cavaletti D-ponny

N

NoraHansson

skulle vilja börja träna mer cavaletti med min D-ponny. Behöver lite tips och inspiration då jag själv inte har så storr erfarenhet av detta. Jag undrar också vilket avstånd det ska ska vara mellan skrittbommar, travbommar och galoppbommar för D-ponny med ganska normal längd på stegen.

Tacksam för svar!
 
Sv: cavaletti D-ponny

http://www.hippson.se/images/fodermallar/HM_hoppavstand.pdf

super bra utgångspunkt när man ska börja lära sig hur långt ens häst vill ha det, sen kan du ju alltid korta och länga lite för att få det perfekt för just din häst. min stora dam(ca170 i mkh och 155 i täcken :p) ska enligt galopp tabellen ha 3-3,5m, detta blir dock oftast för långt för henne att hålla en rund och fin galopp på så jag har 2,5 -3m till henne.

alla hästar är olika men denna tabellen är en super bra mall för att lättare hitta rätt:D.
 
Sv: cavaletti D-ponny

Min stora fullblodvalack (171cm, 155 i täcken, långa ben) får ett helt fantastiskt steg med 1.10m mellan travbommarna. :D Kortare får vi inte ihop det ännu, han är inte tillräckligt stark och jag är inte tillräckligt duktig, men kan länga en hel del utan problem, han skulle säkert fixa rätt rejäla avstånd mellan bommarna då han har stort steg, men jag får svårt att hänga med :p

Hur stort steg har din D-ponny? Det är nog det viktigaste att anpassa sig efter. Vet du inte riktigt så hade jag börjat prova på 90cm-1m i traven och se hur det känns, ha gärna någon på marken som kan flytta bommarna så att du får prova på lite olika avstånd och se hur det känns bäst. Krångla inte till det med att lägga bommarna så att hästen måste korta eller länga steget alldeles för mycket i början, kör först in er på ett naturligt avstånd och sedan när hästen förstår poängen kan ni börja avancera :)
 
Sv: cavaletti D-ponny

Tack så jättemycket för alla tips ni gav! ska genast kolla hemsidan. Btw; Provade 1 m på travbommar idag och det funkade jättebra :)
 
Sv: cavaletti D-ponny

Jag tycker att det är för långa avstånd på den tabellen. Det bror väll helt och hållet på vilken typ av häst man har, det finns grova små D-ponnyer och stora ädla. Jag brukar hoppa ner ett steg, ha C-ponny avstånden till D-ponny och D-ponny avstånden till liten storhäst.
 
Sv: cavaletti D-ponny

Jag får prova mig fram helt enkelt :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 772
Senast: Juli0a
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 507
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 451
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
609
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp