Bukefalos 28 år!

Cavalier King Charles Spaniel-hundar?!

C

Curly

Är det någon som har någon erfarenhet av dessa hundar? De är så söta, vill ha en i framtiden. :love: :idea:

Är det sant att hundar med lite utåtstående ögon lätt får ögonsjukdomar? :confused: :crazy:
 
oh det som är så söta! jag bodde tillsammans med en när jag gick i gymnasiet och han var godheten själv. har träffat en till som var en riktig mes, fast snäll var hon förståss. ögonsjukdomar vet jag inget om, men däremot drabbas de lättare än andra av problem med öronen.
 
Åååå jag har haft en sån eller rättare sagt min familj har haft en cavalier!!!

Dom är otroligt härliga!!! :love:
 
Se upp med hjärtfel och nervösa hundar. Annars tycker jag att de är mycket snälla och lätthanterliga.
 
Hjärtfel är tyvärr väldigt vanligt. Många har lite väl trubbig, tilltryckt nos och kan få problem med det (andning mm).
Annars har de jag träffat varit trevliga och snälla.
Det finns ju även en ras som heter King Charles spaniel, de ser ungefär likadana ut men har inte tillplatad nos. Jag vet dock intehur de är till sättet så jag inte umgåts med ngn på närmare håll.
 
Jag har bara träffat min Cavalier, så jag har bara honom att utgå från.
Men jag har hört att de i allmänhet är trevliga, lätta att ha med sig, behöver så mycket motion som du vill gå, men desvärre vanligt med hjärtfel och nervösa hundar.

Min hund har gonstanta magsår och äter medicin mot det jämt. Han är en väldigt snäll hund och gör aldrig en fluga förnär.
 
Har själv hundar med utstående ögon (dock av annan ras). Det som är problemet är att dom är känsliga för skador eftersom ögonen är utåtstående. T.ex har det hänt att de fått rispor på ögat pga att de varit med ute i skogen och de har även fått sand på ögonen som gett rispor. Ögonen rinner även något mera på dessa hundar eftersom de ständigt utsätts för retningar.När ögonen rinner mycket så vill det gärna rinna ner i nosvecken men för att förhindra det går det bra att stryka på en tunn linje vaselin under ögat. Det leder bort "tårarna" så de rinner ner utanför nosvecken istället (dvs på kinden). Sjukdomar är väl inte så mycket vanligare men som sagt skador.
 
rättar lite :p
de e King Charles spaniel som har tilltryckt nos.
Cavalier king charles spaniel har inte tilltryckt nos :D
ja tycker dem e hur mysig som helst!
Känner en som heter Tarzan o han hade visst bara en 4 del kvar av trummhinnan :)
Vet inte om de e vanligt men..
 
Ååå det låter precis som du beskrivit min lilla ängel förutom det med magsåret...

Hon var och väldig lugn och trevlig...
Enda gångerna man hörde henne skälla var när vi var hos min mormor och hon skulle tala om för skogen hur stor och stark hon var :D
Hon va mycket smidig att ha med sig överallt...fann sig alltid tillrätta med nya platser.

Åååå saknar min söta gumma så!!! :cry:

Hon fick som tyvär så vanligt hjärtfel när hon va 10 ½ år och dog när hon va 11 år...
 
Jag har haft en Cavalier. Värlens goaste! Han hade (som tyvärr många) medfött hjärtfel, men pg a att han var petig med maten och därför väldigt smärt (observera - inte mager), så blev han ändå 12 år. Jag tycker inte Cavalier - jämfört med KCS - har så utstående ögon. Vi hade aldrig något problem med det. Däremot fick han emellanåt sk. reverse snease (stavning???), men å andra sidan, det får min vinthund också ibland (och den näsan är banne mig inte trubbig). Cavalieren fick ibland problem med sina öron, men veterinärer brukar rekommendera att man sätter upp öronen i en tofs någon timme om dagen så örongångarna får luftas lite och kan på så sätt undvika problem.

Cavalier kan definitivt rekommenderas om man vill ha en pigg och glad (men tyvärr lite harig ibland) kompis. Man måste vara beredd att ägna sig en del tid åt pälsvård (vi hade ofta med oss hela skogen in efter promenader - en av fördelarna med att numera ha korthårig hund :D). Och som sagt, se till att hunden hålls smärt i hullet om den skulle ha medfött hjärtfel.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vi har bestämt oss att börja fundera på att skaffa hund. Min fundering här är gällande ras. När vi själva läst på mycket kommer vi...
Svar
16
· Visningar
1 899
Senast: Bison
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 515
Senast: Roheryn
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 148
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 088
Senast: Petronilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp