Sv: Cavaletti och dressyrövningar!
Att gå undan för tryck tycker jag börjar i stallgången. När du vill att hästen ska flytta sig för att du ska gå förbi eller borsta en sida som hästen "gömmer" mot en vägg el. dyl. så ber du den ju att flytta sig, eller hur? Det är för mig början till skänkelvikning, om du förstår hur jag menar. Hästar är "funtade" så att de gärna gå emot tryck, och ibland kan det krävas lite jobb för att lära om dem så att de istället går undan. Börja från marken och överför det sedan till ridningen. Använd handen i skänkelläget redan från början, så blir det lättare för hästen att förstå när du sedan sitter upp och trycker på samma ställe med skänkeln. Lätt tryck, inga "puttningar" eller så. Oftast räcker det med ett finger eller två. Jag ger inga kommandon för sidvärtsrörelser, utom möjligen "kan du flytta lite?" Smacka inte om hästen fått lära sig att det betyder "framåt marsch", för då blir den bara förvirrad när du plötsligt vill att den ska flytta åt sidan för samma kommando.
Cavalettibommar tycker jag att man gott och väl kan introducera hästen för redan när den är bebis. Lära den att inte skutta över dem, utan ta ett lugnt och sansat steg istället. Lära hästen att bommen kommer inte flytta på sig, så det finns tid att tänka, och så vidare. Är den redan van vid att kliva över bommar vid hand när du sitter upp första gången, så borde det inte vara några problem när du sedan vill rida över bommarna. Även om hästen är inriden så man kan med fördel börja träna cavaletti vid hand, i skritt och trav. Samt longera över bommar.
En hyfsat bra övning tycker jag är att lägga cavalettibommar (3-4 st.) på böjt spår vid ena änden av ridbanan, och sedan några cavalettibommar på rakt spår längs ena långsidan. Öva sedan att rida över bommarna både på rakt och böjt spår, variera olika ridvägar och sträva efter att hästen samlar sig och tänker efter före. Man kan lägga varannan bom på backen och varannan upphöjd ("äkta cavaletti style") också, för att lära hästen att lyfta fötterna samtidigt som den samlar sig. Man kan också lägga bommarna på följande vis; den första upphöjd enbart på höger sida, den andra sidan ligger på backen. Andra bommen är tvärtom, alltså upphöjd på vänster sida med höger sida på backen, och den tredje likadant som den första och så vidare, så att varannan är upphöjd på höger och varannan tvärtom.