Cavaletti Sport Edition

BulletForMyValentine

Trådstartare
Är det någon här som har den rockarden?
Vad tycker ni om den? Nöjd/ missnöjd? :)
Funkar den till lättare dressyrkörning och skogsmulle- körning 3-4 ggr i veckan?
Är den grov/ klen i utförandet? Spårvidd?
Och hur är den att köra i paddock med? Den jag har går inte att köra med i paddock, det skumpar och kränger alldeles för mycket.

Min rockard ( typ globus klena rockard) har nu gett upp efter 5 års troget användande med en del skenturer och besök i diken osv:o.
Drömmen är en 016 L rockard från Drive out men ekonomin håller inte för det.

Så är Sport edition rockarden värd att lägga pengarna på?
 
Den är trevlig, jag har en sån.

Jag kopierar mitt inlägg om vagnen från en annan tråd där en användare frågade om den:

Jag har en Cavaletti sport och kan varmt rekommendera vagnen. Jag har själv flera skador på rygg och nackkotor och är därför i stängt behov av mkt god fjädring på mina vagnar.
Innan jag köpte min sport så prövade jag även standardvarianten av Cavalettin, och jag kan utan att överdriva säga att komforten är milsvid mellan de två. Jag har aldrig ångrat att jag la på de extra slantarna som det kostar för att köpa sportvarianten!

Jag kan dock säga att själva bromsanordningen på båda vagnarna är sisådär. Den är svår att få till att ta riktigt bra, utan att den ligger på och tjyvnyper och väsnas även när man inte rör bromsen. De kräver också rätt noggrant underhåll för det fastnar lätt grus och lera på bromsbeläggen, vilket då gör att bromsen funkar än sämre.

Vagnen i övrigt är otroligt trevlig, bra komfort (en kuskkil är dock ett måste om man ska få ett vettigt ben utrymme och en bra position på rygg& bäcken, men en sån följer ju med när man köper sportmodellen. Matta och stänkskärmar ingår ju också, det är mkt trevligt att ha på vagnen.
Tyngdpunkten på vagnen är förhållandevis låg, vilket bidrar till en mkt god stabilitet. Jag har kört hejdlöst genom precisionsbanor, runt kronor och snäva volter med min vagn, i full gas utan att vagnen ens gjort en tillstymmelse till att tippa över. Vi har till och med hoppat diken med vagn och allt, å då om någonsin sattes fjädringen på prov ☺

Sammanfattningsvis: Cavaletti Sport Edition är klart ett mkt bra köp om man vill ha en rejäl vagn att skogsmulla & träna med för en human summa och inte har planer på att tävla högre klasser än debutant eller ngn Pay & drive ☺
 
Okej det låter ju bra:)

Så det fungerar att dressyrköra på banan med den?
Det är det jag inte har kunnat med den jag har nu för det har skumpat och krängt för mycket.

Och hur är den byggd? grov/klen?
 
Det funkar utmärkt att dressyrköra på bana med den :)

Sådär särskilt grovt byggd är den väl inte, men det skvallrar väl även priset om tycker jag. Men jämfört med andra vagnar i samma prisklass så tycker jag att den håller sig i det övre skiktet. Min vagn har fått utstå en hel del prövningar och ännu har jag inte lyckats kroka till den någonstans :)

Den rostar lätt dock, så mitt råd är att inte förvara den utomhus och helst torka av den när den blivit blöt.
 

Liknande trådar

Körning Någon som har koll på rockarden Cavaletti Sport Edition? Åsikter och synpunkter önskas... Jag behöver en till rockard, utöver min...
Svar
2
· Visningar
1 617
Senast: ameo
·
Körning Jag behöver hjälp. Köpte en shetlandsponny i julklapp till mig och sonen. Ett jättefint sto som är både riden och körd. Nu vill jag...
2
Svar
26
· Visningar
5 548
Senast: Maléne
·
Körning När skattepengarna kommer ska det införskaffas en ny rockard till min lilla shettisfröken. Frågan är vilken jag ska köpa? Tidigare...
Svar
4
· Visningar
2 360
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp