Jag har ingen förberedd lista, men när jag åkte in med shettisen till hästakuten efter 1-2 dagars kolik som inte blivit bra (flera veterinärer som varit där under tiden) sa jag till veterinärerna att de fick göra det de kan utan att buköppna (utifrån kostnaden, min ekonomi, prognos, hästens tidigare sjukdomshistoria etc). Där drog jag gränsen med henne. I slutändan tror jag inte det hade gjort så stor skillnad ändå - hon mådde ändå hyfsat när jag åkte in med henne, och de närmsta timmarna efter, men sedan på några minuter blev hon väldigt mycket ordentligt sämre och veterinär rekommenderade avlivning.
Samma med hundarna, ingen förberedd nedskriven lista men ändå så att jag är mentalt förberedd och har funderat över det innan. Med äldsta hunden har hon i flera fall varit uppe och nosat nära på min gräns, men hon har hittills klarat alla veterinärbesök kanonbra och utan komplikationer - enkel rehab och inga efterföljande problem efter korsbandsskadeoperation, godartade juvertumörer, malignt lymfom som hittills försvunnit helt efter behandlingen (det är annars en sådan sak där jag bestämt att hon bara ska få bara en chans - kommer det tillbaka igen, eller skulle hon mått dåligt av behandlingen, fortsätter jag inte behandla), inga problem med eller efter livmodersinflammationsoperation nu i höstas, inga komplikationer från att dra tänder nu för en månad sedan etc. Men jag har varit mentalt beredd på att jag inte går hur långt som helst, utan avlivar om det blir problem med komplikationer och annat. Nu börjar hjärtat bli dåligt också, så troligtvis inga fler operationer.
Ja, det är väldigt bra att fundera över det innan så att du vet var du drar din gräns.