Catago Fir-Tech Pro ryggvärmare

Badtz Maru

Trådstartare
Hej. Är det någon här som testat Catago Fir-Tech Pro ryggvärmare? Är ni nöjda eller kan man lika gärna slänga på ett ylletäcke och få samma effekt? Jag lockas av att det ”IR-värme” i den men till ett betydligt bättre pris än märket som flera influencers promotar hårt just nu (kan hända att det märket har bättre effekt men 39 000:- ger jag inte för en ryggvärmare🤯)

Jag vet att flera har goda erfarenheter av BoT men jag har inte märkt någon skillnad när jag använt deras benpaddar etc så deras ryggvärmare vill jag inte prova nu.

Jag har en häst som är lite känslig i ryggen men som jag av flera orsaker inte vill ha täcke på den här årstiden. Jag brukar skritta fram för hand och ibland även longera innan jag sitter upp dagar när det kommit sommarregn men upplever ändå en viss spändhet i början av passet innan hästen blir helt varm. Detta tänkte jag att jag kanske kunde undvika om det blir lite extravärme medan jag gör iordning hästen, så om någon har åsikter om Catagos variant vill jag gärna höra dem.
 
Vad är det som gör att du tror att Catagos variant skulle fungera annorlunda än BOT när det är samma teknologi som erbjuds? Kanske snarare är en vetekudde som man värmer själv som du är ute efter? Eller spikmatta?

Vad är det för dyrt märke du nämner!? Jag har missat detta. Låter som en sjuk summa.

Jag har bra erfarenhet av BOT och även Bucas variant men trots det avstår jag från att rida efter sommarregn utan motionerar från marken istället. Jag har dock funderat på testa spikmatta men inte fått ändan ur vagnen.
 
Stallkompisen har ett sådant, har provat det några gånger. Det blir varmt och skönt och min häst har uppskattat det när det varit kallt och han blivit lite spänd över ryggen. (Detta är då alltså den varianten med ett batteri, vet inte om det finns någon annan variant som är bara själva "tyget"). Sen kan jag inte uttala mig om den ger någon annan effekt än just den man alltid får av värme 😊
 
@Ace

Catagos ryggvärmare har ett uppladdningsbart batteri som driver den infraröda värmen, så det tillförs värme också och inte bara den kroppsegna som reflekteras. Blir inte klok på exakt hur dock då det inte framgår på de reklambilder jag hittat och jag har inte hittat någon butik i närheten som säljer.

Det dyra märket är Led by Cheval. Deras produktbilder visar tydligt de infraröda LED-ljusen och det tycks vara gott om dem så de kan säkert vara därför de är så dyra, men deras billigaste produkt är en padd på 37*37 cm till det facila priset av 3900:- /st så det är out of the question.

Har sneglat på vetevärmare då jag gillar det till mig själv men jag tycker hästvarianten verkar så stor och otymplig. Dessutom har jag lite svårt redan på den lilla till mig själv att få en bra temperatur, jag tycker de svalnar ner till fisljummen lite väl snabbt ibland. Har jag riktigt ont brukar jag ta fram den elektiska värmefilten och kura ner mig under men har inte en ok IP-klass för att användas i ett stall.

Skulle jag bara jobba från marken de dagar det regnat hade det inte blivit mycket ridet denna veckan t ex. Jag tömkör/longerar redan en-två gånger i veckan och skrittar 1h avsuttet en dag men det är en häst som också behöver ridas mycket för att fungera.
 
Stallkompisen har ett sådant, har provat det några gånger. Det blir varmt och skönt och min häst har uppskattat det när det varit kallt och han blivit lite spänd över ryggen. (Detta är då alltså den varianten med ett batteri, vet inte om det finns någon annan variant som är bara själva "tyget"). Sen kan jag inte uttala mig om den ger någon annan effekt än just den man alltid får av värme 😊
Tack för info, låter lovande. Är det infraröda dioder som lyser och avger värmen eller är det värmeslingor inuti "fodralet" som man inte ser (likt en elektrisk värmefilt)
 
Hej. Är det någon här som testat Catago Fir-Tech Pro ryggvärmare? Är ni nöjda eller kan man lika gärna slänga på ett ylletäcke och få samma effekt? Jag lockas av att det ”IR-värme” i den men till ett betydligt bättre pris än märket som flera influencers promotar hårt just nu (kan hända att det märket har bättre effekt men 39 000:- ger jag inte för en ryggvärmare🤯)

Jag vet att flera har goda erfarenheter av BoT men jag har inte märkt någon skillnad när jag använt deras benpaddar etc så deras ryggvärmare vill jag inte prova nu.

Jag har en häst som är lite känslig i ryggen men som jag av flera orsaker inte vill ha täcke på den här årstiden. Jag brukar skritta fram för hand och ibland även longera innan jag sitter upp dagar när det kommit sommarregn men upplever ändå en viss spändhet i början av passet innan hästen blir helt varm. Detta tänkte jag att jag kanske kunde undvika om det blir lite extravärme medan jag gör iordning hästen, så om någon har åsikter om Catagos variant vill jag gärna höra dem.
Om du menar Bemer så tror jag inte på det alls. https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/ingen-visad-effekt-av-bemer-tacke.htm

Jag tror vilket täcke som ökar värmen och så har samma effekt som dom "dyra". BoT funkar ju pga värmen, men det funkar inte på alla heller.

Vad jag har läst mig till har tex hippson även kollat detta med infraröda ljus etc och att det inte ger någon skillnad 🤷‍♀️ hade det varit i en ordentligt prisklass hade jag varit ok med att testa dessa saker, men inte till det priset.

Jag har en del produkter från BoT, täcken och benskydd- dom kostar ju samma som andra hästgrejor, så då kände jag "why not" om dom funkar som lovat är det ju kanon, men annars är dom ju lika bra/snygga som vilka andra benskydd/täcken etc ;)
 
@Ace

Catagos ryggvärmare har ett uppladdningsbart batteri som driver den infraröda värmen, så det tillförs värme också och inte bara den kroppsegna som reflekteras. Blir inte klok på exakt hur dock då det inte framgår på de reklambilder jag hittat och jag har inte hittat någon butik i närheten som säljer.

Det dyra märket är Led by Cheval. Deras produktbilder visar tydligt de infraröda LED-ljusen och det tycks vara gott om dem så de kan säkert vara därför de är så dyra, men deras billigaste produkt är en padd på 37*37 cm till det facila priset av 3900:- /st så det är out of the question.

Har sneglat på vetevärmare då jag gillar det till mig själv men jag tycker hästvarianten verkar så stor och otymplig. Dessutom har jag lite svårt redan på den lilla till mig själv att få en bra temperatur, jag tycker de svalnar ner till fisljummen lite väl snabbt ibland. Har jag riktigt ont brukar jag ta fram den elektiska värmefilten och kura ner mig under men har inte en ok IP-klass för att användas i ett stall.

Skulle jag bara jobba från marken de dagar det regnat hade det inte blivit mycket ridet denna veckan t ex. Jag tömkör/longerar redan en-två gånger i veckan och skrittar 1h avsuttet en dag men det är en häst som också behöver ridas mycket för att fungera.
En av mina kompisar använder hemmasydda extra stora vetevärmare till sin ks-häst. Hon tycker det funkar bra 😊
Den går dock aldrig utan täcke vid regn. Har ett regn-sommartäcke, det är toppen just för att skydda ryggen när vädret växlar.
 
Tänker att lösningen kanske inte behöver vara att värma ryggen med en viss produkt.

Rent praktiskt så uppstår sannolikt avkylningen av ryggen när regnvattnet dunstar. Orsaken till problemet kommer nog därmed att kvarstå oavsett vad du i efterhand sätter på hästen. Man får även ta med att det kan gå en viss tid från nedkylning till återförande av värme, som påverkar hästen. Hur hästen sedan praktiskt får värmen spelar mindre roll. Det kan räcka med att ställa in hästen i en varm box = samma effekt efter x tid.

Istället kanske det är bättre att inrikta sig på en proaktiv lösning och försöka se till att problemet inte uppstår lika lätt.
 
  • Gilla
Reactions: Ace

Liknande trådar

Utrustning Samtliga dessa märken har liknande funktioner vad jag kan läsa mig till. Har tidigare använt, och använder fortfarande, Back on Track...
Svar
16
· Visningar
1 383
Senast: CFrisk
·
Hästvård Hej! Har funderat på att börja ge min häst örter, har nu läst Hästägarens örtabok och varit inne på flera örtsidor och läst om olika...
Svar
19
· Visningar
3 094
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp