Cavalier king charles spaniel som sällskapshund

Millicent

Trådstartare
Är det någon här som har en cavalier eller har haft? Hur har er vardag sett ut, jag tänker aktivitetsmässigt hur mycket de behöver aktiveras osv? En släkting till mig har gått i valpköpar-tankar och det har fått mig lite nyfiken på rasen också :D

Andra erfarenheter av cavalier är givetvis välkomna också!
 
Samma här, jag skulle aldrig ens fundera på det. När min Vet för några veckor sedan upptäckte blåsljud på min tant sade han att det förekommer hos JRT's, men att det i alla fall inte är som hos cavaliers där det inte ens är en fråga om OM, utan bara NÄR.

Men ja, alla jag träffat har varit jättetrevliga, lite happy go lucky sådär. :) Tyvärr väldigt vanligt med allergier också.
 
Jag har en bekant med rasen, som verkar ha otroligt trevliga djur. Vet dock ej om hon föder upp. Hon är tokengagerad i Nosework! Utöver det cyklar hon med samtliga, simmar dem, och de tar långa skogsturer ihop. Ställer även ut. Fått intrycket av att hennes hundar är friska, men det är förstås svårt som utomstående att veta.
 
Är det någon här som har en cavalier eller har haft? Hur har er vardag sett ut, jag tänker aktivitetsmässigt hur mycket de behöver aktiveras osv? En släkting till mig har gått i valpköpar-tankar och det har fått mig lite nyfiken på rasen också :D

Andra erfarenheter av cavalier är givetvis välkomna också!
Jag hade tur med min men hade aldrig skaffat en idag med tanke på sjukdomar i rasen.
Min var pigg och glad, hängde med överallt. Aktiverades mest med att hänga med och med promenader. Snäll och enkel! Men som jag skrev innan, massor av sjukdomar i rasen , hjärta, ögon, andning, neurologiska sjukdomar...
 
Våra grannar har en. Tror den blir 12 i år. Man skulle kunna tro att den var 15 om man kollar på hur sliten den ser ut. Tittar man på benställningen bak när den går och sitter så misstänker jag att den har allvarliga ledfel både i knän och höfter. Den ser ut som en nyförlöst kalv som precis har lärt sig stå, knän och hasor pekar åt alla håll. Vet inte hur det är med hjärtat dock. Extremt skällig, skäller på ALLT. Enligt ägarna så har den varit så sen den var valp. Den skäller på löv som rör sig, om vi har flyttat något i vår trädgård så att det inte står där det stod innan så skäller den på det. Den är rätt grumlig i ögonen så misstänker att den har någon slags ögonsjukdom. Väldigt utstående, stirrande ögon, tycker nästan det är obehagligt att titta på den. Inte en hund som tilltalar mig öht. Finns säkert fina och trevliga exemplar också men jag har inte mött någon hittills.
 
Vi hade en sån hund, hon blev 10 år. Fick äta medicin halva livet på grund av hjärtat. Men hon var så mysig, hon älskade att gå ut men orkade inte gå jätte låååånga promenader. Hon var härlig, busig tant. Finare hundras finns inte. :love:
 
Några bekanta i byn har en sådan (de har haft många och varit på utställningar osv även om de inte fött upp själva). Hunden är vansinnigt trevlig och lättsam men har stora problem med allergier så de har sagt att han blir den sista av den här rasen. Tidigare hundar de haft av samma ras har också haft mycket problem, bla hjärtat. De är verkligen ledsna hur rasen blivit för de gillar verkligen de här hundarna :(
 
De är verkligen ledsna hur rasen blivit för de gillar verkligen de här hundarna :(
Ja det är verkligen så himla himla tråkigt att rasen blivit så sjuk. För det är verkligen roliga små hundar generellt, liksom sådär dum-snäll-glada som bara hänger med. Jag hade gladeligen haft en den dagen jag inte längre fixar aktivering av en Golden, om nu inte hälsan varit så illa. Och jag vet många som har gått just från Golden till Cavalier eftersom mycket av den här glada ”är med på allt bara jag får vara med dig”-mentaliteten återfinns hos båda raserna i viss utsträckning.

@Millicent jag passar en cavalier ibland som tillhör min bästa kompis - han är nöjd bara han får vara med och är verkligen världens enklaste och bästa familjehund på så många sätt (förutom att han blir döv när det luktar löptik och att han gärna ”jagar” älg genom att stå i fönstret och skälla på dom). Dom är ute och går någon/några timmar varje dag, ibland har hunden lite åsikter om vädret eller tid på dygnet så då lägger han sig gärna i sängen istället för att gå ut, men i övrigt traskar han på och är liksom bara en del av familjen. Letar typ lite godis, hämtar dottern på förskolan, är med ute i skogen när dottern åker ponny osv.

Kompisen har kört lite agility och trick sådär med honom men han tycker det är roligt några sekunder, sen vill han mest gosa eller lukta på något annat. Kanske hade han varit lite mer träningsglad om han varit hos dom hela livet, kompisen tränade och tävlade en hel del agility med sin förra cavalier bara för att det var kul.

Men ja, nuvarande är nöjd med typ det mesta och han är verkligen världens snällaste (står ut med att ha tekalas med dottern och hennes dockor, låter katten sova på honom osv) raraste och ibland något envis hund.

Tillägg angående hälsan så har min kompis haft relativ tur med båda sina, den första fick problem med synen när han var gammal och hade lite dåliga tänder. Den nuvarande har också lite halvkassa tänder samt fått diskbråck nu när han blivit lite äldre (mild variant som läkt ut). Inga andra problem dock, men det känns ändå galet när en hund med diskbråck är att ha tur.
 
Senast ändrad:
Bonusbild på honom (och Svansson) för att han är så himla gullig
03DFD031-47D0-4FC0-BE3D-7E7CF32CB8F2.jpeg
 
Låter som dåliga odds att få en frisk individ.:( Finns det någon ras som motsvarar deras aktivitetsnivå och mentalitet ala dum-snäll-glada? :laugh:
 
Du har redan fått många bra svar men skriver ändå mitt. Uppvuxen med cavalierer och rasen har verkligen en superhärligt temperament om man söker en sällskapshund. De två vi hade, Oliver (blenheim) och Twist (black and tan) var sprudlande glada, pigga och alltid med på mina upptåg när jag var barn-tonåring. De älskade långpromenader, tricksträning, lek och agility. Att vara med familjen var det bästa. Oliver var både sprallig och pigg men ändå hade han hela sitt liv en aura av ”stilig och förståndig herre” :laugh:. Twist var den charmiga ”odågan”/”monstret” som hittade på alla bus en hund kan komma på, vid fyra månaders ålder bestämde han sig för att hoppa i havet efter ett gäng svanar :nailbiting: :rofl: (Som tur var hann jag fram till honom innan han hann fram till svanarna). Twist kunde vi dock inte ha löst för han jagade fåglar oavsett om de flög eller simmade på havet (inte jättekul att springa efter en hund som springer efter fåglar som flyger eller kasta sig i havet och simma efter en hund som simmar efter änder :meh:). Uppfinningsrik i sina bus var han dock!

Men som övriga har skrivit är hälsoläget inte bra. Såsom jag uppfattar det är det sämre idag än vad det var när våra cavalierer levde. Oliver hade medfött hjärtfel och gick på medicin sista 6 månader av sitt liv. Han blev bara 9 år :cry:. Twist fick ett mindre blåsljud när han var 11 år gammal. Han dog dock av njursvikt 12 år gammal.

Det är tragiskt att hälsoläget är så dåligt för rasen är verkligen en toppen ras om man söker sig en kärvänlig och pigg sällskapshund.
 
Så tråkigt att läsa om hur sjuk rasen är :( Minns de som glada och lättsamma familjehundar från min barndom, även om de aldrig varit rasen för mig så skulle jag pga lynnet kunna rek dem till många. Men just hälsoläget... nja.

Hur är det med King Charles? Är de lika varandra annat än till utseendet?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 072
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 425
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 644
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 072
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp