen.
 
Tack alla. Jag älskar Buke.
Match i morgon. Då ska jag ska prova era tips. Och göra lite anteckningar, så jag vet vad vilka inställningar jag har använt.
Vilka inställningar du använt finns i bildens metadata. Om det inte står direkt i ditt bildvisningsprogram, försök att hitta "bildinformation" eller något liknande.
 
Vilka inställningar du använt finns i bildens metadata. Om det inte står direkt i ditt bildvisningsprogram, försök att hitta "bildinformation" eller något liknande.
I windows är det högerklicka på bildfilen -> properties -> details så ser man bildinfon
 
En fråga.....När du skriver att det ibland blir fokus framför objektet och ibland efter menar du då att objektet INTE är i fokus? Eller är det så att det är skillnaderna i bakgrundsoskärpa du inte kan hantera?
 

Liknande trådar

S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 671
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp