Bukefalos 28 år!

Cavalier King Charles Spaniel/King Charles Spaniel?

angiepangie

Trådstartare
Någon som skulle kunna ta sig tiden och förklara skillnaden med Cavalier King Charles Spaniel och King Charles Spaniel? (förutom utseendet då såklart ;))

När jag läser rasstandarden osv tycker jag de verkar ganska lika till sättet?
 
Sv: Cavalier King Charles Spaniel/King Charles Spaniel?

Det kan bero på att det är samma ras (i princip). Kolla i cavalierens rashistoria så är det lite mer exakt.

Från början fanns det bara king charles som såg ut som dagens cavalierer (alltså långnosade) men om det var på 1800 talet det blev modernt med plattnosar. Många raser förändrades inklusive king charles som man avlade till plattnosar. Men någon gubbe ville behålla det gamla utseendet och började avla med de långnosar som fanns kvar. Den "nya" rasen som såg ut som den gamla döptes till cavalier. Efter detta har båda raserna fortsatt vara sällskapshundar så det har inte blivit några dramatiska skillnader.. :D Så hoppas du blev lite klokare nu.
 
Sv: Cavalier King Charles Spaniel/King Charles Spaniel?

Fast, skulle jag säga, jag hade en King Charles som barn och han var ganska mycket av en trulig enmanshund. Smart, kul men avgjort inte lättillgänglig som jag tycker att de flesta Cavalierer jag mött varit.
 
Sv: Cavalier King Charles Spaniel/King Charles Spaniel?

Jag har inte mött många tillräckligt många Kingar för att kunna säga något men mina cavvar älskar familjemedlemmar men är inte så öppna mot främlingar. De hälsar om de måste och de hälsar glatt på barn men de är mycket mer intresserade av sin husse/matte/familj. De lär sig lätt och fort. älskar att träna o.s.v.. Är Kingarna något liknande?
 
Sv: Cavalier King Charles Spaniel/King Charles Spaniel?

Tack :) Det är ungefär vad jag lyckats läsa mig till också.
Dock står det som Asta säger att King Charles är mer reserverade och enmanshundar, i motsats till Cavalieren, så
det kan nog stämma.

Tack för upplysningarna dock, lite klokare blev jag allt :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vi har bestämt oss att börja fundera på att skaffa hund. Min fundering här är gällande ras. När vi själva läst på mycket kommer vi...
Svar
16
· Visningar
1 901
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 436
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 383
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 954
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp