Catharina Hansson: Avtalet som alla hästägare måste läsa

När du står där på djursjukhuset med en allvarligt sjuk häst – klarar du då att läsa igenom det finstilta i ett avtal och ta kloka beslut? Tänk efter före, och fundera på vad din häst ska behöva gå igenom, skriver Ridsports chefredaktör Catharina Hansson.

Jag har ingen förberedd lista, men när jag åkte in med shettisen till hästakuten efter 1-2 dagars kolik som inte blivit bra (flera veterinärer som varit där under tiden) sa jag till veterinärerna att de fick göra det de kan utan att buköppna (utifrån kostnaden, min ekonomi, prognos, hästens tidigare sjukdomshistoria etc). Där drog jag gränsen med henne. I slutändan tror jag inte det hade gjort så stor skillnad ändå - hon mådde ändå hyfsat när jag åkte in med henne, och de närmsta timmarna efter, men sedan på några minuter blev hon väldigt mycket ordentligt sämre och veterinär rekommenderade avlivning.

Samma med hundarna, ingen förberedd nedskriven lista men ändå så att jag är mentalt förberedd och har funderat över det innan. Med äldsta hunden har hon i flera fall varit uppe och nosat nära på min gräns, men hon har hittills klarat alla veterinärbesök kanonbra och utan komplikationer - enkel rehab och inga efterföljande problem efter korsbandsskadeoperation, godartade juvertumörer, malignt lymfom som hittills försvunnit helt efter behandlingen (det är annars en sådan sak där jag bestämt att hon bara ska få bara en chans - kommer det tillbaka igen, eller skulle hon mått dåligt av behandlingen, fortsätter jag inte behandla), inga problem med eller efter livmodersinflammationsoperation nu i höstas, inga komplikationer från att dra tänder nu för en månad sedan etc. Men jag har varit mentalt beredd på att jag inte går hur långt som helst, utan avlivar om det blir problem med komplikationer och annat. Nu börjar hjärtat bli dåligt också, så troligtvis inga fler operationer.

Ja, det är väldigt bra att fundera över det innan så att du vet var du drar din gräns.

Jätteviktig sak att fundera över! Hur säger man stopp det räcker i den situationen om man inte har bestämt sig innan?
Ja, jag tror också det är jättesvårt i stundens hetta så bättre att ha det klart innan.
Min lilla vita är äldre och min stora svarta tar inte boxvila så bra, så där går gränsen rätt tidigt eller vad man ska säga. Min nya lilla ponny vet jag inte riktigt, skulle nog behöva fundera ordentligt över det.

När jag för tio år sedan lät operera en häst frågade de på kliniken innan var jag satte gränsen för hur mycket behandling de skulle ge. Det uppskattade jag, men då var också problemet känt och det gick att göra en vettig riskbedömning.

När jag för knappt två år sedan lämnade en annan häst på en annan klinik har jag inget minne av att man frågade något sådant, men det var en mer akut händelse så jag kan helt enkelt ha missat det mitt i all oro och stress.

När jag för tio år sedan lät operera en häst frågade de på kliniken innan var jag satte gränsen för hur mycket behandling de skulle ge. Det uppskattade jag, men då var också problemet känt och det gick att göra en vettig riskbedömning.

När jag för knappt två år sedan lämnade en annan häst på en annan klinik har jag inget minne av att man frågade något sådant, men det var en mer akut händelse så jag kan helt enkelt ha missat det mitt i all oro och stress.

Jag hade häst stående i Helsingborg i över en månad men det var ju på den tiden det inte gdes av ett riskkapitalbolag. Typ 22 år sedan.
Men då ringde dom varje dag och uppdaterade läget på hästen och hur mkt kostnaden var uppe i.
Tror det kostade runt 100 tusen innan försäkringen. Han stod på isoleringen och hade fått någon bakterie.på levern? Dom gjorde biopsi men sedan hade dom svårt för att hitta rätt pencillin som skulle ta det.

Han blev helt bra och hade aldrig några problem efter det.

Nu kostar ju förfasen 2 dgr på Helsingborg 100 tusen för en sårskada.

Jag hade häst stående i Helsingborg i över en månad men det var ju på den tiden det inte gdes av ett riskkapitalbolag. Typ 22 år sedan.
Men då ringde dom varje dag och uppdaterade läget på hästen och hur mkt kostnaden var uppe i.
Tror det kostade runt 100 tusen innan försäkringen. Han stod på isoleringen och hade fått någon bakterie.på levern? Dom gjorde biopsi men sedan hade dom svårt för att hitta rätt pencillin som skulle ta det.

Han blev helt bra och hade aldrig några problem efter det.

Nu kostar ju förfasen 2 dgr på Helsingborg 100 tusen för en sårskada.
Jag har för mig att jag informerades de första dagarna men inte sen. Hon var där i nästan två veckor.

Det är jättesvårt. Även om jag stod med lista och muntligt diskuterat med berörda så är det jättesvårt och vi fortsatte trots att jag hade beslutat vid något problem så räcker det.

Hästen blev frisk och en bra summa men ingen hisklig summa men lokal veterinär och jag slapp ta beslut om att köra. Jag hade nog ändrat mig trots beslut om jag behövt köra.

Den emotionella påverkan är stor och man kan knappt ta beslut om man är ovan vid den sortens beslut. Det blev inte oändligt med pengar utan ”bara” veterinär en dag och allt runtomkring.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsports chefredaktör Catharina Hansson funderar kring klockringningen under OS-hoppningen i Paris, och hur sporten nu anpassar sig...
Svar
0
· Visningar
381
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Tänk om det funnits medaljer i gott omdöme", skriver Ridsports chefredaktör Catharina Hansson i den här krönikan, där hon vill lyfta...
Svar
0
· Visningar
420
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Självklart behöver ridskolorna ha en viktgräns om de ska fortsätta att driva sin verksamhet på samma sätt som hittills och även med...
2
Svar
38
· Visningar
2 810
Senast: Pilot
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Vi måste räta på våra syltryggar då och då, och även lyfta och vädra skiten under mattorna", skriver Ridsports chefredaktör Catharina...
Svar
0
· Visningar
422
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka