Cartrophen?

Lena Furberg

Trådstartare
Gamle hunden (12,5, Beauceron, kastrerad hanne) var till veterinären igår för att få ny antibiotika utskriven då han droppar igen (prostatainfektion). Vet var väldigt bra och tog sig tid med honom. Bl.a. ville hon prova Cartrophen för hans gamla leder. han ska få en spruta i veckan i 4 veckor och det har tydligen väldigt bra verkan, fastän jag faktiskt aldrig hört talas om det.

Någon här som testat? Vi ger sprutorna själva, i hans nackskinn. Märkte ni skillnad hos hunden?

Enda tvekan från vet:s sida var, att han ju har mörka områden (sett vid ultraljud i oktober) i både prostata och mjälte, områden som kan vara blod eller annan vätska. Cartrophen är blodförtunnande och kan ge ökad blödningsrisk, så vi tar en liten risk med att ge honom detta, men vet tyckte det var värt risken för den tid han har kvar. Men vi får inte ge honom hans Canidryl samma dag, då den ökar blödningsrisken ännu mer.

I oktober var ju prognosen väldigt dyster efter ultraljudet och vi trodde det rörde sig om veckor för honom. Nu har det gått ett halvår och han är varken bättre eller sämre. Vi ville inte sedera honom igen så vi gjorde inget nytt ultraljud, men det ser förmodligen likadant ut, eller kanske värre, än sist. Vi hoppas på en sista sommar för honom i alla fall. Vet tror han har cancer i prostatan då en kastrerad hanne inte ska ha prostataproblem egentligen, men borde inte cancern gjort honom sämre på ett halvår? Han är långsam och så, men går sina promenader på några km varje dag.

Nu undrar jag mest över effekten av Cartrophen. Vi bör märka skillnad inom dessa 4 veckor sa vet. Så jag är nyfiken på om någon här använt medlet?
 
Min brors labrador fick ett nytt liv av dessa sprutor. Han var väldigt knackig innan och har artroser och nog mer som inte jag vet om. Iaf så föreslog veterinären att testa ge dessa och de märkte stor skillnad. Tror att de har gett i 2 omgångar, och det märktes när det började va dags för en ny omgång för då blev han sämre!
 
Min hund har haft skador på böjsenor i baktassarna i två omgångar. Hon fick sprutorna då en av senorna läkte väldigt långsamt efter andra skadan. Hon kräktes efter 2:a och 4:e sprutan och var så låg att jag började fundera på om vi skulle bli tvungna att ta bort henne. Jag trodde det var depresion och uttråkning av att bara få gå koppelpromenader vecka efter vecka, men förmodligen mådde hon mer eller mindre illa hela tiden för drygt en vecka efter sista sprutan blev hon en glad hund igen. Dessutom blev senan betydligt bättre, även on det tog några veckor till innan vi kunde börja belasta den mer.
 
Min hund har haft skador på böjsenor i baktassarna i två omgångar. Hon fick sprutorna då en av senorna läkte väldigt långsamt efter andra skadan. Hon kräktes efter 2:a och 4:e sprutan och var så låg att jag började fundera på om vi skulle bli tvungna att ta bort henne. Jag trodde det var depresion och uttråkning av att bara få gå koppelpromenader vecka efter vecka, men förmodligen mådde hon mer eller mindre illa hela tiden för drygt en vecka efter sista sprutan blev hon en glad hund igen. Dessutom blev senan betydligt bättre, även on det tog några veckor till innan vi kunde börja belasta den mer.
Men oj, hoppas min hund inte reagerar så illa... Skönt att din blev bra igen!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ja, då var det dags för ytterligare en medicinsk fråga ang min gamla hund..... 💔 Han blir alltså 13 år i höst, Beauceron, kastrerad som...
Svar
6
· Visningar
3 009
Hästvård Ja, nu har min lille shettis fått fång. Jag har noll erfarenhet av detta och sökt bland gamla trådar. Men de flesta trådarna är flera år...
Svar
10
· Visningar
1 331
Senast: Lindsen
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 958
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
40 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp