Carl Jonas Love Almqvist

Mia_R

Trådstartare
Jag såg dokumentären på SVTplay nu ikväll och är nu jättesugen på att läsa hans böcker! :bump:

Är det någon som läst något av honom? Han var ju otroligt modern och därför illa omtyckt och häcklad av sin samtid, men vilken insikt och vilka idéer han hade. Kvinnlig rösträtt, jämlikhet och alla människors lika värde. :love:

Jag kan verkligen rekommendera att kolla programmet om ni har tid och är nyfikna. :)
 
Är det någon som läst något av honom? Han var ju otroligt modern och därför illa omtyckt och häcklad av sin samtid, men vilken insikt och vilka idéer han hade. Kvinnlig rösträtt, jämlikhet och alla människors lika värde. :love:

Jag läste "Det går an" under min utbildning och minns att jag tyckte om den. Minns också att många andra inte gillade den :D Borde kanske läsa något mer också.
 
Jag borde väl läsa "Stormig idyll" då min släkt förekommer i den.
Men det har hittills känts för smärtsamt.
 
Det går an - jättebra, aktuell även idag.
Drottningens juvelsmycke - något flummig minns jag att jag tyckte. Såg den som TV-serie för länge, länge sen.
 
Läste "Det går an" under gymnasietiden, men minns inget alls av boken mer än att den uppfattades som kontroversiell. Inte alls min typ av litteratur men kunde ändå uppskatta boken som sådan.
 
De visade i programmet att det finns ett Almqvistsällskap, en av dem hade fått läsa en av böckerna i skolan och tyckte den var bättre än Tolkien. Nu är några år sedan jag läste om Sagan om ringen, men när jag gjorde det efter >20 år efter första gången i högstadiet så minns jag vad jag blev besviken. Nu hade jag ju hunnit se alla filmerna ett par gånger och att då läsa boken igen blev lite av en antiklimax, de var bättre i minnet än IRL, men det lovar ändå gott att läsa Almqvist. :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp