Cavalier king charles spaniel som sällskapshund

Så tråkigt att läsa om hur sjuk rasen är :( Minns de som glada och lättsamma familjehundar från min barndom, även om de aldrig varit rasen för mig så skulle jag pga lynnet kunna rek dem till många. Men just hälsoläget... nja.

Hur är det med King Charles? Är de lika varandra annat än till utseendet?
Ja verkligen jättetråkigt!

King charles tycker jag ser så sura ut. :laugh: Har inte de också problem med för litet huvud?
 
Har en kompis som har Cavalieren som "sin" ras sedan många år, men hon har nu övergett den pga hälsoproblemen. Hon har kvar sin sista som är 13 år och går nu på hjärtmedicin. Det är så synd att de har så utbredda problem då det är fantastiskt trevliga familjehundar. Vi hade även en in i mitt agilitylag men han dog tyvärr för tidigt pga hjärtat.
 
Nån som vet något om Japanese chin? Tänker att det kanske är ett alternativ men har själv ingen koll alls på rasen mer än att den existerar och har ett utseende som liknar cavaliererna, typ. :angel:
 
Kunde inte låta bli att kolla SKK och hundar i rasgrupp 9.
Friska eller nästan friska hittade jag, hundar som ser ut som dom fått en rak höger i ansiktet är inte med.
Bichon havanais
Bolognese
Coton de tuléar
Kromfohrländer
Löwchen
Malteser
Pudel
Russkiy toy
Tibetansk spaniel
Tibetansk terrier



Sedan dessa 2 som jag inte är osäker på hur vanliga dessa sjukdomar är i rasen.
Lhasa apso (njurar)
Papillon/Phalène (patella)
 
Kunde inte låta bli att kolla SKK och hundar i rasgrupp 9.
Friska eller nästan friska hittade jag, hundar som ser ut som dom fått en rak höger i ansiktet är inte med.
Bichon havanais
Bolognese
Coton de tuléar
Kromfohrländer
Löwchen
Malteser
Pudel
Russkiy toy
Tibetansk spaniel
Tibetansk terrier



Sedan dessa 2 som jag inte är osäker på hur vanliga dessa sjukdomar är i rasen.
Lhasa apso (njurar)
Papillon/Phalène (patella)
Jag har en Kromfohrländer i familjen TS. Trevlig och söt hund som inte ser ut som att de sprungit in i en vägg ;) Men de kan vara olika i storleken då det är en ganska liten ras.
Lite hoppig och skällig dock, men hon är snäll, kanske inte riktigt lika dum-glad som golden och cavaliers då hon tycker allra bäst om familjen. Andra människor är helt okej dock, men kan skälla som lite vakt i hemmet. Den här hunden är väldigt trevlig med mindre hundar, hon lägger gärna sig på rygg för hundar i chihuahua storlek :rofl: Lite mera ovan med större hundar, och ibland skäller hon när man möter en hund men det misstänker jag beror snarare på träning :o Hon lyssnar på trickträning men tycker bäst om att leka :D Vår är ung ännu men de blir tydligen allt mer soffpotatisar med åldern :p
 
Låter som dåliga odds att få en frisk individ.:( Finns det någon ras som motsvarar deras aktivitetsnivå och mentalitet ala dum-snäll-glada? :laugh:

Jag har vuxit upp med en vän vars familj födde upp Cavalierer. Superhärliga mentalt! Men många sjuka.. De har lämnat rasen för annan.
Haft elever och stallkompisar med rasen. De har varit sjukliga.

Jag har Papillon sen 30 år tillbaks. Har haft 5 hundar som alla blivit gamla och kunnat leva aktivt med livskvalitet upp i åren. Jag har många vänner som har pappisar och några som föder upp. Simpla, glada hundar som kan vara med på allt och kan chilla med. Mycket enkla och det är frisk ras, fysiskt som mentalt.
Härliga små kompisar!
 
Jag har vuxit upp med en vän vars familj födde upp Cavalierer. Superhärliga mentalt! Men många sjuka.. De har lämnat rasen för annan.
Haft elever och stallkompisar med rasen. De har varit sjukliga.

Jag har Papillon sen 30 år tillbaks. Har haft 5 hundar som alla blivit gamla och kunnat leva aktivt med livskvalitet upp i åren. Jag har många vänner som har pappisar och några som föder upp. Simpla, glada hundar som kan vara med på allt och kan chilla med. Mycket enkla och det är frisk ras, fysiskt som mentalt.
Härliga små kompisar!
Hur är det med problem med patellan på rasen? Så som jag fattade det var problemen vanliga.
 
Hur är det med problem med patellan på rasen? Så som jag fattade det var problemen vanliga.

Det förekommer en del. Så man måste kolla avelsdjur. Både för det och ögonsjukdomen PRA.
Jag vet dock bara en som drabbats av patella-problem. Och då mkt lindrigt. Det upptäcktes vid koll för avel och gav inga besvär för den hunden framöver eller innan.
Jag blev erbjuden att få den iom att den var en avkomma till en av mina och mentalt en underbar kopia(. Jag hade redan 2 hundar då och tackade nej. Men jag vet att den sen istället hamnade hos vår gamla veterinär och aldrig visade på några besvär. Men man valde givetvis att inte avla på den.
En av mina första pappisar hade en pappa som utvecklade PRA. Den tiken och hennes dotter, som jag hade, klarade sig dock. De blev 18 resp 16 år, aktiva och friska till sista dagen.

Jag har en nära kontakt med några uppfödare som varit aktiva länge. Båda de som haft mina senaste hundar har tidigare fött upp stora brukshundar och fokuserar iofs ngt mer på hälsa än vissa andra inom rasen. Men av de några hundra hundar som passerat min värld genom åren via dem är det alltså 1 som jag vet varit drabbad.
 
Är det någon här som har en cavalier eller har haft? Hur har er vardag sett ut, jag tänker aktivitetsmässigt hur mycket de behöver aktiveras osv? En släkting till mig har gått i valpköpar-tankar och det har fått mig lite nyfiken på rasen också :D

Andra erfarenheter av cavalier är givetvis välkomna också!
Cavallieren är en helt underbar social hund som älskar alla. Jag har 2 stycken. Mina är 4 resp 3 år och är friska. De följer glatt med på långpromenader tycker om att leka leta godis hoppa upp och ner på stenar. Jag rekommenderar verkligen denna rasras
0F52F11A-2F40-43A2-911B-DD6D83D328C7.jpeg

Är det någon här som har en cavalier eller har haft? Hur har er vardag sett ut, jag tänker aktivitetsmässigt hur mycket de behöver aktiveras osv? En släkting till mig har gått i valpköpar-tankar och det har fått mig lite nyfiken på rasen också :D

Andra erfarenheter av cavalier är givetvis välkomna också!
Är det någon här som har en cavalier eller har haft? Hur har er vardag sett ut, jag tänker aktivitetsmässigt hur mycket de behöver aktiveras osv? En släkting till mig har gått i valpköpar-tankar och det har fått mig lite nyfiken på rasen också :D

Andra erfarenheter av cavalier är givetvis välkomna också!
 
Kunde inte låta bli att kolla SKK och hundar i rasgrupp 9.
Friska eller nästan friska hittade jag, hundar som ser ut som dom fått en rak höger i ansiktet är inte med.
Bichon havanais
Bolognese
Coton de tuléar
Kromfohrländer
Löwchen
Malteser
Pudel
Russkiy toy
Tibetansk spaniel
Tibetansk terrier



Sedan dessa 2 som jag inte är osäker på hur vanliga dessa sjukdomar är i rasen.
Lhasa apso (njurar)
Papillon/Phalène (patella)
Kromfohrländern har blivit populär på kort tid = förhöjd risk för ogenomtänkt avel

När det gäller raser med små populationer är det svårt att få fram information om hälsoläget (det blir inte känt om ingen samlar in data - hälsoprogram kommer först när problem är så stora att de inte kan negligeras). I större populationer kan försäkringsbolagen dela med sig av statistik.

Med detta sagt att många små raser har samma problem med t.ex. patella lux, PRA etc som större raser men i och med att ingen sammanställer statistiken så syns inte problemet och ingen screening görs. Hunddata innehåller t.ex. bara uppgifter om de hundar där man palperat patella för systemet - inte t.ex. patella opererade hundar eller hundar som skickats ur ringar eller banor pga rörelsestörningar.
 
Senast ändrad:
Behöver de inte mer aktivering? Jag känner bara två, men de är riktiga energiknippen.

Tibetansk spaniel skulle jag föreslå, verkar trevliga på pappret, men jag har bara träffat en på riktigt. Lugn och trevlig, men inte intresserad av träning.
Jo, det har de. Men jag tycker ändå de är enklare än tex Staby, som jag envisas själv med. Men det är många som har Staby som sällskap. Jämför man med Tibetansk så är ju Welshen mer aktiv. Men jag tycker nog många funkar som vanliga familjehundar.
 
Amerikansk cockerspaniel är lik utseendemässigt och en mjuk och snäll familjehund, mår dock som bäst med ordentlig motion och få gå något spår då och då.
 
Glada och okomplicerade men hiskeligt sjuka. Skaffa en bra försäkring och fäst dig inte för mycket vid hunden brukar jag säga till bekanta som överväger att skaffa en...

Om jag skulle skaffa en liten glad sällskapshund skulle löwchen hamna högt upp på listan. Inga exteriöra överdrifter, och den fula utställningsfrisyren är lätt åtgärdad med en klippmaskin.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 939
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 870
Senast: mysboll
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 316
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 052
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp